C.N.R.S.
 
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     NETTETÉ     
FEW VII nitidus
NETTETÉ, subst. fém.
[GD : netteté ; GDC : netteté ; FEW VII, 148a, 149b : nitidus ; TLF : XII, 102b : netteté]

A. -

"Qualité de ce qui est net, propre, soigné, soin" : Son aler n'est hastif ne tardif, tousjours une maniere de habit, netteté oubliee et vesture non aournee, et si est aournement sans aournement. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 400).

 

-

P. métaph. : Si qu'on doit bien pour de bonne eure né Tenir le corps qui met toute sa cure A passer par la nef de netteté Soubz l'umbre du noble mast de droiture (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 301).

B. -

Au fig. "Pureté, intégrité" : Le premier vestement elle desservy pour sa tresgrant purté et neteté (Mir. chan., c.1361, 139). ...netteté de cuer (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 279). ...netteté de conscience (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 324). Car nous trouvons plusieurs degrés de pureté et de netteté : le primier degré et le souverain est estre net de tout pechié, de dret et de fait ; et ce degré apartient a la personne de Dieu seulement. Le secont degré est que aucun soit net de tout pechié, de fait et non mie de droit, dez onques et a tousjours mez. (Songe verg. S., t.2, 1378, 255). ...chasteté garde l'ame sans corrupcion et tient en netteté (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 169). Et doit avoir ung juge pureté et netteté de conscience (JUV. URS., Nescio, 1445, 516). Jhesucrist a esté de si parfaicte netteté de conscience que en luy ne fut oncques trouvé peché (GERMAIN, Discours outr. S., 1452, 318). Ma noblesse et netteté de mon courage ne pourroient souffrir que ainsi me gouvernasse. (C.N.N., c.1456-1467, 550). [Jason à Medee] Depuis ce, je vous ay esté leal en mariage jusques a la mort de Peleus, ou vous avez commis une grande faulte. Je ne vous voeil point esclandrisier, mais - car j'ayme netteté et oeuvres de noblesse et voy, s'avec vous me tenoye et de vous ne faisoie justice, que je seroie coulpable de ce maldit malvais fait - pour celle honteuse faulte je vous reppudie, et le puis faire licitement, mon honneur gardé selon nostre loy (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 227). Comme dist Saint Augustin: le agument de l'entendement humain a tant petite vigueur en si excellente clarté qu'elle ne se puet affiquier ne adherdre en elle, s'elle n'est nettoiee par netteté de foy. (Somme abr., c.1477-1481, 133).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

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