C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/moyenneur 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MOYENNEUR     
FEW VI-1 medianus
MOYENNEUR, subst. masc.
[T-L : moienëor ; GD : moieneor ; AND : moienneur ; FEW VI-1, 584b : medianus]

"Intermédiaire, médiateur" : Et sont les juges appelés moienneurs, comme ceulz qui actaingnent au moien quant ilz viennent et actaingnent a justice. (ORESME, E.A., c.1370, 289). ...on traitta devers le conseil, et messire Guillaume ot bons amis et bons moyeneurs par sa grant vaillance de son corps et les biaulx services qu'il avoit faictes pluseurs fois aux Anglois (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 37).

 

-

"Médiateur (entre Dieu et les hommes)"

 

.

[À propos du Christ] : ...par le mediateur ou moienneur de Dieu et des hommes, qui est fait parchonnier de nostre mortalité affin qu'il nous feist participans de sa divinité (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 283). ...par celui qui est nostre moienneur (JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, 445). Nous lisons ou Decret (...) que celluy qui est moyeneur de Dieu et dez honmes, c'est assavoir Jhesuchrist, si a tellement lez dignités, lez offices et lez puissances divisees, afin que l'une puissance eust besoingz de l'autre (Songe verg. S., t.2, 1378, 6). Mez chiers freres, ne querés plus estre fais maistres, car le Filz de Dieu, moyene[u]r de Dieu et dez honmes, reffusa avoir royaume mundain (Songe verg. S., t.2, 1378, 43). Et qui plus est, la est trouvé la Redempteur de l'umain lignage, Nostre Sauveur Jhesu Crist, qui envers Dieu le Pere est moyenneur et advocat pour les pecheurs... (Horloge de sapience S., c.1389, 125). Pareillement est Jhesucrist, nostre peres, frere, advocat, conseiller, moienneur et rachapteur. (GERS., Montagne contempl. G., 1400, 51).

 

.

[À propos du prêtre] : ...ne aussi lez prestres n'avoient pas lez clés de condempner ne de absoudre, ja soit ce que il offrisent pour le pueple et estoient moïeneurs du pueple envers Nostre Seigneur. (Songe verg. S., t.1, 1378, 87).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre