C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/modéré 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MODÉRÉ     
FEW VI-3 moderari
MODERÉ, adj.
[GDC : moderé ; FEW VI-3, 5a : moderari ; TLF : XI, 928a : modéré]

A. -

[D'une chose]

 

1.

"Peu important" : La posté roial est determinee et moderee en intension ou auctorité sus les subjects, si comme il appert ou .XIIIe. chapitre du tiers. Et donc par semblable, elle doit estre moderee en estension ou largesce du païz. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 292). Et par aventure, une puissance autre est telle qu'elle ne puet pas estre ainsi determinee absoluement, mais requiert distance moderee en grandeur et en petitesse. (ORESME, C.M., c.1377, 192).

 

Rem. Doc.1348 ds TLF.

 

-

[En quantité] : Car de richesces moderees et moiennes aucun puet bien ouvrer selon vertu. (ORESME, E.A., c.1370, 528).

 

2.

"Sans excès, sans déséquilibre" : Dont a che propos dist Boece que "l'escolier doit avoir chevance moderee pour estudier et portion convenable, en portant virtueusement en gré les duretés de l'estude, en contendant tousjours a scavoir choses haultes, en obeïssant a tous en peu parlant, et doit estre leal en son serviche faisant, doulx en parler sans avoir le cuer eslevé..." (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 42). Toutes fames qui ont le corps moderé, se telles fames advortent ou second ou tiers moiz, sans occasion magnifeste, a telles fames cotilidones sont plaines de muscillages (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 85). Maiz qui pourroit reprendre Jhesu Crist d'avoir mespris contre loy de nature, quant si convenablement luy estably nourreture moderee, et generation deue et legitime ? (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 129). ...les flourettes par l'humeur de la terre eschauffée et reprenant la vigeur de generation procedant des influences du solleil, qui lors sont moderées et attrempées, pour ce que le cercle equinecial est en egalle portion vers orient et vers occident, decorent et embellissent les prez pour adoulcir les pasturages aux bestes mues (BUEIL, I, 1461-1466, 19). [Elle] estoit moult bien comprise de corps, par longueur moderee, blanche comme la rose de may, les cheveux avoit reluysans comme le fin or, et dessoubz estoit sa face terminee a ung petit de longueur (BAGNYON, Hist. Charlem. K., c.1465-1470, 73).

B. -

[D'une pers.] "Qui fait preuve de modération, qui a la vertu de modération" : Et aussi celui qui ne aime ou desire honeur aucune foiz nous le loon comme moderé et bien actrempé (ORESME, E.A., c.1370, 259). Les vngs sont enclins a bien et les autres a mal selon les complexions. Le sanguin de sa complexion est simple, ioyeux, modere, doulx et amiable et liberal, et si est chault et moite, de corps bien dispose, bien couloure, et est la meilleur complexion car le sang est humeur conuenable a nature (CIB., p.1451, 218). Car, se le chief n'est discret et moderé, à paine fera-il chose qui vaille, ne lui, ne ceulx qui sont en sa conduitte. (BUEIL, I, 1461-1466, 130).

 

-

[Du comportement] : Il avoit manierez tant modereez que ce qu'il faisoit plaisoit a Dieu et au monde (Comte Artois S., c.1453-1467, 26).

 

-

[De la vertu elle-même] : Car ilz ensievent de legier les mouvemens de yre ou de tristresse, de douleur et desplaisir ou de joye et liesse, de amour ou de hayne et de semblables passions, sans user de discretion et de moderee attemprance quant telz mouvemens leur surviennent, en delaissant par ces moyens le droit chemin de equité, de verité, de justice et de raison (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 195).

 

-

"Qui est bienveillant" : Et quant l'homme est absent [l. ,] que sa femme sente et apperceve que nul ne est melleur a elle ne plus moderé ne plus propre que son mari. (ORESME, Ycon. Arist. M., 1374, 839).

V. aussi moderer
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre