C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/mine2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MINE1          MINE2          MINE3          MINE4          MINE5          MINE6     
FEW VI-1 641b-642a *meina
MINE, subst. fém.
[T-L : mine3 ; GD : mine3/mine4 ; GDC : mine2 ; AND : mine1 ; FEW VI-1, 641b-642a : *meina ; TLF : XI, 840b : mine2]

A. -

"Substance terreuse qui contient un métal, un minerai" : ...une tenelle [tenaille] xafferesse [chaufferesse, destinée à tenir au feu la pièce que l'on travaille], une grande tenelle torneresse [qui sert à tourner ou à tordre la pièce que l'on travaille], II tenelles baiteresse, un grand mertel et I petit pour brixier la mine (Bail de forge, a.1391, 284). ...j'ay regardé et visité la montaigne de la mine dudit lieu de Saint-Pierres, et trouvé qu'elle estoient en chommage et que on n'y avoit aucunes chose besongné depuis la prinse dudit Cuer et n'y trouvé aucune mine tirée. Et après me transporté ou martinet et en la maison dudit lieu, et trouvé ou celier de la dicte maison 33 pièces de cuyvre qui n'estoit peloux ne du tout affiné (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 250). ...ont estimé les dessusdiz certaine quantité mine recuite estant tant ès recuiz que au moulin et ès lavouers dudit martinet valoir 9 basnes et demie d'ouvrage nect à raison de 7 l. tournois chacune basne (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 260). Sur la montaigne de Pampalieu. Une grant quantité de gros bois de chayne achacté et conduit sur la dicte montaigne deux ans a ou environ pour faire une grant roe et certains autres artifices pour tirer la mine et terre hors de la dicte montaigne, 14 l. tournois. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 272).

 

-

Mine de cuivre. "Minerai de cuivre" : ..visité premièrement la montaigne de la mine dudit lieu de Chissieu et trouvé qu'elle estoit et est en mauvais estat et mal apuyée de boys, et qu'il y avoit près de quatre ans qu'on n'y avoit riens besongné pour ce que ladicte mine ne se treuve pas bonne et est de plus de despence que de prouffit, sur laquelle montaigne y avoit quatre ou cinq monceaux de mine de cuyvre tirée toute crue (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 249).

 

-

Mine de fer. "Minerai de fer" : ...auquel lieu voiant qu'il ne povoit plus fouir et que les dessus diz l'ateignoient, et qu'il trouva ilec des pierres de mines de fer qui autres foiz y avoient esté, en prinst pour soy deffendre, se arresta et print desdites pierres que on appelle bouldures et leur en gecta pour empescher qu'ilz ne approuchassent de luy (Doc. Poitou G., t.11, 1469, 150).

 

-

Mine de glace et cuivreuse. "Minerai de cuivre à l'état brut, dans sa gangue (?)" : ...ledit gouverneur et receveur baillera (...) audit Jehan Brouart et rendre ou dit martinet de Brucieu, aux despens du Roy, toute la mine de glace et cuivreuse que l'on fera et tirera hors de la dicte montaigne de Pampalieu et qui sera tirée hors de ladicte montaigne par le puiz du jour d'icelle (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 312).

 

-

Mine de plomb. "Minerai de plomb" : ...deux livres de myne de plonc, à faire emprimure pour emprimmier plusieurs petis botquins qui doivent servir aus dits navires (Comptes Lille L., t.2, 1468, 363).

 

-

Mine grasse. "Minerai pur et dégagé de sa gangue" : ...ledit gouverneur et receveur baillera (...) audit Jehan Brouart et rendre ou dit martinet de Brucieu, aux despens du Roy, toute la mine de glace et cuivreuse (...) et aussi la moitié de la mine grasse qui sera faicte et tirée èsdictes mines (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 312).

 

.

V. laitdemine

 

-

[Dans une compar.] : Dont ma joie yert en declin, S'elle à garir ne s'encline Le mal que reçoy, Car son plaisant maintieng coy Par desir mon cuer affine, Tout ensement com la mine S'affine en feu ; dont je croy Morir dedens brief termine, N'autre garison n'i voy. (MACH., Les lays, 1377, 315).

B. -

"Terrain ou lieu souterrain d'où l'on tire les métaux" : Car tout ainsi que l'argent c'on affine Seroit sur l'or qui vient de noble mine, Fu par ce feu couvers d'umanité Li ors que je compare a deité (Mir. st Sev., 1362, 239). Mais au cuer gist la pitié leur Plus parfont que l'or en la mine (CHART., E. Dames, 1425, 369). Le dimenche deuxiesme jour du mois de février, par commandement et ordonnance de monseigneur le procureur général et commissaire, etc., je Pierre Granier, me suis transporté ès mines d'argent de Pampilieu pour veoir et visiter l'estat et disposicion des dictes mines et l'ouvrage qui avoit esté fait, ouvré et affiné ès martinez de la dicte montaigne depuis le derrenier inventoire (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 291). Ce roy Oethés trouva une mine d'or qu'il fist aviver, et en fist faire potz, platz, tasses et autres utensilles de maison dont il se fist servir. (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 189).

 

-

Garde des mines : J'ay mandé venir vers moy Jehan Vanerot, garde de par le Roy des mines de ce païs de Lyonnais, tant d'argent que de cuyvre, et luy ay fait commandement qu'il me baille par extraict de ses papiers tout l'argent, plomb et cuyvre qui a esté fait et affiné èsdictes mines depuis que Jacques Cuer y a eu droit jusques à présent (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 243).

C. -

"Excavation, souterrain, en partic. galerie creusée sous un ouvrage défensif destinée à en provoquer l'effondrement" : Or faut paier pour .VIIJ. ans les trentismes Et sans delay pour le roy .IIJ. disismes. Et li dyable porront de ce finer ; On porroit bien une mine miner ["creuser"]. Mieus me vauroit ailleurs estre .J. porchier Que moy veoir einsi vif escorchier. (MACH., Compl., 1340-1377, 251). Adonc entrèrent cil ouvrier en leur mine et minèrent continuelment nuit et jour, et fisent tant que il vinrent moult avant par desous le grosse tour. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 221). Si avisèrent lieu et place pour faire leur mine, et furent mineur et houilleur mis en oeuvre. (FROISS., Chron. R., IX, c.1375-1400, 85). Pour les murs abatre et deffaire, Une mine pristrent a faire (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 325). ...et doivent fouir soubz terre plus parfons que les fossez et faire voye jusques aux murs, et doit on la voie estaier de pieces de marrein et ais affin que la mine ne chiée (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 230). ...ceulz du chastel doivent monter hault et regarder se ilz verront point porter terre, ne aucun signe, par quoy doyvent avoir suspeçon de mine, (...) et, se ilz s'en aperçoivent, doivent contreminer et tant faire que ilz vienent jusques à la mine de leurs anemis (CHR. PIZ., Faits meurs Ch. V, S., I, 1404, 237). Lequel feu, par le moien des aprestemens qui subtilement estoient faiz dedens, icelle mine tant continua, que finablement la plus grant partie de ladicte porte fut confondue et chey tout à plat. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 215). Puis après, quant les adversaires visdrent qu'ils ne povoient afondrer sur eulx, ils firent pluseurs mines et voyes soubz terre, parmy lesquelles s'efforsoient entrer dedens (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., p.1436, 246). ...lequel chasteau fut batu merveilleusement, et y ot fait plussieurs mines, et y donnèrent iceulx Angloiz un merveilleux assault, tant par la muraille abatue par les dites bombardes que par les mynes. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 46). ...quant vous serez grant et que suivrés les tres nobles faiz d'armes, comme les hommes de bien font qui sont es batailles par mer, par terre, corps a corps, ou en compaignies, en rencontres, en mynnes, en saillies, en eschielles, en barrieres, en escarmuches ou autrement, vous n'obliez pas ceste tres sainte beneiçon (LA SALE, J.S., 1456, 41). Et bientost après on vint logier sur les fossés, et furent faictes mines couvertes et descouvertes (GRUEL, Chron. Richemont L., c.1459-1466, 135). Premièrement on doibt tellement aparfondir les fossez que nulle mine ne puisse passer par dessoubz (BUEIL, II, 1461-1466, 52).

 

-

Par mine(s). "En creusant des galeries sous un ouvrage défensif pour en provoquer l'effondrement" : Chascuns disoit : "Se Dieus me faut, Jamais ne l'ariens [la ville] par assaut, Ne par siege, ne par famine, Par angien, par trait ne par mine ; Ne nous ne li poons grever, N'on ne se doit pas esprouver A ce qui puet avenir ..." (MACH., P. Alex., p.1369, 79). Leur mineur avoient perdu leur mine et (...) il leur en couvenoit refaire une nouvelle, se on voloit avoir le ville par mine (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 204). En grant yver, par voye amere, Au duc Mauclerc mistrent le siege, Et au derrain fut prins au piege Par assault, par asseoir, par mine. (DESCH., M.M., c.1385-1403, 308). Et, pour donner assault par mine, quant vous verrez vostre opportunité, vous convient avoir cent cinquante piez de chièvre, seize joues de pont, vingt et quatre eschielles doubles grans et fortes à quatre rencs pour soustenir quatre hommes d'armes de front, qui ayent de XXXVI à quarante piez de long, et que chascune eschielle ait trois pouliettes au bout d'en hault. (BUEIL, II, 1461-1466, 48). Oultre plus vous avez cy dit, Par voz advis, qu'i seroit bon De myner sans nul contredit Leur bouloart par grand rendon Adfin que avoir le puissons Par mine et par artillerie (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 164).

D. -

P. métaph. "Source" : [Ma dame] Tant scet, tant vaut, tant puet que c'est la mine Que nuls ne puet espuisier de bonté : Chascuns qui tent à bien y puise et mine ; Mais plus en a, quant plus en a donné. (MACH., L. dames, 1377, 177). ...Fonteinne divine Pour pechiés laver, Rose sans espine, Douce à oudourer, Vous estes la mine Qu'on ne puet miner, Quar qui plus y mine, Plus a à miner. (MACH., Les lays, 1377, 403). Car tant est digne Nature que mort, medecine, Doulz et aspre, tous d'une mine Naiscent, ou tous d'une racine (CHART., L. Dames, 1416, 256). Et sur toute sollicitude Doit-on mettre très grant estude À conforter, comme qu'il soit, Le cuer et le foie orendroit, Et le pommon et la cervele, Où gist la mine naturele Des nobles vertuz, se me semble, Qui gouvernent le corps ensemble (LA HAYE, P. peste, 1426, 137). Mais ta grant perfection, Surmontant opinion, Donne ferme adhesion, Dont le cueur se determine A Dieu qui tout examine, Ou science naist et fine, Comme la sourse et la mine, Le fondement, la rachine, Et la puissant medicine Qui l'esprit purge et affine Par divin eslevement, Et lui donne essaulcement Sur son propre sentement, Sans prendre aultre fondement, Silogisme ne argument, Fors par le lieu seulement D'auctorité qui ne ment, En qui du tout nous fion (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 29). Mais ton George, c'est leur bras dextre executif de leur traditive, leur consistorial decretaire, cil qui en euvre met les gemmes de leur precieuse mine. (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 130).

 

Rem. GILLES LE MUISIT, Poésies K., t.1, c.1347-1353, 186 ; 271 ; t.2, 118 (T-L VI, 59).

 

-

P. ext. Grande mine. "En abondance" : Vous arés ja d'argent grant mine [ou est-ce mine3 ?]. (Myst. st Clément Metz D., p.1439, 301).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre