C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/minage1 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MINAGE1          MINAGE2     
FEW IV hemina
MINAGE, subst. masc.
[T-L : minage ; GD : minage ; FEW IV, 402b : hemina ; TLF : XI, 835a : minage1]

A. -

"Droit perçu au nom du seigneur pour le mesurage du blé (parfois aussi du vin)" : Mon seigneur du Noyers tient en fié du roy (...) la moitié de la joustice haute et basse, la moitié du jalaige, du minage (Comté Champ. Brie L., t.1, c.1332, 435). ...certainnes autres rentes admorties appartenanz à l'office des heures de ladite eglise ; c'est assavoir : un four bannier, le minage, le tonluy, moltes... (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1346, 284). ...monseigneur le mareschal m'a baillé en assignacion à cause de mes gaiges ordinaire de la chastellerie, la vente de la char morte, des bancz, et le minage de Poictiers (Doc. 1356. In : H. Moranvillé, Bibl. Éc. Chartes 99, 1938, 302). ...que elles [les soeurs], leurs choses, gens et familiers soient quittes et franches de toute exactions, coustumes, guettes (...), Minages de vins, autres coustumes et impositions (Ordonn. rois Fr. S., t.3, 1359, 364). Sur chascun des dis habitans qui tenoit chevaux de harnois, une mine de blé, une mine d'avoinne et huit deniez appellez le Minage. (Ordonn. rois Fr. S., t.5, 1367, 464). Mandons en oultre à tous noz officiers, justiciers et subgiez que au dit Jehan obeissent et entendent, en exercent, prenant et cueillant le dit minage. (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 175). ...depuis la prinse dud. minage, le Roy a assigné les XXX muys de grain dessusd. (Mém. Compiègne C.-B., 1448, 262). ...ladicte ville a d'autres charges par chascun an, tant envers le roy, pour la composicion de huit cent livres au lieu des aydes, que de deux cent douze livres parisis pour le minage (Ordonn. rois Fr. P., t.16, 1464, 238).

B. -

P. méton. "Marché, halle où se vendent les grains" : ...octroions, de nostre certaine science et grace especial, tout les droiz que les [dessus] nommez prenoient et ont acoustumé de prendre ou minage et ville de Saint Jehan d'Engeli, avecques tous les droiz et proffiz appartenans et descendans du minage (Doc. Poitou G., t.4, 1372, 174).

C. -

"Rente viagère que se réserve un père en abandonnant ses biens à ses enfants" : Pere et mere, qui tant avés de rage D'enfans nourrir, s'ilz sont grans soyés sage Et gardés bien que nulz d'eulz ne vous pille ; Soyés seigneurs ou vous aurez dommage ; Ne vous rendés a vie n'a minage : Aise sont ceulx qui n'ont ne filz ne fille. (DESCH., Oeuvres Q., t.5, c.1370-1407, 261).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre