C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/marine 
Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
 2 articles
 
 Article 1/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHRISTE-MARINE     
FEW II-2 krethmon
CHRISTE-MARINE, subst. fém.
[GDC : christemarine ; FEW II-2, 1332a : krethmon ; TLF : V, 771b : christe-marine]

"Herbe qui pousse en bordure de mer, christe-marine" : Cretanus : C'est une herbe qui est ainsi appellee croite marine... Et est une herbe qui croist voulentiers en lieux eaueux environ de la mer. (Grant herb. C., c.1450, 103). Cretanus, cest croite marine (Doc. 1485. In : R. Arveiller, R. Ling. rom. 43, 1979, 201).
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Robert Martin

 Article 2/2 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MARINE     
FEW VI-1 marinus
MARINE, subst. fém.
[T-L : marine ; GD : marine ; AND : marine ; DÉCT : marine ; FEW VI-1, 346a : marinus ; TLF : XI, 402b : marine1]

A. -

"Mer ; p. méton. bord de la mer, eau de la mer"

 

1.

"Mer" : ...bien avant en la marine, mené [ses navires] en la bouche de Seine au premier vent qui viendra a ce convenable (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1369, 196). Là avoit trompes et naquaires, Et d'instrumens plus de X. paires, Qui faisoient si tres grant bruit Que l'iaue en retentist et bruit ; Et la marine aussi resonne De leur son, qui doucement sonne. (MACH., P. Alex., p.1369, 56). Il estoient en leur galée, Et bien veoient la meslée, Mais ne pooient terre prendre, Ne il ne pooient descendre ; Si qu'il saillirent en la barge Dou roy, qui estoit grant et large, Com bon et loyal chambellain ; Puis, sans eschiele et sans poulain, Saillirent dedens la marine. En la mer sont jusqu'à l'eschine ; Là se combatent fierement Et si tres orguilleusement, Que tous ceuls qui les regardoient, A merveilles s'en mervilloient. (MACH., P. Alex., p.1369, 72). ...il gisoient mors et ocis, Là cent, là mil, là vint, là sis ; Si que l'iaue de la marine Dou sanc avoit couleur sanguine Une huchie tout entour, Tant fu fors et crueus l'estour, Grans fu et crueus li assaus. (MACH., P. Alex., p.1369, 76). Or dit l'ystoire que tant vaucrerent noz crestiens par my la marine que ilz virent approuchier d'eulx, aussi comme d'une veue, une quantité de vaisseaulx (ARRAS, c.1392-1393, 124). Et lors (...) Gieffroy (...) entra en mer, et furent les voiles levez et se commanderent a Dieu, puis s'esquippent en la mer, et en pou de heure ot on perdu la veue d'eulx. Moult s'en vont roiddement singlant par my la marine. (ARRAS, c.1392-1393, 213). Gieffroy singla tant, et sa gent, par la marine, qu'il arriva a un soir a la Rochelle, ou il fu moult bien festoiez. (ARRAS, c.1392-1393, 238). Moult fort chastel estre souloit ; Au pié enbatoit la marine (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 70). ...mais chier se vendoient aux occieurs, car maint en verserent le jour en la marine nouer tous armez avec les poissons (Bouciquaut L., 1406-1409, 264). Ceulx qui vouldront en leur cuisine User donques de la marine Doivent choèsir poisson et prendre De légière substance et tendre, Comme sont rougetz et lanières, Bones pleiz, à ce en chières, Et dorées avec gournaulx (LA HAYE, P. peste, 1426, 93). ...une aultre armée du roy d'Arragon, de Véniciens, de Genevois, de Florentins, corsaires, et aultres gens qui sont à la marine ; laquelle armée navale souffiroit à vaincre et surmonter celle du Turq (Doc. 1453. In : CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, c.1437-1464, 33). À ung courrier, envoyé d'Avignon, le long de la coste de la marine, adviser les capitaines et les gardes des places de ladite marine de l'armée du roy Ferrand qui estait à Jennes (Comptes roi René A., t.3, 1478, 130). À Katherine Pierre, damoiselle de madame de Calabre, pour ung ruby que le roy lui a donné enchassé en une verge d'or, ou moys de mars, à Masseille, en récompense de plusieurs petites pierres estranges qu'elle avait trouvées le long de la marine ; pour ce, XIIII fo. (Roi René vie L., 1478, 379).

 

-

Sur/sus/selon la marine. "Par voie de mer" : Quant roy Ceïs fist fortune perir Dedens la mer, il le couvint morir, Mais tant ne pot Alchioinne enquerir, Qui fu royne, Ne faire tant a devin n'a devinne Qu'elle en peüst savoir le voir, et si ne Faisoit que li querir seur la marine, Car, sans mentir, Elle l'amoit plus que rien d'amour fine : Ses crins tiroit et batoit sa poitrine Et pour s'amour seur lit ne soubs courtine Ne pot dormir. (MACH., F. am., c.1361, 162). ...[le roi Pierre qui souffrait du mal de mer] en la mer ja ne dormira, Ne buvera, ne mengera, Jusques a tant qu'il voise a terre : Là puet il sa garison querre ; Et s'il avient qu'il s'esvertue Si fort qu'il y boive ou mengue, Hors le met, car riens n'i retient ; Si qu'einsi vivre le couvient Tant comme il est sus la marine : Là se gist dessous sa courtine, Tout einsi comme un homme mort, Qui ne boit, ne mengut, ne dort. (MACH., P. Alex., p.1369, 51). ...messires Lois d'Espagne en estoit alés sus la marine en la compagnie de Othon Doriie et de Toudal, grans esqumeurs de mer (FROISS., Chron. D., p.1400, 538). ...li larron nous ont ars et pris et desrobé le nostre, et s'en vont selonch la marine. (FROISS., Chron. D., p.1400, 539). ...il (...) veoient de lors nefs et balengiers ou il ceminoient sus la marine, les fumieres que il faisoient sus le plat pais. (FROISS., Chron. D., p.1400, 539). Chil qui s'en aloient par mer, selonch la marine, prendoient toutes les naves petites et grandes que il trouvoient (FROISS., Chron. D., p.1400, 678). ...le souldan a donné sauf conduit à mes gallées et facteurs estant sur la marine, de pooir aler seurement et retourner en ses pays querir et lever marchandises, en paiant treuaiges, assez competemment, par quoy je [Jacques Coeur] y trouve de grans prouffis (ESCOUCHY, Chron. B., t.2, a.1465, 286).

 

-

La voie de la marine : Par la voie de la marine fu la ville de Calais plus de demi an confortee et rafresqie de vivres (FROISS., Chron. D., p.1400, 745).

 

-

Gens de marine. "Marins" : À Jehan Sallon, baillé VII f., par le commandement de monseigneur, pour les despens de lui et des gens de marine, qui amenèrent de l'Isle à Tharascon, le leut de mondit seigneur (Comptes roi René A., t.3, 1479, 54).

 

-

Descendre de la marine. "Débarquer" : Entre la montaingne et la ville Estoit la gent pleine de guile. Et les nostres, en grant couvine, Descendirent de la marine, En Courc entrerent par la porte, Qui estoit bonne et belle et forte. (MACH., P. Alex., p.1369, 146).

 

2.

P. méton.

 

a)

"Bord de mer, rivage de la mer" : C'est une deserte gastine, Et si est près de la marine (Mir. emper. Romme, 1369, 276). Tantost fist sonner la trompette Li roys, en signe de retrette ; Si que chascuns se retrey Long de la porte, et se trey En une place grant et lée, Seur le lieu où fu la meslée, Entre la ville et la marine, Et n'i avoit ronce n'espine. (MACH., P. Alex., p.1369, 78). ...un grant village champestre (...) qui estoit loings de la marine comme a une grosse lieue (Bouciquaut L., 1406-1409, 141). ...au rivage de la mer Dalmatique (...) le long d'icelle marine... (TARDIF, Facéties Pogge D.H.-P., c.1490, 122). Prenostica aussi des grans vens qui esmeurent les undes, et les undes les terres, qui subverserent plusieurs maisons en divers lieux prouchains de la marine. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 141 r°).

 

-

Sur/sus/dessus/selon la marine : Dous amis loyaus, y me faut Demain partir sans nul deffaut Pour aler faire mon voiage. Vous devez un pelerinage En quelque lieu seur la marine. Se vous depri par amour fine Que vous me vueilliés convoier, Mais qu'il ne vous doie annuier, Car j'aim tant vostre compaignie Que dure m'iert la departie. (MACH., F. am., c.1361, 241). Cil d'Alixandre [les Musulmans] bien savoient Que li roys seur la mer estoit, Et que son armée aprestoit, Si qu'il estoient sus leur garde. Chascuns pense, chascuns resgarde A la ville fortefier. Li roys les faisoit espier Par gens qui vont seur la marine, Si qu'il savoit tout leur couvine. (MACH., P. Alex., p.1369, 205). Et furent jusques à Broel, un biel castiel et fort qui est sus la marine, au conte de Northombrelande. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 257). Encores plus a leur loenge, oncques de Venise ne party galee ne autre navire pour aler en cours, c'est assavoir en roberie, se n'a este contre leurs ennemis, comme font les autres communes ceans sur la marine, desquelles les noms soient nommez par ung autre que par moy. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 254-255). De laquelle venue, Salhadin ot si grant paour qu'il fit abatre les murs des cites qu'il tenoit sur la marine, par lesquelles l'Empereur devoit passer pour venir en Jherusalem (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 98). ...li rois et ses hoos au retour (...) ne prissent pas le cemin que il estoient venu, mais celi desus la marine (FROISS., Chron. D., p.1400, 219). ...il se loga trois jours sus une riviere, atendans ses gens qui avoient fait la cevauchie sus la marine, ensi que vous avés oy. (FROISS., Chron. D., p.1400, 682). Agamenon l'empereur dez Grecz sacrifia aux dieux sa fille Effigenee sur la marine, lors qu'il voult passer la mer pour assiegier Troye, priant a Neptinus de dieu de la mer, que il fust propice a sa flote, et a Eolus le dieu dez ventz, qu'il soufflast eureusement ses voilles au port desiré. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 166). ...je passay selon la marine qui est du costé de la mer comme une faloise et est le chemin bien estroit (LA BROQUIÈRE, Voy. Outr. S., c.1455-1457, 43).

 

b)

"Eau (de la mer)" : Et c'est, a ceo qe me semble, mult diverse chose a penser, qe en un lieu tant de eawe se deveroit retraire einz et hors issir come est le flote et la marine de la mer, q'est si grant et si parfond, et si reddement ist l'ewe et entre, qe c'est grandisme mervaille (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 90-91).

B. -

"Navigation en mer" : Encores, y avoit ung saige homme et expert en l'art de la marine, qui estoit appelle le tymonnier ; et estoit ordonne pour adroisier la nef en alant et gouverner le petit tymon barionoys de la nef. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 542).

 

-

"La vie en mer" : Et sus la mer, pour la marine, ses plaies s'esmurent tellement et si le ragreverent que, li retourné en Engleterre, il ne vesqui point depuis longement, mais morut. (FROISS., Chron. D., p.1400, 576).

C. -

"Ensemble de navires" : La peuïssiez veoir tante barge ferree, Tant nef et tant dromon de haute renommee ; Oncques d'omme ne fu tel marinne esgardee. (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 174).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Liste des articlesStructure des articlesArticles sans exemplesArticles complet
Fermer la fenêtre