C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/mandement 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MANDEMENT     
FEW VI-1 mandare
MANDEMENT, subst. masc.
[T-L : mandement ; GD : mandement1 ; GDC : mandement ; AND : mandement1 ; DÉCT : mandement ; FEW VI-1, 149b,150 : mandare ; TLF : XI, 291a : mandement]

A. -

"Message impératif"

 

1.

"Commandement, injonction (principalement écrite) émanant d'une autorité donnant ordre d'exécuter qqc. ; proclamation émanant d'une autorité"

 

a)

P. méton. [Teneur du message]

 

-

"Commandement émanant d'une autorité" : MESSAGIER. (...) Vezci lettres qu'il vous envoie ; Lisez les, sire. LE CHEVALIER. Maintenant les me verras lire. Je voi assez son mandement. (Mir. nonne, 1345, 340). Se lez bailliz, ou lez prevos, ou lez sergens dez seigneurs seculiers obeïssent a tieulx mandemens, quant a executer lez sentences de l'Eglyse contre lez excomuniés, ilz sont contrains de venir, en leurs propres cous et despens, aux cours dez prelas (Songe verg. S., t.2, 1378, 170). Ne vous chault, dist Gieffroy, j'en cheviray bien. Sachiez que il n'y a si grant, se il ne veult obeir a mon mandement, que je ne face mourir de male mort. Et aussi, seigneurs, se je voy que il soit besoing, je vous manderay querre. (ARRAS, c.1392-1393, 197). Au jour d'ui, maistre Guillaume de Celsoy (...) a protesté que la reception de maistre Pierre Buffiere en la Grant Chambre par vertu de certein mandement royal ne lui prejudicie point (BAYE, I, 1400-1410, 92). ...car mesme le Roy en ses ordonnances, en ses lettres et mandemens les honeure grandement, les appellans maistres de son Parlement et tous autres seigneurs (BAYE, I, 1400-1410, 152). ...le serviteur a contrait le seigneur consentant ou ignorant ou contradisant. Au premier cas, il doibt rendre le deu, car se le seigneur a concedé et ottroyé le principal, c'est le mariage, il s'entent qu'il a accordé les choses de mariage. Au second cas, il samble qu'il doibve acomplir le mandement du seigneur, ce n'est que probablement il doubte le peril de adultere pour la dilation. (Sacr. mar., c.1477-1481, 50). ...affin que les payéz [les draps] selon les pris contenuz es brevets impriméz soubz les seaulx desdits juréz selon la forme du mandement sur ce ordonné (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1482,,, 449).

 

-

Exprès mandement. "Ordre explicite" : De deffendre ou faire deffendre de par nous à tous generalement et par cry publique, si mestier est, que personne vivant, de quelque auctorité ou estat qu'il soit, et especialement à noz cousins les contes de Foix et d'Armaignac, duc de Nemours, seigneur de Lebret et conte d'Estarac, qu'ilz ne soient si hardiz de mettre sus ne entretenir gens d'armes sans avoir sur ce exprès mandement ou commandement de nous ou de noz lieutenans, bailliz, seneschaulx ou commis ayans sur ce povoir ou commission expresse de nous (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 229).

 

-

"Ordre, autorisation de payer (délivré par le trésorier)" : Sur quoy ledit de Fleury a respondu que, sans mandement du tresorier, gouverneur des finances, il ne pourroit delivrer lesdictes sommes. (FAUQ., III, 1431-1435, 87).

 

-

En partic. "Commandement, précepte (de Dieu)" : ...il n'est nulle plus doulce chose Qu'es mandemens Dieu regarder Pour eulx acomplir et garder (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 119). Joseph, eu temps de son angoisse, Qui son cuer destreint et angoisse, Garda et tint le mandement De la loy son Dieu telement Qu'il en fu puis sires d'Egypte, Qui ne fu pas chose petite. (MACH., C. ami, 1357, 58). Grant retribucion aront ceulx qui se excerciteront a garder les mandemens de Dieu. (CIB., p.1451, 177). Il [Adam] te fist desobeissance, Quant trespassa ton mandement. (Prisonn. desconf. C., c.1488-1489, 46).

 

.

Mandement de + inf. "Mission de" : Et primo, que par celle pitouse voulunpté que le benoist Filz de Dieu eust de vouloir mourir pour le salut du monde, Dieu le Pere lui donna ce mandement de mourir, et non pas par constrainte, ne aussy il ne le cogit point a celle passion. (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 177).

 

-

Mandement de bouche. "Ordre donné verbalement" : ...et ledit graphier lui respondi que ordonnance estoit ceans faicte de par le Roy, que l'en n'obeist point à mandemens de bouche (BAYE, I, 1400-1410, 81).

 

-

Mandement especial

 

.

Mandement especial de + inf. "Procuration pour" : ...la dite venderresse fist et establi sanz aucun rapel le devantdit Mahy, son mary, son procureur et certain messagé especial, auquel elle donna et ottroia plain pooir, auctorité et mandement especial de soy dessaisir de la dite rente vendue es mains des gens dudit nostre seigneur le roy, pour elle et en son nom (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1331, 54). ...donnerent et ottroyerent les diz mariez pardevant nous a leurs diz procureurs, ensemble et a chascun par soy pour le tout, plain pooir, auttorité et mandement especial de faire, ottroyer, passer et accorder lettres de vente ou de ventes des diz heritages aus diz religieux souz seel auttentique (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1345, 133). Et lui avons donné et donnons, par cesdittes presentes, plain povoir, auctorité et mandement especial de soy transporter en et par tous lesditz pays, mesmement en nostre place de Blaye et en toutes les autres de nostredit pays de Bordeloys (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 227). ...confians à plain de ses grans sens, vaillance, loyaulté, preudommie, diligence et grant experience, à celluy nostre cousin de Dampmartin avons donné et octroyé, donnons par ces presentes plaine puissance, auctorité, commission et mandement especial de et sur toutes questions, poursuites et demandes faictes et que pourroit faire nostredit procureur à l'encontre dudit de Nemours, transigier, pacifier, appointer, traicter, conclure et accorder pour et au nom de nous avec icelluy Jacques d'Armignac, duc de Nemours (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 245).

 

-

Au mandement de qqn. "Sur l'ordre de qqn" : "...Or t'en reva a li tantost, Car je me merveil qui li tost A ci venir. Si li diras Par plus briés mos que tu porras Qu'il veingne ci apertement. Et se li di hardiement Que ce soit sans querir essoingnes, Non contrestant toutes besoingnes, Et que c'est a mon mandement." - "Dame, a vostre commandement," Dist li escuiers, "sans nul si, Je li vois dire tout einsi Com vous dites, ou au plus près Que je porray ; j'en sui tous près." (MACH., J. R. Nav., 1349, 158). Aprés, suppliat Ogier a son oncle, le pape Lyon, de benir et consacrer l'eglise qu'il avoit edifiee au mandement la benoite Vierge Marie. (JEAN D'OUTREM., Myr. histors G., a.1400, 89).

 

-

Par (le) mandement (de qqn.). "Sur l'ordre de qqn" : Cedit jour, par mandement du Roy nostre Sire sont alez maistre R. Mauger, president, le procureur general du Roy et moy à Saint Pol devers icellui Seigneur (BAYE, I, 1400-1410, 330). Autre despense pour deniers paiez par mandemens et cedules de monseigneur et autrement pour le temps de ce present compte. (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1416-1418, 274). À mondit seigneur le duc, comptant en ses mains, la somme de 200 frans pour faire ses plaisirs et voulenté, comme il appert par mandement de mondit feu seigneur, signe et non seellé (...) et par les lettres patentes de relievement de monseigneur le duc Philippe (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1419, 152). ...pourquoy le procureur du Roy, par l'ordonnance et mandement du Roy et des gens de son Grant Conseil, entend à faire les requestes et conclusions qui s'ensuivent (FAUQ., I, 1417-1420, 31). ...pour ce que ledit receveur ne pourroit vérifier sa recepte et despense par mandemens, certifficacions et quictances ainsi que font et ont acoustumé de faire les autres receveurs, ledit contrerolleur qui sera et demour[e]ra ordinairement sur le lieu desdictes mines de Pampalieu pour contreroller la recepte et despense dudit receveur, aura et tiendra telz et semblables papiers et livres que ledit receveur, esquelz il escripra et enregistrera son contrerolle tant de la recepte que de la despence (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 351).

 

-

Avoir mandement de + inf. "Avoir l'ordre de" : ...et il a respondu qu'il avoit eu mandement de soy opposer et non point de soy desister (FAUQ., II, 1421-1430, 193).

 

-

Avoir mandement en qqn. "Avoir qqn sous sa dépendance, sous ses ordres" : Et doit avoir mandé toutes les genz en quoy il a mandement un ou deux jours devant et prié touz ses voysins qui seront pres de lui qu'ilz li vieignent aidier a chascier les loux, et ilz le feront voulentiers pour le dommaige qu'ilz leur font de leur bestiaill. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 240).

 

-

Avoir en mandement que + subj.. "Avoir reçu l'ordre de" : ...ilx avoient en mandement que, se ladicte Court ne voloit renvoier ladicte cause à Orleans, intimassent cessations. (BAYE, I, 1400-1410, 122).

 

-

Donner en mandement à qqn que + subj./à + inf. "Commander à qqn de faire qqc." : Et donnons en mandement a tous noz justiciers et subgets qu'il vous obeissent et a chascun de vous quant a ce et aussi aux deputez de par vous ou l'un de vous a faire les dictes contraintes. (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1344, 65). ...fu donné en mandement comme autresfois au sergent a qui il appartient, que il reintegre ledit Colart de certains biens pris pour cause dudit procès (Mémor. Echiq. Archev. S., 1381, 16). Si donnons en mandement au verdier et tous autres sergens et officiers à qui ce peult touchier et appartenir, que desdits usages, droitz, franchises et libertés souffrent et laissent joïr et user plainement et paisiblement sans aucun contredit, reservé le bois d'entrée, la sye et les chievres (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 344).

 

-

Faire le mandement de qqn. "Accomplir le comandement de qqn" : LE MESSAGIER. Sire, n'y avra vaulz ne mons Que ne passe legierement Pour faire vostre mandement : Vers vostre bonne suer m'en voiz (Gris., 1395, 76).

 

-

Faire mandement à qqn de + inf. "Donner à qqn l'ordre de" : Sur quoy a esté advisé que l'en feroit mandement à tous bailliz et prevosts royaulx de faire crier l'ordonnance du Roy (BAYE, II, 1411-1417, 264).

 

-

Faire faire un mandement que + subj. "Faire publier l'ordre que" : Et fist li rois faire un mandement que toutes gens tenans de li, portans armes, fuissent, le premier jour d'aoust, a Evruich. (FROISS., Chron. D., p.1400, 208).

 

b)

"Support matériel qui contient le mandement." : "...Ung mandement ferons qui sera saielés, Qui sera contenans que li rois les a mandés Que nobles et non nobles tous soient aprestés..." (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 390). Il fault exploicter mon devoir D'un mandement que j'ay en mains De par l'empereur des Rommains (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 61). Prens ce mandement que tu voix Et t'en va par toute la terre De Judee, bonne et grant erre, Generalment le publier. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 61). Et, après ce, le roy envoya à Paris ung mandement pour y estre seellé, et fut signé M.. de Villechartre, par lequel le roy vouloit que, pour bien repeupler sa ville de Paris (...), que toutes gens de quelque nacion qu'ilz feussent peussent de là en avant venir demourer en ladicte ville (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 174). Mons. le grant maistre, je vous envoye le mandement en blanc pour mettre le nom de celluy qui logera voz gens, tel que vous adviserés, et aussi vous envoye maistre Loys Toustain, lequel creez de ce que vous dira. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 330).

 

2.

"Ordre, commandement, injonction (souvent écrite), émanant d'une autorité, par laquelle on fait venir qqn ; appel au secours ; invitation à venir (à une cérémonie, une fête...), levée de troupes"

 

a)

"Convocation émanant d'une autorité" : Quant ouyrent le mandement, Tuit y vindrent et loings et pres. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 260). Après cestui fut en fleur Zour le medicin et eslevé en bruit pour sa science de astrologie ès parties d'Avignon et puis fut au mandement du roy de France où il fut eslevé en honneur et atiré à Paris (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 114 r°).

 

-

Aller/venir au mandement de qqn. : Mon seigneur, sanz arrestoison Vieng ci a vostre mandement (Mir. st J. Cris., c.1344, 295). Et quant il furent tuit venu, Grant, petit, moien et menu, Li sires de Lesparre estoit Avec les autres, qui estoit Piessa venus au mandement Dou pape, et tout premierement. Et li gentils roys sans orgueil Se seoit en un fausdestueil. (MACH., P. Alex., p.1369, 241). Cedit jour, se leva avant l'eure la Court, et d'icelle pluseurs des seigneurs alerent au mandement du Roy au Grant Conseil (BAYE, II, 1411-1417, 138). ...mais pour ce qu'il (...) ne se sentoit mie assez fort, avoit mandé deux rois ses alliés et consors, qui à son mandement vindrent à Thunes (CABARET D'ORV., Chron. Loys de Bourb. C., 1429, 234).

 

b)

DR. Mandement de cour. "Citation à comparaître" : ...lesquelz vindrent en la Chambre de Parlement au mandement de la Court, qui les redargua et blasma (FAUQ., I, 1417-1420, 308). Si aucun vieult intanter action contre autre pardavant aucun juge commissaire ou extraordinaire, ou par vertu de mandement de court, il convient que en l'ajournement soit fait mencion de la commission ou du commandement (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 52).

 

c)

"Appel au secours" : Et puis envoia grans messages par devers monsigneur Jehan de Haynau, en priant moult affectueusement qu'il le vosist venir secourir (...) Quant li sires de Byaumont oy che mandement, il envoia ses lettres et ses messages par tout là où il cuidoit recouvrer de bons compagnons. (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 42).

 

3.

En partic.

 

a)

"Convocation, levée (de troupes)" : Mandons de noz amis et nous tenons secretement ensemble (...). Or nous delivrons de faire nostre mandement si brief et si celeement que on ne le saiche se le moins non que on pourra. Et ainsi le firent ilz, et orent, dedens le second jour, jusques a IIIJc. hommes d'armes, que de leur lignaige, que aliez, et les firent logier en un bois, ou moult pou de gens les sceurent. (ARRAS, c.1392-1393, 70). Et les messaiges repairent aux tentes et racontent le mandement et la priere de la damoiselle aux deux damoisiaux. Et ilz orent conseil de y aler, et ordonnerent le mareschal de l'ost pour gouverner leurs gens tant qu'ilz revendroient (ARRAS, c.1392-1393, 164). Chil de Valenchiennes, le mandement dou conte veu et oi, il s'ordonnerent a ce et cargierent enghiens sus chars, tentes et trés, pourveances et artelleries. (FROISS., Chron. D., p.1400, 423). Li rois de France (...) estendi ses mandemens et conmandemens parmi tout son roiaulme, et mandoit et conmandoit tres estroitement que tout venissent sans nul delai (FROISS., Chron. D., p.1400, 821). ...grans mandemens et assemblées de gens d'armes (Ch. VI, D., t.1, 1410, 329). Dont [Jugurta] s'orgueilly si grandement Que ne prisoit leur mandement [des Romains] ; De ce Rommains trop s'ayrerent, Ne l'eussent cuidié, si tirerent En son regne, pour tout derompre. Par ses dons cuida l'ost corrumpre, Mais ce faire ne pot il mye. (CHR. PIZ., M.F., III, 1400-1403, 269). ...grans mandemens et assemblées de gens d'armes (Ch. VI, D., t.1, 1410, 329).

 

-

Arriere mandement. "Convocation supplémentaire" : ...tout n'estoient pas au siege de Tournai. (...) Sus cel estat, li dis mesires Robers d'Artois et mesires Henris de Flandres s'en vinrent en la valee de Cassiel, et la se logierent ; et fissent un arriere mandement qui s'estendi par tout le pais de Flandres, et pour garder les entrees de Flandres. (FROISS., Chron. D., p.1400, 444).

 

-

Mandement de l'arriere-ban : ...lesquelz, prenant sur ce excusation, ne comparoient point, non obstant son mandement de son arriereban quant il le fist publier: et pour ce les deniers du roy ne pouvoient estre levez esditz pays. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 225).

 

-

Lettre de mandement : Et cedit jour, fu leue et advisée certeinne lettre de mandement pour faire venir au mandement du Roy tous vassaulx et subgiés du duc de Bourgoigne, subgiez du Roy, contre les Angloiz que l'en attendoit de jour en jour en France (BAYE, II, 1411-1417, 264).

 

-

Faire un mandement de/sur des gens susceptibles de servir/sur un territoire donné : Faictes ung mandement sus tous ceulx qui sont tailliet de vous servir, jentilzhommes et aultres (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 59). Et s'en vint li dis contes a Valenchiennes ou il fu requelliés a joie, et fist son mandement et sus heure, des chevaliers et esquiers de son pais et des conmunautés des villes (FROISS., Chron. D., p.1400, 399). Si fist un mandement et semonse de gens d'armes a estre a Londres as octaves de la Saint Jehan Baptiste. (FROISS., Chron. D., p.1400, 672). ...attendans la venue, ayde ou assistence du duc de Bourgongne, qui avoit fait et faisoit grant mandement de gens d'armes, ses subgiez et alyez, en intencion de resister et combatre messire Charles de Valois et ses gens d'armes (FAUQ., II, 1421-1430, 317). Sy luy promit le roy secours. Et à ceste cause fit grant mandement et ban et arrière-ban sur tout son royaume (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 225).

 

-

Venir au mandement de qqn : Monsigneur, vous m'avés mandé, et je sui venus a vostre mandement. (FROISS., Chron. D., p.1400, 485). Et cedit jour, fu leue et advisée certeinne lettre de mandement pour faire venir au mandement du Roy tous vassaulx et subgiés du duc de Bourgoigne, subgiez du Roy, contre les Angloiz que l'en attendoit de jour en jour en France (BAYE, II, 1411-1417, 264). Le XXIIIme est comment les marquis et contes se doivent contenir, venir et maintenir en guerre, au mandement et service du roy. Le XXIIIIme est comment barons et bannerez doivent venir en guerre, au mandement et service du roy. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 6). "Sire cousin, je viens a vostre mandement pour vous aydier, se mestier en avez, a l'encontre des Rommains..." (Percef. IV, R., c.1450 [c.1340], 597). Et retournons au Jouvencel, lequel festoya tous les chevaliers, escuiers et cappitaines qui estoient venuz à son mandement, grandement et notablement. (BUEIL, II, 1461-1466, 93).

 

b)

P. méton.

 

-

"Rassemblement d'hommes de troupe convoqués" : Entrues que cil gens d'armes s'assambloient et que cil mandement se faissoient, se tenoit messires Guillaumes de Linac (...) ens es marces par de delà. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 207). Si s'en vint reposer et rafreschir à Poitiers, et là fist un grant mandement et amas de gens d'armes. (FROISS., Chron. L., IV, c.1375-1400, 102). Li captaus (...) avoit fait son mandement de quatre cens hommes (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 67). Et fist faire tantos grant amas de naves et de vassiaus et de nefs passagieres, et traire viers les pors de Pleumude, de Wesmude et de Dardemude, et fist un moult grant mandement de gens d'armes et d'archiers. (FROISS., Chron. D., p.1400, 577).

 

-

"Hommes de troupe convoqués" : Li dus de Normendie envoia là son mandement, car en personne il n'i vint mies, monsigneur Moriel de Fiennes, connestable de France (...) et pluiseurs bons chevaliers et escuiers de Pikardie (...) de Brie de Campagne, et estoient bien troi mil lances. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 161). ...là y devoient estre avoecques lui tout li signeur dessus nommet, avoech leur mandement de chevaliers et d'escuiers (FROISS., Chron. L., II, c.1375-1400, 43).

 

.

Faire son/un mandement estre à tel endroit : Li dus Jehans de Normendie, de bonne volenté, obei a l'ordenance dou roi son pere, et fist son mandement partout le roiaulme de France a estre a tel jour qui nonmés estoit a Angiers et au Mans (FROISS., Chron. D., p.1400, 581). Si fist faire un tres grant mandement de gens d'armes a estre, les Normans, les François et les Piqars en la chité d'Orliiens, et la faire lor monstre a ..I.. jour qui nonmés i fu, et les Lorrains, Barrois et Bourghignons a Lions sus le Rosne, et les Prouvenciaus et ceuls de la Lange d'Oc a estre a Montpellier (FROISS., Chron. D., p.1400, 647). Si fist un mandement et semonse de gens d'armes a estre a Londres as octaves de la Saint Jehan Baptiste. (FROISS., Chron. D., p.1400, 672).

 

c)

P. ext. "Lieu de séjour"

 

-

"Demeure, résidence" : Le puchelle emmena lassus ou mandement, Et si le fist servir bien et souffissaument (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 53). ...Et Bauduins estoit lassus el mandement : Il prist .I. viés escut, du tamps anchiènement, Puis vint sur crestiaus (Baud. Sebourc B., t.1, c.1350, 199). Baudewins s'escria à se vois clèrement : "Puchelle, chuis vo gart à cui li li mons apent ! Porroie avoir hostel lassus ou mandement ? ..." (Baud. Sebourc B., t.2, c.1350, 94). ...Ogier le pongneour Al mandement Charlon faisoit droit là sojour (JEAN D'OUTREM., Geste Liège B.B., t.2, a.1400, 731).

 

-

[Domaine militaire]

 

.

"Lieu où se rassemblent les hommes de troupe ; place forte" : Tout troy furent d'acord, si s'anfuient ; vont s'ent Par dever Monterose le riche mandement ; Ver ceu chaistel s'an vont tout droit (Lion Bourges K.P.F., c.1350, 279). ...appourter vous ferai tout appertement Tretoute nous vitaille qu'avons es mandement Pour vivre et pour mengier (Lion Bourges K.P.F., c.1350, 544). Onques ne s'aresta, se vint au mandement Ou la roïne estoit, que le corps Dieu cravent. (Belle Hélène Const. R., c.1350, 228). Si estoient venu et venoient encores efforciement tous les jours dalés lui où ses mandemens estoit. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 10). Tantost apriès Paskes revinrent devers le duch d'Ango toutes manières de gens d'armes (...) et estoit li mandemens dou duch assignés en le ville et en le cité de Pieregorch. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 172). ...ainsy comme il pour lors estoit varlet d'un escuïer nommé Guillaume, du surnom duquel il n'est record, ala avec sondit maistre, et au mandement de mons. de Luppres, chevalier, en un villaige dont il n'est record du nom (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 566). Item, et que mondit seigneur de Bourgoingne, et tous ses feaulx et subgiez et autres qui par cy devant ont porté en armes l'enseigne de mondit seigneur, c'est assavoir la croix saint André, ne seront point contrains de prendre ne porter autre enseigne, en quelque mandement ou armes qu'ilz soient en ce royaume ou dehors, soit en la presence du Roy, ou de ses connestable et mareschaulx, et soient à ses gaiges ou souldées, ou autrement. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 231).

 

.

"Territoire" : «...Les Fransois sont entré en nostre mandement (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 223). «...De la tierre de Franche venront sy frère gent, Qu'il prenderont par force ton riche mandement...» (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 12).

 

.

Maistre mandement. "Quartier général" : Puis ont prins la baniere du roy ou France appent Se le mirent tout hault au maistre mandement. (Cip. Vignevaux W., p.1400, 61).

B. -

"Message informatif (sans idée d'injonction) ; message d'invitation"

 

1.

"Message d'information (ici assorti de menace)" : Anthoine (...) manda [à ceux de Couloingne] (...) comment il s'en aloit pour lever le siege du roy de Craquo (...) et que ilz lui mandassent se ilz estoient de la partie des Sarrasins, et il auroit sur ce adviz, et aussi que mal gré leurs dens il trouveroit bien passage, mais non pas si brief que par leur ville, et que, se ilz se destourboient d'une journee, il savoit bien la maniere comment il en feroit retour de quatre. Quand ceulx de Couloingne oyrent ce mandement et ilz furent bien informez de la fierté et de la puissance des deux freres, si orent grant doubte et envoierent par devers le duc Anthoine quatre des plus notables bourgois de la cité, qui moult humblement lui firent la reverence, et furent moult esbahiz de sa fiere contenance. (ARRAS, c.1392-1393, 175). Quant ceulx entendirent la parole, si prennent congié, et noncierent aux bourgois le mandement du duc. (ARRAS, c.1392-1393, 175).

 

-

Mandement (public). "Proclamation publique de la part d'une autorité" : Je treuve en l'Ystoire Tripertite, ou premier Livre, que Constantin voulant esprouver la loyaulté de ceulz qui le servoyent faignyt ung mandement publique que tous ceulz qui vouldroyent regnier leur loy crestienne demourroyent a honneur avec luy, les autres a desonneur s'en partyroient. (GERS., Concept., 1401, 410). LE DUC DE FALAISE. Trompete, va legierement Partout publier cest affaire Et dis par cueur ton mandement, Comme tu sces qu'il est de faire. (LA VIGNE, S.M., 1496, 158).

 

-

Mandement patent. "Message sous forme de lettre ouverte qui accorde une faveur, une autorisation... ou qui informe publiquement d'un état de choses" : Et fu envoiez au Chancellier pour avoir son adviz se l'en plaideroit la cause des dames Jehanne et Mathe d'Armignach à l'encontre du conte d'Armignac, lequel Chancellier dist que c'estoit l'entention du Roy que ladicte cause fust plaidée, et que aussi la Court avoit sur ce mandement patent, et pour ce fu plaidoiée icelle cause, comme s'ensuit : Samedi, XIIJe jour de septembre. (BAYE, I, 1400-1410, 334). Et eurent congié et mandement patent de par le duc de Bourgongne, de assambler et entretenir par certaine espace de temps les dessusdiz. Lesquelz, la plus grand partie, estoient povres compaignons, qui de long temps avoient acoustumé à vivre d'avantaige et à tenir les champs, tant en leurs marches comme ailleurs. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.4, c.1444-1453, 457). Et, le mercredi XIIIIe jour d'icellui mois de fevrier, furent leues et publiées es carrefours de Paris le mandement patent du roy signé : G.. de Cerisay, par lequel le roy mandoit au prevost de Paris qu'il estoit deuement acertené que le roy Edouart d'Angleterre et les princes, seigneurs et populaire dudit royaume, qui par long temps avoient esté en grant guerre et division entre eulx, avoient fait leur paix et pacificacion entr'eulx, et que tous iceulx, estans assemblez en conseil, avoient conclud, promis et juré de venir descendre en plusieurs et divers lieux de ce royaume, en entencion de y prendre, saisir et gaster villes, places, pays et forteresses et destruire ledit royaume et les habitans d'icellui, tout ainsi que autrefoiz ilz avoient fait. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 235).

 

2.

"Invitation, message d'invitation" : Et manda lors au conte de Forestz qu'il venist a sa feste, et admenast trois de ses filz ainsnez, car il les vouloit veoir. Le conte de Forez vint a son mandement le plus honnourablement qu'il pot, et admena ses trois filz. (ARRAS, c.1392-1393, 16). ...sa femme le fist tantost savoir a son amy, qui n'eust pas failly voluntiers a son mandement, mais vint tout incontinent. [Le mari est absent] (C.N.N., c.1456-1467, 290). Luy estant en ceste rage, pour mandement, priere, promesse, don, ne requeste qu'il sceust faire, elle s'appensa de non plus comparoir (C.N.N., c.1456-1467, 414).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre