C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/maintenue 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MAINTENUE     
FEW VI-1 manu tenere
MAINTENUE, subst. fém.
[GD : maintenue ; FEW VI-1, 299a : manu tenere ; TLF : XI, 192b : maintenue]

A. -

[Idée de conservation, de protection]

 

1.

"Conservation (d'un bien)" : ...icelui Roy Charles (...) mist en la tuicion et sauvegarde de lui (...) ladicte eglise (...) et membres dependans d'icelle eglise, leurs officiers, serviteurs (...) avecques leurs droiz et biens quelzconques, ensemble maintenue de leursditz droiz et possessions (Ordonn. rois Fr. P., t.18, 1481, 739).

 

2.

"Protection, défense, conservation de qqc." : ...à cause de la maintenue de nostre dicte ville qui est une des plus fortes et avantageuses places de nostre pays de Poictou, et dont dommaige irreparable aviendroit à nous et à nostre seigneurie, se prinse et occupée estoit par aucuns de noz ennemys, que Dieu ne vueille, aient de tout temps esté et soient tenuz francs, quictes et exemps de toutes tailles, aides et subsides, et de ce avoient bonnes et souffisantes lettres et tiltres (Doc. Poitou G., t.7, 1427, 430-431).

 

-

"Confirmation par jugement, de la possesion d'un bien" (Éd.) : LE POISSON (à LA CHAIR). Jamés n'arés celeste retenue Toy ne les tiens, pour quelque maintenue, S'a Dieu ne plait et vous n'en faictes l'oeuvre ; Mais a mes gens son regne eternel oeuvre, Qui du morchel charnel font abstinence. (MOLINET, Faictz Dictz D., 1467-1506, 641).

 

3.

"Domination, possession" : LE ROY. Il [l'empereur] veult asubgectir ma terre A tenir soubz sa maintenue, Mais de luy ne sera tenue Jamais, tant que soye vivant. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 135).

B. -

[Idée de permanence, de stabilité]

 

1.

"Permanence dans un état" : Martin, le Dieu de hault paraige Maintenant par nous te salue Et dit que tousjours ton couraige Est de si tresbonne value, Qu'il n'y a homme soubz la nue Pour qui tant de miracles face, Qu'il fait pour ta grant maintenue, Car tu as s'amour et sa grace. (LA VIGNE, S.M., 1496, 534).

 

2.

"Stabilité (que représente un lieu de séjour)"

 

a)

"Maison, famille" : Le puissant Dieu qui fist la nue Vous doint honneur, treschere dame, Et gard de mal et de diffame Tous ceulx de vostre maintenue ! (Myst. st Laur. S.W., 1499, 171).

 

b)

"Résidence, demeure" : Tirons nous vers la maintenue Du roy et nouvelles oyons (MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 373).

 

-

"Refuge, séjour" : Sy fault qu'il voist autrepart brief et court, Ou il aura quelque autre maintenue, Car tout ainsi que la fortune court, La bonne fame est tantost revenue. (MICHAULT, Doctr. temps prés. W., 1466, 105).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre