C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/mésuser 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MÉSUSER     
FEW XIV usare
MESUSER, verbe
[T-L : mesuser ; GD : mesuser ; AND : mesuser ; FEW XIV, 70b : usare ; TLF : XI, 714b : mésuser]

I. -

Empl. intrans. ou pronom. "Abuser, commettre un abus, une faute, mal agir" : ...se li eschevin de nostre dicte ville, qui pour le temps seront et ont esté, quel que il soient, avoient en aucune maniere pechié, abuzé ou mesusé en jugement sur le fait des contre plaintes que on en a receu en nostre dicte ville d'Arras (Hist. dr. munic. E., t.1, 1335,,, 325). ...ceulx qui auroient usage en un bois, comme l'usage du sarmain, du tramble ou de l'érauble, et ceulx qui sont trouvéz mesusant sont amendables (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 159). "Belle serour, pour l'amour de vous, et pour ce que je voi que il se mesuse, je li manderai notorement que il se mete a raison et eslonge de li son mauvais consel et vous tiengne en paix et en estat, ensi que uns rois doit tenir sa fenme, ou je li ferai guerre". (FROISS., Chron. D., p.1400, 50). Grandes murmurations et escandles conmenchierent a monter en Engleterre a l'encontre dou roi et de ce Hue le Espensier, tant des nobles conme des prelas et marceans, et disoient ensi l'un a l'autre qant il se trouvoient: " Nostres rois se mesuse trop mallement par l'enort et consel de ce Hue le Espensier..." (FROISS., Chron. D., p.1400, 54). Je sçay trop bien quanqu'il a fait : En Gualillee a forfait Et mesusé ; Il a le païs abusé Et les bonne gens abusé, Dont j'ay grant deul. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 131). O inhumaines gens ! ô gens abominables ! non gens, non diables, mais pires que malins infernaux esprits, qui faillez et mésusez en ce que, si le diable l'avoit fait, promis et juré, il ne pourroit, ne vouldroit, ne oseroit ny faillir, ny mésuser (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 35). [Une femme supplia le duc] [qu'] il voulsist remettre et pardonner ses fautes à son povre mari chartrier, lequel par contrition de ses mesfais envoioit devers luy pour obtenir miséricorde, et de ce de quoy il avoit mésussé envers luy, il le mettoit et constituoit en sa main pour en faire à son noble plaisir (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 87). ...la duchesse qui estoit présente à ces langages et trambloit de hyde et de peur, doubtant que le père ne se mesusast en son fils, hastivement prist son fils, et le boutant devant elle, le fist vuidier de l'oratoire (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 233). ...je suy celle envers qui noblesse se mesuse par ouvrer mal et envers qui justice va clingnant ses yeux par dissimulation fainte (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 91). Pour ce que Jehan Mynheere, tisserant de laine, s'est mesusé contre le Seigneur et la ville, en tant qu'il s'est esforcé de fere parcialité et discord entre la compaignie de son mestier en leurs assemblées (...) a esté banny hors de la dicte ville (Arch. Nord, 1470, B 1694, f° 39, IGLF). Et a tant s'en ala le dit feu en sa maison par devers sa dicte femme en la injuriant et villenant grandement de parolles injurieuses, en lui imposant qu'elle s'estoit mesusee avec le dit suppliant, son varlet. (Arch. Nord, 1473, B 1695, f° 1, IGLF).

 

-

Se mesuser de son serment. "Ne pas respecter un serment, des engagements pris" : Pierre Haep s'estoit mésusé de son serment en exerssant l'office de la meyerie de Bergues, de quoy le bailli le mist a la loy pour le bannir hors de la ville de Bergues, de fauseté. (Arch. Nord, 1398, B 11475, f° 8, IGLF).

 

-

Se mesuser envers qqn. "Se conduire mal envers qqn" : Plainement vous vous abusés, Car l'homme s'est tant mesusés Envers nostre pere de gloire Que plus ne doit estre memoire Del homme tant que Dieu durera. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 2).

 

-

Inf. subst. "Conduite irrespectueuse, effrontée" : ...le seigneur de Croy et son frère, messire Jehan, estoient pour celle heure en l'oratoire, lors où ce Jehan se maintint ainsi, qui de son vilain dire et mésuser envers un tel duc avoient hyde et fréeur de l'oyr, disans qu'oncques pire nourreçon n'avoit esté vue, ne si vilaine. (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 259).

 

-

Mesuser de qqc. "Abuser de qqc., faire un mauvais usage de qqc., commettre un délit par l'usage illégitime de qqc." : Tous lesquelz delibererent et furent d'oppinion qu'il n'estoit pas homme qui deubst joïr de previlege de clert, et qu'il avoit abusé et mesusé d'icelle tonsure (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 295). SAINT ESTIENNE. ...Il mourut [Jésus]. Mais, vueillez ou non, Il vit. Sy respons en son nom Que faussement vous m'acusez Et de mes dis trop mesusez. (Cycle myst. prem. mart. R., c.1430-1440, 78).

II. -

Part. prés. en empl. subst.

 

-

"Celui qui abuse, qui use mal de" : Santé de corps et maladie, La mort meïsmes et la vie Ne font bien ne mal simplement, Mais entre deux, quar vraiement, Tout tourne en bien au bienusant Et tout en mal au mesusant. (Tomb. Chartr. Dix-huit contes K., c.1337-1339, 132).

 

-

"Celui qui commet un délit, malfaiteur" : ...Lesquelx sergens ont acostuméi de toute anxienneté de faire tous adjournemens (...) et auxi de panre et arrester toutes manieres de mésusans ou malfaiteurs (Chartes communes Bourg. G., t.2, 1418, 436).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre