C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/méconnaissance 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     MÉCONNAISSANCE     
FEW II-1 cognoscere
MESCONNOISSANCE, subst. fém.
[T-L : mesconoissance ; GD : mescognoissance ; AND : mesconoissance ; DÉCT : mesconoissance ; FEW II-1, 846a : cognoscere ; TLF : XI, 552a : méconnaissance]

A. -

"Fait de ne pas reconnaître qqc. comme une chose connue, de ne pas l'identifier" : Item, l'en dit que la personne, les chiens et le cheval qu'il a acointié et acoustumé a veoir ne lui doivent point estre changiez: c'est assavoir que si un esprevier avoit esté gouverné par un homme blanc chevauchant un cheval noir, et l'en le bailloit es mains d'un moinne noir chevauchant un cheval blanc, ou d'un escuier, chevalier ou bourgoiz, ou d'une femme ou d'autre personne vestue d'autre habit, ou en autres mains que es mains de cellui qu'il avroit aprins, l'esprevier qui avroit mescongnoissance d'icellui nouvel maistre ne seroit si reclamé a lui comme a son maistre qu'il congnoissoit et qui l'avoit nourry. (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 155). ...afin que aucun ne puist pretendre ignorance ou mescongnoissance d'icelles monnoyes faulses (Ordonn. rois Fr. V.B., t.13, 1422, 14). [GD V, 274b]

 

-

"Fait de ne pas savoir, d'ignorer, ignorance" : Anchois, par mescognissanche, soy marient, pluseurs en y at, en quars ou en tir degreit de proismeteit : dont je en nomeroy pluseurs, sy n'astoit pour les hoirs ... ablameir. (HEMRICOURT, Miroir Hesb. B.B., 1353-1398, 398).

B. -

"Fait de ne pas reconnaître ce qui devrait l'être (un droit, un mérite, une autorité...), de l'ignorer délibérément" : A laquelle achoison effusion de sang avient souvent par le descord des freres es maysons des princes mescreans, pour la mescongnoissance de l'ordre ou priorité des enfans de plusieurs meres (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 130). Item, promettront et jureront de non jamais mettre en leurs lettres ne eulx nommer ne faire nommer par la grace de Dieu conte d'Armaignac, pour ce que ces motz emportent meconnaissance de fief, et comme ils sçavent, toutes leurs seigneuries qu'ilz tiennent sont tenues du Roy (ESCOUCHY, Chron. B., t.3, Pièces justif., 1445, 118). Je voy ton non [de Jésus] en grant mesconoissance, En grant vilté, en grant irreverance, Par ydolatres qui regnent sur la terre (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 89). L'EMPEREUR. Hé, touz noz dieux ! Que veult ce dire ? Et commant ? Nostre mareschaul Veult il nous dieux par tel assault Mettre au bas par mescognoissance ? Cecy est une grant meschance Qu'est il de fere, beaulx seigneurs ? (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 112). SATHAM. (...) Forces murtres, crueulx esploys deffer [l. esploys d'e[n]ffer], Gleyves mortaulx, barat, meconoissance, Yre comme fellon te fera eschauffer. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 66). Et aussy peut estre que, se la seignourie en sa grandeur de ceste maison de Bourgoingne vous fut demourée, eschute et advenue, Dieu preveoit que vous eussiez esté prince eslevé en orgoel ou aultre vice, à vostre dommaige et mescongnoissance [le fait de ne ne pas reconnaître la puissance de Dieu], contre son plaisir, et veult vostre sauvement et que vous congnoissiez qu'il vous peut donner et tollir à son plaisir, et que riens ne poez concquerre, possesser, ne avoir, que tout ne soit en sa disposicion subject. (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 144).

 

Rem. CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 294.

 

-

En partic. "Fait de ne pas reconnaître un bienfait, manque de reconnaissance, ingratitude" : ...[se] vous, dy je, vous, qui estes telz et qui m'avez donné cause de ce meschief ou je suis, n'avez compassion de ma doleur, et ne me secourez vrayement, vous vous monstrez trop plains d'ingratitude, d'oubliance et mescongnoissance, et Dieu vous en punira, n'en doubtez point (GERS., Déf., 1400, 228). Mais mon advis, c'est qu'il ne se faict pas que par disposition divine: car quant les princes ou royaulmes ont esté en grand prosperité et richesses et ilz ont mescognoissance dont procède telle grace, Dieu leur dresse ung ennemy ou ennemys dont nul ne se doubteroit, comme vous povez veoir par ces roys nomméz en la Bible et par ce que, puis peu d'années, en avez veu en ceste Angleterre et en ceste maison de Bourgongne et autres lieux, que vous avez veuz et voyez tous les jours (COMM., I, 1489-1491, 54). Encores en ce pas me fault alleguer nostre maistre en deux choses, qui une fois me dist, parlant de ceulx qui font grans services (et m'en allegua son acteur de qui il le tenoit), disant que avoir trop bien servy pert aucunes fois les gens et que souvent les grandz services sont rescompenséz par grandz ingratitudes, mais que il peult aussi bien advenir par le deffault de ceulx qui ont faict lesdictz services, qui trop arrogamment veulent user de leur bonne fortune tant envers leurs maistres que leurs compaignons, comme de la mescongnoissance du prince. (COMM., I, 1489-1491, 251).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre