C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/lunatique 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LUNATIQUE     
FEW V lunaticus
LUNATIQUE, adj.
[GDC : lunatique ; AND : lunatic ; FEW V, 455b : lunaticus ; TLF : XI, 57b : lunatique]

"Qui est soumis à l'influence de la lune"

 

-

[D'une pers.] "Qui est atteint de folie périodique due au cycle lunaire, qui a perdu la raison, fou, insensé ou épileptique" : Selon les divers regars de la lune s'esmeuvent les humeurs et les maladies ou corps, si comme il appert de ceulx qui sont lunatiques, et de ceulx qui cheent du hault mal, qui sont plus grevez en un aage de la lune qu'en l'autre. (CORBECHON, Soleil Lune S., 1372, 354). Item, quelconque a en son corps vice notable ou en quantité ou en couleur ou en figure ou deffaut de eage ou d'aucun membre ou qui est imparfect ou impotent ou qui est entechié d'aucune laide maladie, si comme celui qui est epilentique ou mesel ou lunatique et semblablement de pluseurs autres, ou qui est ydiot ou salvage ou bestial. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 306). ...il est de droit et de coustume que nulle femme mariée ne puet estre en jugement sanz l'auttorité de son mari, se tant n'estoit que le mari feust ignorant, maniaque ou lunatique en telle maniere qu'il n'ait le sens de lui ne autre gouverner (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 275). Nul qui soit hors de son scens ou furieux ou lunaticque, si il meurt en telles maladies ou semblables ne doit estre deboucté du service de l'Eglise (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 517). ...A qui Dieu a donné la grace De guarir les gens frenatiques, demoniacles et lunatiques (Prières saints R., t.2, c.1450, 260). Et meismement [dame Memoire reprit] l'estimative [une des espèces collatérales de la mémoire, une des facultés intellectuelles], Par quoy prospective nous vient, Simulative, formative, Desquelles souvent il advient Que, par leur trouble, homme devient Fol et lunatique par moys ; Je l'ay leu, se bien m'en souvient, En Aristote aucunesfois. (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 29). Ne vous avois je pas bien dit qu'il avoit la teste lunaticque, et qu'il tenoit du fol... (Jehan de Paris W., 1494-1495, 71).

 

.

Empl. subst. "Fou, épileptique, celui qui est tourmenté par le diable" : Et qui volroit le portant [du diament] enchanter ou ensorcerer, che retourneroyt sur celuy qui le feroit. Et garist les lunatiquez et ceaulz cui ly dyables traveille. (MANDEVILLE, Lap. M., c.1350-1390, 176). Et si veulent aucuns dire que, ainssi que lez estelles ont aucunes inpressions sur lez honmes, aussi ont ilz sur lez Anemis, car nous veons que, selon le croissement de la lune, ilz traveillent et tourmentent aucunes personnes, lezquelx sont appellés lunatiques (Songe verg. S., t.1, 1378, 381). Nullez herbes ne nulle melodye n'ont aucune vertu naturele de guerir lez lunatiques ne d'anpechier que l'Anemi ne lez demene ou tourmante (Songe verg. S., t.1, 1378, 391). ...Aveugles, letargiques, Meseaus et lunatiques... (Prières saints R., t.2, c.1440, 238).

 

-

P. anal. [Des flots] : ...Que telle estoit la fontaine de mer, Aulcunes foys souefve et pacifique, Et plus souvent rebelle et lunatique (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 169).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre