C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/li 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     LI     
FEW IV ille
LI, pron. pers.
[T-L : il (li) ; GD : le3 (li) ; FEW IV, 550b : ille]

I. -

[Pron. pers régime indir., atone, non "prédicatif", de la troisième pers. du sing., sans distinction de genre, renvoyant à une pers. (dans la série me, te, se...)] V. lui

II. -

[Pron. pers. tonique, "prédicatif", de la troisième pers. du fém. sing. (dans la série moi, toi, soi...) ; de plus en plus remplacé par elle ; v. elle C]

A. -

[En fonction de régime dir. (avec un mode nominal, en apposition, en phrase elliptique du verbe...)] : Or est a ce faire ordenée Ma volenté et atournée, Et j'aussi sui a ce tournez, Q'envers Amours sui si tournez Que nulle riens ne me destourne Que tousjours, quel part que je tourne, Mes cuers ne preingne son retour Vers ma dame au plaisant atour Qui fait mon cuer mettre et tourner A li servir, sans retourner. (MACH., D. verg., a.1340, 55). Pour ce l'ameray loyaument Et serviray celéement Com vrais amis loyaus, parfais, Qui vueil et par dis et par fais Dou tout en tout son voloir faire Et li honnourer sans meffaire Jusques a mon definement (MACH., D. verg., a.1340, 56). ...pren un batel et entre dedens entre toy et ta suer et te fay singler en mer et la occis lui et son enfant (Bérinus, I, c.1350-1370, 131). Sire, deprïez nostre dame Qu'elle vous vueille vostre femme Sauver, lui et sa porteüre, Car elle est en telle aventure Que se Dieu sa grace n'y met, Ly et l'enfant, je vous promet, Sont au morir. (Mir. enf. ress., 1353, 23).

B. -

[En fonction de régime prép.] : Medicins qui o lié estoient, Qui sa complexion savoient, Li distrent lors certainement Que s'el se tenoit longuement De repairer a marïage Que de tant fust seüre et sage Qu'el seroit laidement barbee, Quar chaulde estoit et embrasee Si forment sa complexion Que naturel commixtion A merveilles li couvenoit. (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 90). Fine douçour, grace, pité, Franchise et debonnaireté Rengnent en li ; bonté l'affine Et loyal amour la doctrine Avec raison et courtoisie. Ces trois vertus l'ont si norrie Qu'elle est de trestoute valour Entre les mieudres la millour (MACH., D. verg., a.1340, 16). ...de vraie amour L'ay amée toudis parfaitement, N'onques encor envers li ne fis tour Par quoy me deust haïr aucunement (MACH., App., 1377, 653). Adont prist la roine congiet a la dame de Buignicourt et a tous ses enfans, dont elle avoit assés, fils et filles, et li dist et pronmist que, pour la bonne chiere que elle avoit trouvé en li et en son mari, elle se sentoit grandement tenue a euls (FROISS., Chron. D., p.1400, 64). En celle detriance se consellierent li baron et li prelat d'Engleterre et regarderent pour le millour et le plus segur que la roine lor dame retourneroit au Noef Chastiel : si averoient mains de carge et de songne ; et remonstrerent cel avis et lor consel a la roine, et le peril aussi que ce pooit estre de li, car pour le millour on l'avoit consilliet. (FROISS., Chron. D., p.1400, 776).

 

-

[Comme réfléchi] (synon. soi) : Quant la dame ot dit a son seigneur ces paroles que vous avez oÿes, si fu moult atainte et lui commença la parole a faillir et appella Famius pres de lui, si lui dist : ... (Bérinus, I, c.1350-1370, 15). ...la vierge est aourée des annemis, des anges et des hommes, mais differenment : car les ennemis l'aeurent par cremeur et paour, li anges par reverence et honneur, les hommes par devocion et amour. Après je di qu'elle precéde touz les ciécles en planté de grace, tant pour ce qu'elle en ot en lui, tant pour ce qu'elle en trouva en Dieu, et tant pour ce qu'elle nous en a donné et abandonné. (Mir. femme, 1368, 181). Qant elle vei que point on ne l'amenoit, si dist as chevaliers qui estoient dalés li : ... (FROISS., Chron. D., p.1400, 782). Se une femme perchoit ung loup qui le sieuve, tantost doibt traynner sa chainture par terre aprés ly en disant : Garde que la mere Dieu ne te fiere ! (Ev. Quen., II, c.1466-1474, 127).

C. -

[En fonction de sujet (substitution rarissime au sujet elle en position tonique)] : Sire, deprïez nostre dame Qu'elle vous vueille vostre femme Sauver, lui et sa porteüre, Car elle est en telle aventure Que se Dieu sa grace n'y met, Ly et l'enfant, je vous promet, Sont au morir. (Mir. enf. ress., 1353, 23).
 

DMF 2020 - Synthèse de mot grammatical Robert Martin

Fermer la fenêtre