C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/jacques 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     JACQUES     
FEW V 8a Jacobus
JACQUES, subst. masc.
[GDC : jacques ; DEAF, J26 jacques ; FEW V, 8a : Jacobus ; TLF : X, 627a : jacques1]

"Paysan (en particulier paysan qui a pris part au soulèvement de 1358)" : Tant chevaucierent il qu'il vinrent à Miaus en Brie ; si alèrent tantost devers la duçoise et les aultres dames qui furent moult lies de leur venue, car tous les jours elles estoit manecies des jakes et des villains de Brie. (FROISS., Chron. L., V, c.1375-1400, 104). Conme l'en pourret mectre assez exemple du temps de la Jaquerie en France, car qui eust pugny tous lez Jaques, ce n'eust pas esté le proufit conmun, car lez terres fussent demourees a labourer et lez euvres mechaniques et neccessaires pour la vie humaine fussent laissiees affaire, ou il faussit que lez clers et lez nobles lez eussent faittes, lezquelx devent vaquier au service divin et a la deffense de la chose publique (Songe verg. S., t.1, 1378, 344).

Rem. Doc. 1359. In : Siméon Luce, Histoire de la jacquerie d'après des documents inédits, Paris, 1895, 297 (...comme Giles Le Haguez, n'a gaires demourant à Chambli le Haubergier, après ce que le capitaine de Beauvoisis, qui pour lors estoit avecques les Jaques, ot envoié et mandé plusieurs foiz ...).

 

-

[Comme terme d'injure] : ...Jehan Lesnare, dit de Magny, surnommé Alain, né de la seneschauciée de Poitou, (...) prisonnier (...), après ce qu'il ot dit de par la dame de Meno à Jehan du Boulon, demourant pour lors à Chielle soubz Pierrefons, que la char lui cousteroit plus que le poisson et que le dit du Boulon fu sailli hors de sa maison, en disant au dit prisonnier qu'il estoit très mauvaiz lierres et que qui lui fist raison, l'en le pendroit à un gibet qui lui monstroit au doy, et que ycelui prisonnier eust respondu qu'il mentoit comme mauvaiz villain Jaques qu'il estoit (Doc. Poitou G., t.6, 1396, 257). ...couroucé et indigné, eust appellé ledit Billart, "sanglant villain ! treiste jaques !" (Ch. VI, D., t.2, 1403, 49).

REM. Cf. aussi Jacquesbonhomme : Il reconforta et aida jadis, et se mist en grant peril ou marchiet à Miaus contre les Jakebonhommes, pour la royne de France qui lors estoit ducoise de Normendie. (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 66).

V. aussi jacquerie
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre