C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/inflation 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     INFLATION     
FEW IV inflare
INFLATION, subst. fém.
[T-L : inflacïon ; GD : inflacion ; DEAF, I250 inflacion ; AND : inflation ; FEW IV, 675a : inflare ; TLF : X, 195a : inflation]

A. -

MÉD.

 

1.

"Gonflement (d'une partie du corps, d'un organe), enflure" : Et vecy merveille comment en maladie de causon ou est inflacion dernierement peust estre matiere crue (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 3). Inflactions sont aulcunetoys faictes de esperit assemblé et constraint soubz le cuir et aulcunefoys entre les pelletes qui sont environ le profont, aulcunefoys sont environ ung membre, aulcunefoys par tout le corps, aulcunefoys aussi avecques douleur et aulcunefoys sans douleur (PANIS, Guidon, 1478, tr.II, doct.1, chap.4). Esmorroÿdes sont thumours ou inflactions douleureuses engendrees de flux de humours, es chiefz des voynes esmorroÿdes. (PANIS, Guidon, 1478, tr.IV, doct.2, chap.7). ...quant le corps a tant de cher ou de gresse que ne peut aller sans tristesse ne toucher son fondement ne soy chaucer pour l'inflaction du ventre ne respirer, il est dit gros ; aussi quant il est fondu et abaissé comme in acrosia et ptisi, il est dit sec (PANIS, Guidon, 1478, tr.VI, doct.1, chap.4). ...les jambes des antiques gens sont emflees de inflation delessant fosses aprés compression faite du doit, et par especial faite environ la nuyt es gens gras nourris de viandes humides. (Rég. santé corps C., 1480, 138-139). Les signes et la cure de inflation universale laquelle est appellee coperose sont qu'elle est engendree et cogneue par ceste voye (PREVOST, Cir. Guill. Salicet, 1492, I, 18).

 

Rem. Ex. c.1300 ds TLF. SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 151.

 

2.

En partic. "Gonflement digestif, intestinal, ballonnement" : Galien dit, en ce comment, que telle inflacion est aucunefoiz causee de ventosité, aucunefoiz pour froideur du foye qui engendre trop d'acquositez, d'umiditez et de fleumasies, lesquelles, assemblees selon le ventre, causent telle inflacion (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 151). Inflacion de l'estomac, c'est ventosité assemblee en l'estomac par foiblesse de vertu digestive qui fait tumeur, inflacion, eructacion, gurgulacion, torsion et rugite et ce peult estre es intestins, car venvosité assemblee ou corps fait divers sons et diverses melodies selon sa grosseur et sa subtillité (GORDON, Prat., c.1450-1500, V, 11). Et est dit ydropisie en tant qu'il appartient au cirurgien apposteme et inflaction de ventre de matiere aigouse et ventouse dedans la spaciosité du ventre par la erreur de la vertu digestive du foye (PANIS, Guidon, 1478, tr.II, doct.2, chap.6). ...et en grande delectation le digere mieulx que toutes aultres viandes, mais s'il est abhominable, l'estomac le fuyt, de quoy vomissement, inflation, rugitiz sont engendrés. (Rég. santé corps C., 1480, 33). ...car la substance ou la chair des pois est differente a l'escorce, car l'une des parties laiche le ventre, et l'autre partie restraint, (...) par quoy se fait de grant mouvement dedens le corps, causant torsion de ventre ou douleur et inflation. (Rég. santé corps C., 1480, 79).

B. -

Au fig.

 

1.

"Extension (ici de l'influence exercée par un corps céleste)" : [Les corps humains] sont a ces choses [à ces traits, à ces caractères] disposé, A ce qui leur est composé Et donné en corps dessus dis [par les corps celestiaulx] Plus assez, et sont ententis A bien suir l'inflacion De celle constellacion Trop plus que de nulle autre chose (DESCH., Oeuvres R., t.8, c.1370-1407, 281).

 

2.

"Gêne morale (comme est une gêne un gonflement physique)" : N'aura pas dont inflations et torsions en sa conscience chelui qui scaura le bien et pas ne le fera ? (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 99).

 

3.

"Gonflemenent d'orgueil"

 

Rem. MOLINET, Myst. st Quentin C., c.1482, 5392.
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre