C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/forain 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     FORAIN     
FEW III foras
FORAIN, adj.
[T-L : forain1 ; GD : forain ; AND : forein ; FEW III, 703a : foras ; TLF : VIII, 1062a : forain1/forain2]

A. -

"Extérieur, externe"

 

1.

"Extérieur" : Et posé que il [le feu] peust estre fait plus chaut par aucune cause forainne et dehors, ceste chaleur adjoustee seroit desnaturelle et pour nient ou sans cause final (ORESME, C.M., c.1377, 442). Je m'en iray par ces desers Devenir reclus ou hermite En lieu forain ou nul n'abite. (COUDRETTE, Mélus. R., c.1401-1402, 214). Et cil qui peut se maintenir, Doit soigneusement abstenir De s'exposer à l'air forain, Et mesmement de soir et main, Et se tenir celle saison Communelment en sa maison (LA HAYE, P. peste, 1426, 79).

 

-

[D'une rue, d'une voie...] "Éloigné (de la partie principale)" : Et voirement ilz y feussent alez, mais ainçoiz qu'ilz feussent levez du disner, le chastel fu tout esmeü et se leva la noise et la crÿee moult effreement, car le conte estoit venu fourrer et avoit ja toute la proie saisie et prinse, et par especial celle qui estoit demouree es foraines rues du chastel. (Bérinus, II, c.1350-1370, 114). Dont venez cy endroit ceste voie foraine ? (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 775). Et avoit esté ordené que, à la venue ou entrée du dit Palais, nul ne s'arrestast devant la dite porte, mais passast oultre chascun à cheval et s'espandissent par my les rues foraines, afin de y avoir mains de presse. (Chron. Jean II Ch. V, D., t.2, c.1378, 223). Et pour lors avoit ès environs de Paris tant de loups que c'estoit merveilles, lesquelz mengeoient les gens, et plussieurs foiz en vint jucques dedens ladite ville de Paris, qui estranglèrent et mengèrent plussieurs personnes, et que on doubtoit fort à aller de nuyt ès rues foraines (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 247). Dame, se venir y voulez, Il nous conviendra metre peine D'aler ceste rue foraine Pour les aler adevancier. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 324). Et peut avoir environ six milles de tour et est moult peuplée de maisons très haultes, toutes faittes dessus ... terraces, et sont moult gastées et moult dechëues, espécialement es rues foraines et envers le viel port, où elles sont toutes wides et désemparées. (LANNOY, Voy. amb. P.H., p.1450, 107). Au plus coyement qu'ilz porent s'en yssirent et vindrent en la rue, en prendant leur chemin par les rues foraines pour plus secretement aler. (Hist. seign. Gavre S., c.1456, 130). Et si furent ordonnées toutes les chaynes des rues foraines estre tendues, ce qui fut fait, et veilla chacun jusques au point du jour. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 114).

 

2.

"Externe (p. rapport au corps)" : ...se telles fames advortent ou second ou tiers moiz, sans occasion, c'est a dire sans cause magnifeste ou apparant, soit dehors, ou foraine, ou extrinseque (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 125). La premiere chose de effimere est par choses extrinseques et foraines eschauffans ou estoupans actuellement ou potentiallement les porres sicomme est chaleur de soleil ou de feu ou de baing... (GORDON, Prat., c.1450-1500, I, 2). La cause de ceste passion peut estre foraine, sicome percussion, froissure et hurture grande et froidure forte (GORDON, Prat., c.1450-1500, II, 25). Les coillons s'apostumissent et la coille et ont ulceres, prurite et contraction et les semblables, se c'est par cause foraine, comme percucion, bature ou par aulcuns unguens. (GORDON, Prat., c.1450-1500, VII, 6).

 

-

"Externe, purement physique" : Mais el qui conte ne tenoit De la beauté de son visage Ne tint unques a nul dommage De perdre la beauté foreine, Mais que s'ame fust nette et saine Et de belles vertuz polie (Tomb. Chartr. Trois contes S., c.1337-1339, 90). Mes operation contemplative ne a mestier de tele delectation foraine, si comme il declare aprés. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 341).

 

-

Membres forains. "Parties externes, apparentes du corps" : En tant qu'il peut, fait résistence, Et, pour cuider sauver la vie, Les chace au mains en grant partie Aux membres forains d'umain corps, Dequoy vient la boce dehors. (LA HAYE, P. peste, 1426, 44).

 

-

Lotion foraine. "Application externe" : A réconforter le cuer tendre, Tant par dehors que par dedens, Par choses à ce procédens Comme foraines lotions, Nommées fomentacions (LA HAYE, P. peste, 1426, 120). Forain, c'est à dire de dehors. (LA HAYE, P. peste, 1426, 200).

B. -

"Qui est extérieur à une seigneurie, une ville, un royaume..., étranger" : Car la foraine gent leurs bestes, Quant il sont venuz au marchié, Sitost qu'il les ont decharchié, Y mettent, sire. (Mir. nat. N.S.J.C., c.1343, 210). Et afin que la grandeur de la cité ne fust mie sanz cause, pour ce, pour l'emplir, il userie(n)t du conseil dont usoient jadiz ceux qui edefioient les nouveles cités, qui appeloient a demorer avecques eus la multitude des gens forains, rudes, simples et ignorans, et puis disoient que la terre les leur avoit engendré. (BERS., I, 1, c.1354-1359, 8.5, 14). Et tout ainsi comme en vain fait on guerre en champ aux ennemis forains la ou la cité est pleine de privees espies, aussi ne pevent vaincre les maulx par dehors qui ne guerrie fort les pechez de son ame (CHR. PIZ., Ep. Othea L., c.1400-1401, 175-176). Entre nous chevalliers romains De ce pays cy tous forains L'empereur nous a envoiés Affin que soit acompaigniés Ponce Pilate le prevost (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 230). Il [Jésus] est blecié en fantasie D'avoir plus tost fait sa retraicte Vers ce pecheur, qui tant deshaicte Aux peuples privéz et forains. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 481).

 

-

Faction foraine. "Groupe séparé (séditieux) dans un État, une société" : Des celuy temps fu devisee la cité aussi comme en .II. parties, car l'une tenoit li pueples entiers, fauteurs et coustiveurs des meilleurs, l'autre partie de ceulx qui estoient venu dehors et estoit apelee la faction foraine ; et dura ceste division jusquez au temps que Q. Fabius et P. Decius furent creé censeur (BERS., I, 9, c.1354-1359, 46.13, 88).

 

-

Marchand forain. "Marchand du dehors, étranger (à une seigneurie, une ville, un royaume...)" : ...la visitation du pain en la ville de Paris, tant de celui qui est et sera amené par marchans forains, comme de celui qui est et sera labouré par les boulengiers de Paris (BAYE, I, 1400-1410, 336). ...pour la vente de certain droit appellé hellebic, que ledit feu evesque prenoit sur les poissons de mer et harens amenez par les marchans forains es hales de Paris (BAYE, II, 1411-1417, 206). Si aucun marchant forain trespasse par les branchieres d'aucune coustumerie par la terre du conte, du baron ou du seigneur chastelain sans acquiter sa denrée, s'il ignore l'acquict pourveu que autresfoiz n'y ait passé, il sera receu de le jurer par serment et en fera la loy d'amende (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.3, 1463, 173). De Yvon Bonguyon, marchant forain, qui cedit jour oult congié de deschargier de la nef dont il estoit maistre, 7 lestz et demi hareng caqué... (Comptab. Dieppe M., 1474-1475, 118).

 

.

Boulanger forain : ...tant sur les boulengiers de Paris comme sur les boulengiers forains qui apporteront pain à Paris pour vendre (FAUQ., III, 1431-1435, 7).

 

-

Prevost forain. "Prévôt qui exerce sa juridiction dans une circonscription extérieure" : ...consideré sa confession, ce qu'il est houllier et homme mal renommé, et que par Guillaume Coffart, dit Floridas, prevost forain de Laon, pour ce present, a esté dit et tesmoigné que un ou deux des freres dudit prisonnier ont esté executez à mort pour leurs demerites, par le predecesseur de lui prevost dudit lieu (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 152). Et si n'en savoient ledit seigneur ne son Conseil riens, et peult estre que ce auroit fait aucun prevost forain particulier, lesquelz desplaisans ilz ne peuent faire a leur plaisir. (JUV. URS., Verba, 1452, 356). Et, le mercredi ensuivant, XIIIIe jour de juillet, audit an LXV, le roy fist bailler comission au prevost forain de Senlis pour aler abatre les arches de Pons Saincte-Maixence, pour ce qu'il estoit grant bruit que le seigneur de Saveuzes avec grant nombre de gens de guerre venoient audit lieu pour le prendre sur ceulx qui le tenoient pour le roy. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 72).

 

-

Ville/chastellenie/prevosté foraine. "Domaine qui est hors de la juridiction directe (du roi)" : ...les chasteaulx, villes, chastellenies et prévostéz forainnes de Péronne, Montdidier et Roye, avec toutes leurs appartenances et appendances quelzconques, tant en demaines, justices, juridicions, fiefz, [a]rièrefiéz, patronages d'églises, collacions de bénéfices, comme autres droiz, prouffiz et émolumens quelzconques (Hist. Lille T., t.1, 1435, 95). Item, avec ce baillera et transportera le Roy à mondit seigneur de Bourgoingne, et à celui de sesdiz hoirs masles auquel il delaissera après son decès lesdictes villes et chastellenies de Peronne, Mondidier et Roye, tous les profiz et emolumens quelzconques qui escherront en icelles villes, chastellenies et prevostez foraines, et ès villes et terres subgectes, et ressortissans à icelles villes, chastellenies et prevostez foraines, à cause des droiz roiaulx, en quelque maniere que ce soit, tant en regales, confiscacions, amendes et exploiz de justice, comme autrement, pour en joir par mondit seigneur de Bourgoingne et sondit hoir masle après lui durant leurs vies et du survivant d'eulz tant seulement, en et par la maniere dessus declairée : c'est assavoir que à la nominacion de mondit seigneur de Bourgoingne et de sondit hoir masle après lui, le Roy commectra et ordonnera celui qui sera gouverneur ou bailli desdictes villes et chastellenies pour mondit seigneur de Bourgoingne, juge royal et commis de par lui à cognoistre de tous cas roiaulx et autres choses procedens desdictes villes, chastellenies et prevostez foraines, et ès villes et terres subjectes et ressortissans à icelles, aussi avant et par la forme et maniere que l'ont fait et accoustumé de faire par cy devant les bailliz roiaulx de Vermendois et d'Amiens (LA MARCHE, Mém., I, c.1470, 222).

 

-

Imposition foraine. "Droit levé sur les marchandises entrant et sortant d'un territoire" : ...disans lesdis fermiers que, selon les ordenances faites sur ladite imposition foraine, puisque icelles denrées et marchandises levées en l'Empire passent par ladite riviere à l'endroit de ladite ville de Deville, posé ores que on les conduise en l'Empire, elles doivent ladite imposition, laquelle chose est ou grant prejudice de nostredit oncle (Trés. Reth. S.L., t.2, 1400, 476). Auquel lieu de Poictiers ala et fut pardevers lui une ambaxade de Paris lui requerir aucunes franchises pour ladicte ville, dont riens ou que peu ne leur accorda, sinon que l'imposicion foraine n'auroit plus de cours en ladicte ville, qui n'estoit pas grant chose. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 36). ...avons retenu et reservé a nous la continuacion des aides cy après desclairées (...) : la gabelle, le quatriesme du vin et des menus boires, l'imposition foraine de XII d. t. pour livre des denrées (...) qui seront chargées par eaue pour porter hors du royaume (Pol. Louis XI, G., Pièces justif., 1465,,, 429).

 

-

Honneur foraine. "Honneur dû à un étranger" : Et a un seul vol passerent la mer et se trouverent en Flandres en la ville de Bruges, et de la en la bonne ville de Gand, en laquelle, quant a honneur forainne elles furent grandement recuillyes. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 403).

 

-

Empl. subst. "Celui qui est étranger (à la seigneurie, à la ville, au royaume...), étranger" : Et se li dit forain ainsi bani ou justicié avoient aucuns meubles ou catelx, quel que part qu'il fussent, ou avoient aucuns heritages qui meussent de fief, il seroient du tout en tout commis et confisquié à nous et n'y pourroient li hoir naturel ou successeurs riens demander ne reclamer (Hist. dr. munic. E., t.1, 1335,,, 325). Si comme de ce qu'en une cité fu deffendu sur painne de perdre la teste que nul estrange ou forain ne montast sus les murs de la cité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 324). ...car il ne firent pas contre l'entencion de celui qui mist la loy, qui fist tele loy ou deffense afin que les forains ne occupassent et fussent seigneurs de la cité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 325). [En] la principale cite de la Chevalerie et en toute cite et chastiau de la Chevalerie aura un chevalier de la Chevalerie qui sera nomme potestat, et administra toute justice en la cite aux bourgois, aux forains et aux habitans de la region et destrois environ de la cite. (MÉZIÈRES, Sustance H., 1396, 79). A tous je faiz commandement, Soyent nobles ou bien villains, Citiens, esclaves ou forains, Qui pourront pourter arme en guerre, Que briefment s'arment a grant erre Et montent a cheval, sans faille, Et s'en viennent, comment qu'il aille, Devant l'ostel imperial (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 55).

C. -

Au fig.

 

1.

[D'une chose] "Éloigné de ce qui convient" : ...le grant Maistre de la Monnoye, (...) doye mander (...) la seconde princesse et royne de sa divine forge, c'est assavoir Verite la royne, (...) voire pour adnuler la puissance des forges de la faulse arquemie en forgeant les fins besans et ramenant a leur premiere estampe sans aucune palliacion foraine ne faulx aloy. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 217). ...mais plusieurs, Par ambicieuses labeurs Ou hastiveté, aux derraines Sciences commencent, foraines Voyes quierent ceulx (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 127). ...encore estoit il doubteux a si grant oste sejourner en si forain heberge plus d'une nuyt (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 143).

 

-

"Extérieur à la vérité, mensonger"

 

.

Alibi forain : Moult bien as sceu Venise tes chants cythariser Et tes sanglotz appoint gargariser, Guerre voyant sur noz fins hazarder, Tes alibis forins cauctoriser, Et au mortier de Mars pulveriser La grant trahyson de quoy tu t'es fardee. (LA VIGNE, Libelle cinq villes B., 1509, 182). ...m'avez forclos et seclus de telles manieres de respondre [formules convenues], disant que les femmes sont coustumieres d'en user pour trouver leurs eschappatoires et alibiz forains (C.N.N., c.1456-1467, 566).

 

-

[D'une cause de justice] "Qui est hors de la compétence (d'un juge ou d'une juridiction)" : ...et ne se doit mie l'Yglise entremettre dez choses qui sont foraines, ne de celles ne luy appartient a juger. (Songe verg. S., t.1, 1378, 32).

 

2.

Forain en qqc. "Qui ne participe pas à qqc., qui est étranger à qqc." : Car parfait Dieu et vrai homme sanz per L'enfanta entiére et saine, Dont en ce fait fu nature foraine Pour le mistére excellent (Mir. st J. Paulu, c.1372, 147).

 

-

Forain (de). "Qui ne participe pas de, éloigné (de)" : Lors par ymagination Perçoit dedens s'entention Sa dame monter par humblesse Tout au plus haut air de noblesse. Quant monter la voit telement Des yeus de son entendement Et bien parfaitement y pense, Il meïsmes a son cuer tense, Que les vertus dou cuer procheinnes Ont moult grant debat aus foreinnes. (MACH., D. Aler., a.1349, 328).

 

-

Vie foraine. "Vie mondaine, qui ne participe pas de la religion" : ...je vous conseille que en vostre gouvernement touchant a l'eglise, non pas a vostre vie forayne, vous doiez user de cy en avant de la doctrine de... (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 377).

 

3.

"Secret" : En ces mesmes jours vinrent à Paris aussi ceux de Thionville, en toute humilité et révérence, eux rendre à la mercy du duc de Bourgongne, luy priant mercy de leur longue rébellion et des foraines voyes que avoient tenues. (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 122). De cestuy escuyer doncques s'accointa Jehan Coustan ; et par longues foraines attrayances, avec cauteleux paroffremens, le gagna tout à luy. (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 230).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre