C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/désemparer 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉSEMPARER     
FEW VII 632b parare
DESEMPARER, verbe
[GD : desemparer ; GDC : desemparer ; AND : desemparer ; FEW VII, 632b : parare ; TLF : VI, 1258a : désemparer]

I. -

[Idée de démantèlement, de destruction]

A. -

ART MILIT. "Démolir, abattre les fortifications de (d'une place, d'un bâtiment...), démanteler (un lieu fortifié)" : De certaine aide (...) pour desemparer et emplir lez fossez de labbaye de Montebourg qui estoit fort en lan MCCCLVII, par le compte du dessusdit viconte rendu en la chambre, IImVIIIcIIIIxxXVI moutons de roy. (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 34). ...après leur departement icelle forteresse fu abatue et desemparée par les genz du pays, c'est assavoir que tout ce qui y avoit esté fait pour la dicte eglise fortiffier et emparer en fu osté, et n'y a de present point de forteresse (Doc. Poitou G., t.4, 1376, 414). ...et que icellui commissaire lui ot fait commandement de par le roy d'Engleterre qu'il se partist dudit fort, et desemparast icellui, et tenist et gardast lesdites treves, sur peine d'estre bany, et reputé et tenu pour rebelle, desobeissant et traitre dudit roy d'Engleterre (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 192). Et desemparerent les Englés le chastiel de Conquest, et dissent que point il ne faisoit a tenir ne a garder (FROISS., Chron. D., p.1400, 534). ...il vint a paix as Englois, et demora en sa ville, et fist remparer ce que desemparet estoit. (FROISS., Chron. D., p.1400, 624). Lesquelles choses ainsi advenues, quatre mois après ou environ que iceulz noz ennemis desemparerent ladicte forteresse et que ilz se departirent d'icelle (Chancell. Henri VI, L., t.2, 1427, 8). Laquelle ville les Angloiz firent désemparer et abatre la muraille d'icelle, et ne demoura de fortifficacion que l'abbaye et une tour dedens icelle (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 183). ...et, se besoing est, de abattre ou faire abattre, désemparer et démolir toutes les places qu'il trouvera ès dits pays ainsi désobéissantes à nous et à nostre justice (Archives servit. Louis XI, T., 1477, 112). ...il nous advertit que ceulx de Dol ont habandonné la place sans la brusler ne desemparer ne desmolir (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 160).

 

-

Part. passé en empl. adj. [D'une ville] "Privé de fortifications" : ...la dite ville qui est de présent en frontière des Bourgoignons, noz rebelles et désobéissans subgectz, est demeurée comme du tout désemparée et despourvue de bonne et seure fortifficacion (Archives servit. Louis XI, T., 1474, 66).

B. -

P. ext. "Détruire" : ...quant ilz estoient là venus, ilz ne trouvoient que les parois et le massis, ne chien, ne chat, ne kock, ne gueline, ne homme, ne femme. Tout estoit gasté et desempré des François meismes. Ainsi perdoient-ilz leur saison (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 93). Li Englès, ce samedi toute nuit, entendirent à remparer leur palis, qui desemparet estoient, et à remettre à point ce qu'il besoingnoit. (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 147). ...chil de Cambrai retournerent a Relenghes. Si trouverent que li compagnon qui gardé l'avoient, s'en estoient departi et avoient bouté le feu dedens. Si le parabatirent et desemparerent de tous poins. (FROISS., Chron. D., p.1400, 348). ...il i avoit Bretons qui entendoient a petruissier le mur, et trouverent le petruis refait par ou les François avoient entré dedens. Si le repetruissierent et le desemparerent a force de pils et de haviauls, et par la meismes entrerent il ou chastiel. (FROISS., Chron. D., p.1400, 534). La ville n'estoit pas des plus fortes et ne doubtoit point ; et la trouva despourveue de gens et promptement la batist [l. l'abatist] et desempara les avant-murs. (BUEIL, II, 1461-1466, 112).

C. -

Desemparer sur qqn. "Tirer sur qqn" : ...une petite bombarde desempara sur luy, laquelle luy toucha en la cuysse (Deables Enfer V.V., 1480, 191).

II. -

[Idée de retrait, de séparation]

A. -

Empl. trans.

 

1.

ART MILIT. Desemparer une armée. "Retirer (une armée, en partic. en démantelant les ouvrages réalisés en vue d'un siège, d'une bataille...)" : Desquelles nouvelles il [le duc de Bourgongne] ne voulu riens croire jusques à ce qu'il en fut autrement acertené par lesdiz monseigneur Charles et duc de Bretaigne ; laquelle chose lui fut depuis dicte et certifiée par le herault dudit duc de Bretaigne. Mais, ce non obstant, il ne s'en voulut aler ne desemparer son ost, mais s'en ala avecques sondit ost tenir et edifier ung parc audit lieu d'entre Esclusiers et Cappy, le dos au long de ladicte riviere de Somme. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 211). J'estoie tout prest a partir, (...) Mes je vous voy tous subvertiz De demeurer entierement. Ja a Dieu ne plaise nullement Que je desampare l'armee, Lessez ung tel gouvernement Ne une si noble assemblee. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 547).

 

-

Desemparer un siege : Et, cedit jour, fut desemparé le siege que le roy avoit fait audit Port à l'Engloys, ouquel siege avoient esté faictes de belles trenchées et bolevers, tentes et paveillons. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 105).

 

-

Desemparer un lieu. "Se retirer (d'un lieu)" : ...faulte de vivres les contraint d'aller assaillir leurs ennemis ; faulte de vivres les contraint d'eulx en aller et desemparer le lieu honteusement. (BUEIL, II, 1461-1466, 37). Toutesfois ces francs archiers eurent paour, pour ce qu'on faisoit ung pont, qu'on ne les assiègeast de l'autre costé. Ainsi, ilz desemparèrent la place et s'en fuyrent. (COMM., I, 1489-1491, 184).

 

-

Part. passé en empl. adj. [D'un lieu] Desemparé de. "Vide de, déserté (par)" : [Jason à la reine Mirro :] "Tres redoutee dame, je ne me sçay assez esbahir de la laschesse de vos hommes ! Vos adversaires s'esbatent au prez de vostre cité en petite compaignie, ainsy comme se Olyferne fust vuide et desemparee de gens d'armes..." (LEFÈVRE (R.), Hist. Jason P., c.1460, 135).

 

Rem. Livre Regnart S.-H., c.1460, 90 (desemparé de toutes choses, "vidé de tout").

 

2.

P. ext.

 

a)

Desemparer qqn. "Quitter, abandonner qqn" : Or, pensés doncques, quel dueil est ce A ung prince chevallereux Qui, soy moustrant plain de prouesse, Se voit desemparé de ceulx Qui lui doyvent service et foy, Dont il est et chief et seigneur ? (CHART., D. Her., p.1415, 429).

 

-

Desemparer l'un l'autre. "Se séparer, s'éloigner l'un de l'autre" : Or vint le jour que la bataille fut assignée que ces deux freres saillirent en belle et plaisante ordonnance et tousjours chevaucherent coste à coste sans desemparer l'un l'autre. (BUEIL, I, 1461-1466, 125).

 

-

Estre desemparé de qqn. "Être séparé, privé de qqn (par la mort)" : Par quoy, s'elle se trouvoit desemparee de son filz [malade], elle auroit perdu, ce luy sambloit, le tout de son espoir advenir (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 143).

 

-

Desemparer un animal : ...il venoit son chemin entre Mesle et Rouffet ob bestes chargeez de froment et, pour ce qu'il vit gens de cheval sur le païs, avoit desemparé ses bestes (Doc. 1374. In : P. Rézeau, R. Ling. rom. 78, 2014, 415). [Archives hist. de la Saintonge et de l'Aunis]

 

b)

Desemparer qqn de qqc. "Priver, déposséder qqn de qqc." : Fortune comme tu es perverse et poy fiable ! Ly homs est bien deceuz qui en toy ne en tes dons s'affie. Or n'a pas granment que du plus hault de ta roe tu m'as mis au plus bas, et encore ne te souffist il mie, mais me veulz destruire, quant mon frere, qui est un des preudoms et un des plus vaillans roys du monde, tu veulz ainsi desemparer de son royaume, se Dieux, par sa grace, n'y met prouchain remede. (ARRAS, c.1392-1393, 172). Haa, cuer de tresloyal amy, J'ay eu par toy et tu par my Tant de plaisir ! Or en gemy Quant separee Suis de toy, seule et esgaree, De tout plaisir desemparee. (CHART., L. Dames, 1416, 215).

 

c)

Desemparer qqc. "Abandonner qqc." : Si te deçoit et sans advis t'affine Et bon marché te fait de ses denrees Qui tost par toy seront desemparees (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 243). ...et tost voulut desamparer ce lieu non saint et celle terre ainsy pollue. (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 245).

B. -

Empl. intrans. ou pronom.

 

1.

ART MILIT. "Abandonner la place, lever le siège, se retirer" : Les Englois qui tenoient les bastilles devant le Mont Saint Michel, doubtans que le siege leur veinst, desemparerent par nuit en grant desroy (CAGNY, Chron. M., 1436, 192). Mais se ceulx de l'autre costé de la rivière de la Solongne se désemparent pour venir aider à la grant bastille et à ceux de par deçà, nous avons appoincté de passer de là la rivière de l'autre costé pour besongner ce que nous pourrons sur ceulx de par delà (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 75). Et ne demoura guèrez que ladite Pucelle et la compengnye s'en vint à Mehun-sur-Loire ; en laquelle ville les Englès qui dedens estoient ne l'osèrent attendre, mès se désemparèrent, et y laissèrent grand nombre d'articlerie qu'il[s] avoi[en]t recuilly du siège d'Orléens. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, Fragm. hist., c.1460-1470, 204). Messeigneurs, je croy et me semble Qu'i vault mieulx nous dessemparer Demain au matin, tous ensemble Estre au point et bien armez, Et bien en bataille rengez, En nous en allant doulcement ; Et se sur nous viennent frapper Deffendre se fault vaillamment. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 489). Le vent les servoit, qui boutoit le feu contre ceulx du roy, lesquelz commencèrent à desemparer et à monter à cheval et fuyr. (COMM., I, 1489-1491, 25). ...et se retira Antipater en ung chastel, où il fut assiegé et, pour ce que les Athenyens, joyeux d'icelle confiture, incontinent baillerent l'assault, sans regarder ne croire le conseil dudit Bulcasin, à ceste cause mal leur en print et fut leur duc tué, par quoy ilz desemparerent et s'en allerent. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 65 v°).

 

-

Desemparer de qq. part. "Quitter, laisser, abandonner (un lieu)" : Et desamparèrent d'icelle heure les Angloiz d'une bastille, laquelle ilz tenoient, nommée Saint Jehan le Blanc, et se retirèrent les Angloiz estans en icelle aux Augustins (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 69).

 

2.

P. ext. [D'une pers., d'un animal] "Quitter, abandonner, déserter (un lieu)" : À Huguenin Du Bois, escuier, gouverneur du bailliage de Charrolois, la somme de quarante quatre frans (...) pour aler ou pais de Charrolois pour entretenir les garnisons dudit pais afin qu'ilz ne se desemparassent apres le trespas de feu Jehan de Verrey, dit La Moiche, nagaires alé de vie à trespassement, pour occasion de laquelle mort et aussi pour ce qu'ilz se doubtoient de non estre paiez de leurs gaiges ilz s'en feussent tous alez (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1419, 365). Et ses chiens souvent au loup hare : Quel joie quant il desempare ! (Pastor. B., c.1422-1425, 180). Souviengne toy des mansions, Des belles habitations, Des beaux sieges celestiaux Et des beaux lieux impériaux Qui sont wis et desemparés, Lesquelz tu avois preparés Pour ceulx qui jadis tant pecherent Que au fons d'infer trebucherent (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 8). Mais pour cause que ja n'aviengne Que ton haultain palaix deviengne Comme une place desertine, Qui est tant glorieux et digne, Je te prie amoureusement S'il se puet faire bonnement Que celle place soit remplie De toute l'humaine lignie, Que tu creas pour remparer Ce que voient [l. vorent] desemparer Lucifer et tous ses complices Qui sont plains de dampnables vices. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 9).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre