C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/dépourvu 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     DÉPOURVU     
FEW IX providere
DESPOURVU, adj.
[T-L : desporvëu ; GD : desporvoir (desporveu) ; GDC : despourveoir (despourveu) ; AND : despurveu ; FEW IX, 484a : providere ; TLF : VI, 1183b : dépourvu]

A. -

[Idée de privation] "Privé de"

 

1.

[D'une pers. ou d'une chose] Despourvu de. "Démuni, privé de, dépourvu de" : C'est celle qui m'a congneü Par tout ou elle m'a sceü Nu de joie et depourveü [var. desproueu]. (MACH., R. Fort., c.1341, 121). Quar j'estoie descongneüs Et de joie despourveüs. Mais doucement sui confortés Par elle, et fu mes confors telz (MACH., Voir, 1364, 42). Et pour ce le roy se tray a Nantes, et manda toute sa baronnie, pour ce qu'il ne vouloit pas que Remondin le trouvast despourveu de gens. (ARRAS, c.1392-1393, 55). ...par quoy les clers et estudians es universités seroient despourveuz de benefices et de toutes promocions en l'estat de l'Eglise (FAUQ., I, 1417-1420, 62). Et se bien en enquerez, c'est la lignee de Forgestus et de Hangestus, les Saxons, qui comme souldoyers vindrent au secours du roy de la Grant Bretaigne oppressé de dures guerres. Et depuis occuperent et prindrent le pays pour eulx, quant ilz le sentirent despourveu par guerre de sa bonne chevalerie, et par traïson, soubz faintise de paix, occirent le sourplus de la noblesce du païz. (CHART., Q. inv., 1422, 17). Quans en est il de haulx hommes et de nobles dames exillez de leurs païs et mal receuz entre toy et les autres, despourveus de tous biens, souffreteux de confort et aggravez de douleur pour leur loiauté acquiter et garder. (CHART., Q. inv., 1422, 29). Dy moy, homme despourveu de refuge et deffié de secours, en quoy peulz tu avoir maintenant ta seurté, ne ou fiches tu l'atente de ta fiance ? (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 12). La grande et large marche de Bourgoigne n'est pas (...) despourveue de pluseurs adventures dignes de memoire et d'escripre (C.N.N., c.1456-1467, 97). ...[vous] laissez vostre pouvre couvent, qui tant vous ayme, desolé et despourveu de pastoure. (C.N.N., c.1456-1467, 143). ...je ne suis pas si desfourni ne despourveu de sens que je ne pense bien comment je vous laisse (C.N.N., c.1456-1467, 562). ...il vint mettre le siège devant une ville qui avoit nom Aslonne. La ville n'estoit pas des plus fortes et ne doubtoit point ; et la trouva despourveue de gens et promptement la batist et desempara les avant-murs. (BUEIL, II, 1461-1466, 112). ...la dite ville qui est de présent en frontière des Bourgoignons, noz rebelles et désobéissans subgectz, est demeurée comme du tout désemparée et despourvue de bonne et seure fortifficacion (Archives servit. Louis XI, T., 1474, 66). ...et commença par une prophetie, dont les Angloys ne sont jamais despourveüz (COMM., II, 1489-1491, 65). Et sembloit bien, à sa façon de parler, que son maistre estoit despourveü de toute esperance. (COMM., II, 1489-1491, 73). ...qu'ilz estoient en dangier d'estre prins par force, veü la deffaicte de leur seigneur et que tout le pays estoit despourveü de gens de deffence, à cause de ces trois batailles perdues. (COMM., II, 1489-1491, 164). ...Ce neantmoins non despourveu de sens (LA VIGNE, V.N., p.1495, 137).

 

-

[D'une chose] "Qui ne présente pas ce que l'on pensait qu'il présenterait" : ...[le] duc de Lancastre (...) ne savoit que les Franchois pensoient qui venoient à present et veoient le pays nudz et despourveus des Anglois. (FROISS., Chron. M., XIV, c.1375-1400, 122).

 

2.

Empl. abs. [D'une pers.]

 

a)

"Privé de ce dont on a besoin" : "Nous aproçons Lille de trop priés, et sachiés que dedens a garnison assés, car elle n'est onques despourveue." (FROISS., Chron. D., p.1400, 371). ...li rois Phelippes (...) ne voloit pas que ses cousins fust si despourveus que il ne peuist tenir les camps a l'encontre de ses ennemis, puisque il li avoit convenancé de aidier. (FROISS., Chron. D., p.1400, 538). Item, autres povres hommes, cuides tu que il y faillissent, si comme povres gentilz hommes, vieulx et affoléz, ou debriséz par fait de guerre. Helas ! n'estoient pas adonc despourveuz, leur pere avoient trouvé ceulx de lors, mais bien fust besoing à present que un tel prince regnast. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 155). Brief en tous estatz les magnifiques en oeuvrez, les excellens en savance et en industrie, lez preux et courageux en armes et en vaillance vous sont presque tous fortrais l'un puis l'autre ; et ne vous est guere demouré de si grant nombre de parfaitz hommes fors une multitude povre, esperdue et despourveue, sans force, sans adresche et sans cueur (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 81). Je m'en vois et ne sçay du revenir, mais vous ne demourez point despourveuz, car monseigneur mon pere reviendra par deça (Cleriadus Z., c.1440-1444, 364). Et pour ce, le bon prince doit de Dieu tousjours requerir l'ayde et l'abondance de tous biens, et aussi conseil et sens pour les povoir bien gouverner, adfin que se fortune de temps court sur lui, qu'il ne puist estre trouvé despourveu (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 17).

 

-

En partic. "Sans défense" : ...Remus, avecques ceulx que Numitor et Romulus de l'aultre part trouverrent, Amillins despourveu en son hostel royal, si le tuerrent (LA SALE, Sale D., 1451, 173). ...diligence en guerre est bien seant et quy puet prendre despourveus sez ennemis, quelque traveil ou meschief que l'en y ait, toutesvoyez est la paine bien emploiee et en est honnourablement fait le loyer (Comte Artois S., c.1453-1467, 83). ...je suppose (...) que, pour ceste heure, ilz ne voient pas leur avantaige d'entreprendre riens sur moi ne sur mon payz. Doy-je pourtant laissier ce venin endormir sur mon estomac, qui un jour me tuera ? Et le prendront à leur avantaige et quant je seray despourveu. (BUEIL, II, 1461-1466, 229).

 

-

Empl. subst. "Celui qui est démuni" : Chasteaulx tours et tourelles ont vne mesme senefiance et senefie que cellui qui premier porta chastel en armes estoit fort et grant et puissant et de grant haultesce recueillant les despourueuz et homme de grant refuge comme l'en fait par besoing gens en forteresce qui vont a secours pour doubte de ses ennemis. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 507).

 

b)

"Qui subit une privation, qui est misérable, malheureux" : J'ai tant mon cuer et mon orgueil creü Et tenu chier ce qui m'a deceü Et en vilté ce qui m'amoit eü, Que j'ay failli Aus tres dous biens dont Amours pourveü Ha par pitié maint cuer despourveü Et de la tres grant joie repeü Dont je langui. (MACH., Motés, 1377, 495). Et Paresce est laide, nice et vilaine, Despourveue, non sachant, incertaine, Qui los, ne pris, ne grace ne desert. (CHART., B. Nobles, c.1424, 403). Item, je lessë en pitié A troys petis enffans [Colin Laurens, Girard Gossuïn et Jehan Marceau, trois vieux usuriers] tous nudz Nonmés en ce present traictié - Povres orphelins inpourveuz, Tous deschaussez, tous despourveuz, Et desnuez comme le ver (J'ordonne qu'ilz seront pourveuz, Au moins pour passer cest yver)- (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 23). [Par la mort de qqn] Or nous fault il maintenant estre Despourveus tant que nous vivrons. (Pass. Auv., 1477, 106).

B. -

[Idée de prévoyance]

 

1.

[D'une chose] "Qu'on ne prévoit pas, imprévu" : ...une desproveue aventure (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 222). Et qui plus est n'y pourras vivre sans doubte ; ainçois a chacun bruit cuideras estre surprins, ou par armez d'ennemis, ou par inconstances de privés courages dont les despourveuz advenemens sont au jour d'uy moult doubteux. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 13). Considere lez discors de l'infortune presente et tu y trouveras correspondence, combien que ce n'est pas m'atente de ramentevoir ceulx que leurs coulpes, selon le dit divin, ont semblablement tiré et tirent chacun jour notoirement a despourveue mort ou a publique male meschance. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 77). Et quant il se vist souffissant pour eulx, a heure despourveue, il saillist sur l'ost et le desconffit. (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 51).

 

Rem. Consol. Boèce C., c.1350, gloss.

 

2.

[D'une pers.] "Imprévoyant, qui n'est pas préparé à qqc., qui est pris de court, qui est pris au dépourvu" : Et, se nous alons sur lui, sans ce que riens en sace, nous le prenderons bien lui et ses gens en tel parti que tout despourveu, et que nous en arons l'avantage, et seront desconfi, je n'en doubte mies. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 74). Or garde le hanap : ja n'i est despourveus Qui le hanap avra (Huon Bordeaux B., c.1400-1450, 42). ...il passa soudainement en Asye et Aristonicus despourveu oppressa tellement qu'il le despouilla de ses gens (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 99). ...il enserra les ennemis estans despourveuz dont il fit grans desconfitures (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 155).

 

-

[D'un comportement, d'une attitude...] "Imprévoyant, qui manque de sagesse, de modération" : Ou il fault toutes les oeuvres du temps present reverser au contraire, ou qu'elles vous mainnent briefvement a ce que vous avés a tel mesfait fouy, puis que je voy que en souffrant non challement regner la tyrannie de voz ennemis vous cheez par une recreue souffrance en leur servitude, comme lez perdris qui, en fuyant par despourveue negligence le perdrieur qui les chevalle, cheent en sa tonnelle. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 15). ...se elle estoit trop lachiee [la liberté], elle seroit trop griefve et desplaisant aux aultres et despourveue et effrenee aux sciens propres (MAMEROT, Romuleon D., 1466, 19).

 

3.

Empl. subst.

 

-

À despourvu. "Au dépourvu" : Et se tu argues ton mal eur par tes faultes, et bonnes adventures selon la rayson de ta conduite, tu ne seras pas deceu par folle esperance, ne surpris a despourveu par mescongnoistre. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 132).

 

.

Prendre qqn à despourvu. "Surprendre qqn (en état de faiblesse)" : Et, ainsi qu'on escoutoit lesdiz quatre heraulx sur les choses dessusdictes, et avant qu'on eust peu avoir loisir de leur rendre aucune response, lesdiz Bourguignons, cuidans prendre à despourveu les habitans de ladicte ville et mesmement ceulx qui gardoient ladicte porte de Saint-Denis, vindrent à grande fureur, grosse compaignie et armée, passer jusques à Saint-Ladre et plus avant (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 58). ...les deux plus doubtables choses qui soient à la guerre et où il court plus grant dangier, c'est de aller cuider surprendre gens au logeiz. Car on les cuide prendre à despourveu et, s'ilz sont aucunement advertiz, ilz vous y surprendront et vous ne les y surprendrez pas pour les raisons que j'ay dictes. (BUEIL, II, 1461-1466, 244).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre