C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/couvert1 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     COUVERT1          COUVERT2     
FEW II-2 cooperire
COUVERT, subst. masc.
[T-L : covert ; GD : couvert ; GDC : couvert ; FEW II-2, 1141b, 1145 : cooperire ; TLF : VI, 392 : couvert1]

A. -

"Ce qui dissimule, abri, cachette"

 

1.

"Abri formé par les branches des arbres, fourré" : La pasture pour leurs bestez à laine es demainez du roy hors le couvert du boiz ; la pasture de leurs bestez chevalinez, hors tailles et recrois. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 94). Semble aussi qu'il nous fault recouvrer le couvert de la forest avant qu'il soit jour (BUEIL, I, 1461-1466, 64).

 

-

Se mettre au couvert. "Se mettre à l'abri dans les sous-bois" : Tantost s'en partist le Jouvencel et avec luy cent lances, et arriva à quelque demye lieue d'Escallon ung peu devant le jour, et non si prez que le guet peust ouyr les chevaulx hennir. Et se mist en une petite vallée au couvert et laissa les grans chemins pour y aler (BUEIL, II, 1461-1466, 15). Et, ainsi que je le suyvoye [le cerf], En s'en retournant au couvert Gecta ses fumees en sa voye (BRÉZÉ, Chasse T., c.1481-1490, 28).

 

-

[P. oppos. à campagne] : L'autre, si est selon le païs par ou elles fuient [les lièvres], quar, si elles fuient le couvert, chiens en assentiront mieulz que si elles fuient la champaigne ou le chemin, pour ce que elles touchent de tout le corps as herbes ou païs fort. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 80).

 

2.

Loc. adv. À couvert/au couvert/en couvert. "À l'abri, en cachette" : Et, quant les blez se commencent a lever, ilz [les lièvres] demeurent es vignes et l'iver as forz bruyeres et es buissons et hayes et touz jours voulentiers au couvert dou vent et de la pluie. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 81). ...et fut appointié que le cappitaine [et] le sire de Roqueton demoureroient au long de la haye, au couvert, couchiez sur les ventres en ung petit arrière fossé, qui estoit derrière celle haye (BUEIL, I, 1461-1466, 87). Mes les maldisoient maintes creatures en couvert et toute la nation pour cause du detestable et faulx murdre commis en prince de telle vertu et de si haulte venure une fois (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 151). Vous devez savoir qu'a l'emblee, En lieu secret et a couvert, En publique et a descouvert, Jhesus, se meschant seducteur, Est de tant grans abus acteur Que, se les gens n'avoient puissance, Les pierres crieroient vengence Contre luy pour le despoincter. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 529).

 

-

[D'une pers.] Armé à couvert./(cotte de maille) vêtu à couvert. "Qui dissimule ses armes" : ...eulz garniz chascun d'une coste de fer vestue à couvert et de leur espées, ainsi qu'ilz les ont tousjours acoustumé d'avoir, pour ce qu'ilz sont sur pays de frontiere (Doc. Poitou G., t.6, 1400, 370). Car homme voeillant parler a ung roy pour nulle rien ne doit estre armé a couvert. (LEFÈVRE (R.), Hist. Troyes A., c.1464, 420).

 

-

[En cooccurrence avec en appert] En couvert : Et promist ycelle Jehanne, loyalment et en bonne foy que, contre les choses dessusdites, ne vendra, procura, consentira à faire, en couvert ou en appert, ou temps, par quelconque cause, art, engin ou cautelle que ce soit. (PHIL. VI VALOIS, Doc. paris. V., t.2, 1341, 111). ...encontre aucune des choses contenues en ces lettres n'yront ne aler feront par eulx ne par autres, a nul jour, par raison aucune quelle que elle soit, en couvert ou en appert (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1344, 126). ...que nuls detaillieres, detailleresse, cauceteres ne caucheteresse vendans draps à detail (...) acathe ne face acater par lui ne par autrui, en appert ne en couvert, nuls draps enthirs ne piece de draps qui soient coppé, que anchois que il les revengnent, il les methent en plois de coutelure (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1384, 25). ...nous aimerons, cherirons et entretendrons comme freres, parens et bons amis, garderons et defenderons l'onneur l'un de l'autre, tant en couvert comme en appert (FAUQ., II, 1421-1430, 95).

 

3.

Loc. verb.

 

a)

Verbe de mouvement + (Tout) le couvert

 

-

Aller / venir / suivre (tout) le couvert. "Se déplacer à l'abri, sans se faire remarquer" : Moult longuement, et pris mon avis ay Que j'iroie a eaus. Lors sans delay Je me levay et devers eaus alay Tout le couvert Parmi l'erbe qui estoit drue et vert ; Et quant je vins si près d'eaus qu'en apert Les pos vëoir et tout a descouvert, Le petit chien Prist a glatir qui ne me congnut rien... (MACH., J. R. Beh., c.1340, 102). ...tu pues bien descendre de ton cheval loing du cerf et lui atachier et venir tout le couvert pres du cerf (HENRI FERR., Modus et Ratio, Livre deduis T., c.1354-1377, 47). Et nostre route et nos vivres chevaucheron droit a une forest qui est a deus lieues de chi, qui aboute a mains d'une lieue de Maliferne, et nous en iron tout le couvert tant que nous vendrons la. (HENRI FERR., Modus et Ratio, Songe pest. T., c.1354-1377, 165). Et, quant la louve s'aperczoit qu'il fet einsi, quant elle tourne a ses cheaus, elle vient tout le couvert et ne se moustre point jusques atant que elle ait veü se le lou y est ou non. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 95). Et tousjours Phillibert le suivoit le couvert, ne oncques n'en perdy la veue, et faisoit ses gens esconser ou bois. (ARRAS, c.1392-1393, 199). Gieffroy monta a cheval, avec lui mille combatans, et prist une guide qui bien savoit le pays, et s'en va vers l'ost des Sarrasins tout le couvert. (ARRAS, c.1392-1393, 228). Je sçay ung chemin, par où nous yrons tout le couvert trencher le chemin à ceste arrière-garde et donnerons parmy eulx en revenant droit à nostre avant-garde. (BUEIL, I, 1461-1466, 216).

 

.

Demeurer à couvert/Se mettre à couvert. "Rester, se mettre à l'abri" : Que vault homme qui muse et se pourmaine, Et veult avoir mol lit et pance plaine Et demourer en repos a couvert ; Et passe temps sepmaine aprés sepmaine Et ne lui chault en quel point tout se maine (...) ? (CHART., B. Nobles, c.1424, 404). ...et print chascun paine de soy bien loger et mectre à couvert, tant pour la pluye comme pour le souleil (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 279).

 

.

Estre en couvert de nuit. "Être abrité pour la nuit" : ...vezla, ce me semble, un lieu Ou nous prenrons nostre refuit Et serons en couvert de nuit (Mir. Theod., 1357, 108).

 

-

Prendre / se tenir (tout) le couvert. "Se cacher" : Mais quant il ouy la freinte, il appensa tantost que Glaudes retournoit, et prist le couvert de la montaigne et leur laissa le chemin de la forteresse. (ARRAS, c.1392-1393, 204). Et atant se part par une faulse poterne, monte sur un appert coursier, et prent le couvert des fossez, et passe joint a joint des logeiz, que oncques ne fu congneuz (ARRAS, c.1392-1393, 206).

 

b)

Verbe + à couvert

 

-

Se tenir / marcher à couvert : Et se li airs fust clers et purs, Je fusse ailleurs ; mais si obscurs Estoit, que montaingnes et plains Estoient de bruines pleins. Pour ce me tenoie a couvert (MACH., J. R. Nav., 1349, 138). Si s'en vint li dessus dis dus logier et amanagier devant le chastiel de Belleperce, et y fist devant une bastide grande et grosse, où ses gens se tenoient et retraioient à couvert tous les soirs. (FROISS., Chron. L., VII, c.1375-1400, 213). ...et doit on considerer que ilz [les prêtres] ne ont que menger et ou eulx tenir a couvert, car les presbitaires des povres curés sont abatus (JUV. URS., Nescio, 1445, 504). Le plus marcher qu'on pourroit a couvert D'acort seroye que chascun se maintint. (LA VIGNE, S.M., 1496, 230).

B. -

"Ce qui couvre"

 

1.

"Toit, toiture" : Tu regnes comme ung roy paisible soubs le couvert de ton hostel, et nous tramblons de paour de desplaire aux signeurs des haultez maisons (Curial B.-H., a.1447, 359). ...achapt de trois mil et cinq cens tuilles de Jehan Savagnas, tuillier de Gardane, à cause de convertir au couvert de la maison du vergier dudit seigneur (Comptes roi René A., t.1, 1479, 50).

 

-

P. méton. "Gîte" : JEHAN. (...) Et si scez bien je n'ay qu'un lit Sanz couste, purement de fain, Ou gys quant de dormir ay fain. Te dy je voir ? L'ENNEMI. Sire, oil, mais ne peut chaloir. De tretout cecy vous passez. S'elle a le couvert, c'est assez A grant foison. (Mir. st J. Paulu, c.1372, 109).

 

.

Prester le couvert. "Accorder l'hospitalité à qqn" : Ceste courtoysie me faites Qu'uy mais me prestez le couvert Et que me soit vostre huis ouvert (Mir. st J. Paulu, c.1372, 107).

 

.

Requerir le couvert. "Demander l'hospitalité" : Si requier le couvert maishuy Par charité. (Mir. st J. Paulu, c.1372, 108).

 

-

En partic. "Toit d'un hangar, d'une remise (d'un bassin de construction) ?" : Comme ja pieça (...) les bourgois et habitans en la ville de Dieppe se fussent assemblés par plusieurs fois pour ordener et enquerre la voye et maniere parquoy bonnement les cays et couvers du hable de la dite ville peussent estre fais et soustenus (Commerce marit. Rouen F., Pièces justif., 1362, 126).

 

2.

"Pont supérieur d'un bateau" : ...joindre et clouer le couvert de la grant galee que l'on parfaisoit alors au dit clos des gallees. (Clos galées Rouen M.-C., t.1, 1389, 325).

 

Rem. Cf. FENNIS, Gal., 1, 675, s.v. couvert.

 

3.

"Couverture" (synon. couverte) : ...ung couvert de couchette. (Archives servit. Louis XI, T., 1481, 130).

C. -

"Occultation" : ...et d'où vient l'esclipse et le couvert de la lune et pourquoy elle se mue et dont vient celle obscurité qui est ou milieu de la lune (Ovide mor. B., 1466-1467, 84).
 

DMF 2020 - Synthèse Hiltrud Gerner

Fermer la fenêtre