C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/contemplatif 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CONTEMPLATIF     
FEW II-2 contemplari
CONTEMPLATIF, adj.
[T-L : contemplatif ; GDC : contemplatif ; AND : contemplatif ; FEW II-2, 1102b : contemplari ; TLF : VI, 29b : contemplatif]

A. -

"Qui relève de la réflexion, qui est consacré à la réflexion" : Celle qui est maintenant dicte en est une, l'autre est vie civile et active, la tierce est vie contemplative. (ORESME, E.A., c.1370, 110). Car selon ceste science tel office est plus contemplatif que actif (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 311).

 

-

[D'une pers.] "Qui examine les choses par la pensée" : François Petracharque, insigne et solitaire poete, fut inbeu en la science des estoilles, ainçois qu'il fut si très contemplatif et predist le terre motus qui fut en Tuscane (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 127 v°).

B. -

"Qui relève de la contemplation religieuse, qui est suscité par la contemplation, qui y est consacré" : Affin qu'il [l'homme] ait la vision De ta haulte fruicion Et ne soit point du tout peris Avec les mauvais esperis, Mais puist avec toy demourer Et toy haultement honnourer Rendant graces infinitives Et louenges contemplatives. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 6). Pastours, que par vos courtoisies Avez servy d'humble voloir Mon fil, mieux en porrez valoir Quant oultre numération Arez remunération, Lassus en glore infinitive Arez joye contemplative. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 27). Et quant le cappitaine oist madame sy haultement parler, avec un contemplatif souspir, remercia Jhesus Crist (LA SALE, Reconf. De Fresne H., 1457, 14). O crëateur du firmament, Puissant, sapïent et clement, Source de joye contemplative, Donne moy grace entierement Que tousjours puisse bonnement Avoir ta joye consolative ! (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 154). Item, ung petit livre plain d'oraisons et choses contemplatives de la nativité du roy, convert de veloux noir à ung fremouer d'argent doré, aux armes de la royne. (Invent. biens Ch. Savoie T., 1484, 427).

 

-

Vie contemplative : La se tient elle [Bonneürté] closement ; La li tiennent grant compaingnie Loiaus secrez et bonne vie. La se vuet elle reposer Et les cuers a point disposer En la vie contemplative. (MACH., J. R. Nav., 1349, 273). Ci devise les .II. saintes vies, c'est assavoir la vie active et de la vie contemplative. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 22).

 

Rem. JEAN GOLEIN, Rational B.D., c.1370-1372, gloss.

 

-

[D'une pers.] "Qui se livre à la méditation, à la contemplation des choses divines" : Dont maint, par bonne entention, S'enclinent si a sa doctrine Que chascuns par soy se doctrine D'estre diligens et hastis De devenir contemplatis. Que vous iroie je contant ? Bonneürtez a de bien tant Que jamais n'aroie compté Le centisme de sa bonté. (MACH., J. R. Nav., 1349, 273). Dame, qui en faiz et en dis Fustes en Dieu contemplative (Mir. march. juif, c.1377, 175). Dame du ciel, ce que pourroy En ton saint non veul comancier, Les mayson et edifier, Et mectre gens contemplatif, Des quieulx Dieu sera bien serviz Et pouvre gens reconfourté. (Myst. st Bern. Menth. L., c.1450, 138). Cestui Bulcasin fut moult devost et contemplatif en Nostre Seigneur Jhesu Crist et fist de beaux livres. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 127 r°).

 

.

[P. oppos. à celui qui vit dans le monde] : ...fut maistre de Jehan Gerson, chancelier de l'eglise de Paris, son disciple, comme dit est, et l'envoya à Lyon, pour ce qu'il avoit des habitudes devers monseigneur le Daulphin et qu'il veoit qu'il estoit ung curial et non contemplatif. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 152 v°).

 

-

Empl. subst. "Celui qui mène une vie contemplative" : En celle cité a moult grandes abbayes de religieux sarrasins, lesquelx ilx nomment "ingerredes", qui sonne en nostre françoys tant comme contemplatif. (JEAN LE LONG, Voy. Bieul B., 1351, 325). ...est denoté l'estat des contemplatis, pour ce qu'il se sont traiz et mis en l'espicial partie de Dieu et non pas a li servir de cuer ou par dedans seulement, mais en habit et estat par dehors singuliérement (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 228). Et en cel estat est le perfait contemplatif souventes fois tellement ravy que il semble que il ne soit mie en soy meismes (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 23).

 

.

[Dans le courant de Saint-Victor] "Celui qui arrive au troisième et plus haut degré de l'activité de l'esprit" : Autres signes sont qui apartiennent aux haux contemplatifs, desquelz parlent saint Benard et maistre Richart de Saint Victor et autres, mais je les laisse. (GERS., Pent., p.1389, 82). Experience en ont les parfais contemplatifz qui en sceuent plus par experience et par les graces que Dieu leur donne que ie ne scaroie dire ne escripre. Toutesuoies ie treuue par les dis dung saint docteur qui en auoit comme ie croy des experiences et qui estoit grant contemplatif que la personne contemplatiue est menee par la grace de Dieu en ce rauissement, exces ou alienacion de pensee pour trois causes et en trois manieres. (CIB., p.1451, 190).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre