C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/chevauchée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHEVAUCHÉE     
FEW II-1 6b caballicare
CHEVAUCHEE, subst. fém.
[T-L : chevauchiee ; GD : chevauchiee ; GDC : chevalchiee ; AND : chevalchee ; DÉCT : chevauchiee ; FEW II-1, 6b : caballicare ; TLF : V, 677a : chevauchée]

A. -

"Déplacement à cheval, allure d'un déplacement à cheval" : Ilz ont veü Regnier venir de grande randonnee, Contre lui sont alez de grande chevauchee (Ren. Gennes D.B., c.1350-1400, 110). ...ses voiages et chevauchees (Reg. Poitiers F., t.1, 1446, 348).

B. -

En partic.

 

1.

"Expédition militaire, incursion hostile à cheval, course de gens armés à cheval" : ...comme feu Estienne Marcel, nagaires prévost des marchanz de la ville de Paris, et plusieurs autres bourgoys et habitanz d'icelle, ses complices, aliez et adhérens, eussent, ou temps passé, fait, commis et perpétré, de leurs mauvaises voulentez, plusieurs conspirations, monopoles, traïsons, rebellions armées, invasions, aliences et chevauchées contre nostredit seigneur et père, nous et la couronne de France, en commectant force publique et crime de lèze-magesté, dont se sont ensuiz plusieurs et divers inconvénianz (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 191). ...se le roy d'Angleterre vouloit conquerre le royaume de France, il lui convenoit faire biacop de telles chevachies (LE BEL, Chron. V.D., t.1, 1352-1356, 165). Le conte de Salbry et le conte de Suffort firent pluseurs chevauchies avecq aucuns Flamens (LE BEL, Chron. V.D., t.1, 1352-1356, 168). À Robert Auboin et Jehan Charles, fermiers du XIIIe des vins de Mortaing, lequel il tenoient à VIxx frans de ferme pour un quartier dan où il furent moult perdans pour les genz darmes de Tinchebray et Thury, qui ou païz et environ firent pluseurs chevauchées, et pour ce par Monseigneur leur fu remis et quitté (Compte Navarre I.P., 1367-1371, 152). Dusqe a Caours et vers Agent Entreprisent lour chivachie (HÉRAUT CHANDOS, Vie Prince Noir T., c.1385, 67). ...[il] a dit et confessé que il a esté en plusieurs voyages, assemblées et chevauchées de gens d'armes, avecques lesquelx il a pillié et robé, prins chevaulx, jumens, beufs, vaches et autres choses, et d'iceulx a prins argent de ceulx à qui ilz estoient avant que il les leur ait voulu rendre. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 21). ...sondit darrenier maistre Blanchebarbe ne lui faisoit aucun autre prouffit qu'il avoit acoustumé de fere, et (...) ne lui bailloit pas de l'argent à la value qu'il en avoit gaigné et gaignoit esdites cources, chevauchées et pillaiges (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 60). Et, ces triwes, quaraintaines ou respis pendans, chilh des linages deseurdis chevachoiient sovent fois ensemble, en services des saingnors, decha Mouze et dela, et soy compaingnoiient et servoiient et reskoiient loiialment ly uns l'atres, tant en werres et chevachiez des strangnes saingnors com az tournois assy. Et, meïsmes en ce paiis, quant triwes, respis ou XLes estoiient entre eaz, ilh soy hantoiient et compaingnoient sovent fois az jostes, az hoveriez, et à toutes feistes, sains mavaize retraite. (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 23). Et ainsi que tu oys cellui roy par son sens, magnanimité, force, clemence, et liberalité descombra son pays de ses ennemis, tant que plus n'y firent leurs chevauchées (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 141). "Monseigneur l'Admiral, puisque vous avez commencé, je vous prie de parler de la manière de nostre chevauchée de demain." (BUEIL, I, 1461-1466, 185).

 

2.

"Troupe d'hommes à cheval" : De toutes pars y mist [au château] grans ostz et chevachïes, Par engins, par assaux leur fait grans envaÿes. (Gir. Ross. H., c.1334, 201). Enssy qu'à demy lieue li roys se garda, Vit une chevaucie qui venoit par deçà (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 33). ...et estoient les Engloiz bien, sans archiez et calvachiés, .IX. chenz, qui tous furent desconfiz. Et y mourut bien .IIIJc. harnaz, et les autres prisonniers. (COCHON, Chron. norm. B., c.1430, 128).

 

-

À grand chevauchee. "En grand nombre (d'hommes à cheval)" : Et fu li baillieus fors de li, et amena a grant cevauchie de gens d'armes le dit messire Gautier tout courtoisement, et ses gens, a Paris. (FROISS., Chron. D., p.1400, 756). Je voy estandars et pannons, Gens d'armes a grant chevauchie, Desquelx nostre voye est tranchie (Myst. st Adr. P., c.1450-1485, 49).

C. -

DR. FÉOD. "Droit du seigneur à l'aide militaire de ses vassaux dans ses querelles particulières" : ...s'il advenoit enssy, quant que ce fut, que par ost, par chevauchie ou par feu, li dite fiertre et les reliques qui dedens seroient fussent perdus, ars u mal mis par aucuns adventure, nous, pour nous ne pour noz successeurs, n'en seriemes de riens tenut de demander, requerre ne rechachier sur les dits confreres (Drap. Valenc. E., 1337, 23). ...donnons, par ces presentes, plain povoir, auctorité et mandement especial de faire cemonces, assemblées et chevauchées de genz d'armes à cheval et de pié, et de les mettre et recevoir à noz gaiges, de visiter les frontieres, les bonnes villes et chastiaux desdites parties, de ordenner et y mectre establies de genz d'armes et de pié, de vivres et d'autres choses qui y seront neccessaires (Doc. Poitou G., t.2, 1348, 398). ...volons et ottroions auxdis marchands que ilz (...) seient francs et quites, desoubs nostredit seigneur, d'ost, de chevauchiés, de gayt, de garde de chastel et de villes, de toutes tailles, prieres, carovées, et mortemain. (Trés. Reth. S.L., t.2, 1378, 254). ...la somme de cinquante six livres douze soubz quatre deniers tournois en prest sur les gages de nous, deux autres chevaliers et dix neuf escuyers desservis et à desservir en cestes présentes guerres ou païs de Flandres, en la compagnie de monsieur de Chastillon, en la chevauchée que le Roy, nostre dit seigneur, entant faire audit païs. (Cartul. Laval B., t.2, 1383, 305). ...[ilz] avoient esté, estoient et sont de tout temps frans, quittés et exemps de tout ost, chevauchiée, recours de justice et autres choses quelxconques envers le conte d'Artois et ses officiers ressortissans soubz le Roy et par devant ses gens et officiers, sans moien (Hist. dr. munic. E., t.1, 1389,,, 409). Il a difference entre houst et chevauchée : car houst est pour deffendre le pais, qui est pour le prouffit commun ; et chevauchée est pour deffendre son seigneur. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 561).

 

-

[Du vassal] Devoir (les) chevauchees (au seigneur). "Être redevable de ce service" : ...touz ceuls qui doivent et sont tenuz d'avoir et faire la garde des portes de la dite ville, et autres qui doivent host et chevauchie vendront et seront tenus de venir à la dicte ville pour la garder, touz armés (Doc. Poitou G., t.3, 1355, 205). Item, tient de moy en fief, foy, hommage et ressort, a cause de ma dicte conté et de mon dit chastel, chastellerie et seignorie de Porcien, en la ville, ban et terroir de Ballehan noble homme Jacquez de Brandebergh, a cause de Marie de Suzenne sa femme, les choses qui cy après s'ensuivent : C'est assavoir la tour et les fossez environ ladicte tour, (...) le scellier et les appartenances et tous les jardins et fossez en droit ladicte maison (...) Item, les otz et chevauchiez avec le herbergage que les bourgois d'icelle ville doient a leurs seigneurs. (Comté Porcien R., 1459, 302). Item, tient encor de moy en fief, foy, hommage et ressort, a cause de ma dicte conté et de mon dit chastel, chastellerye et seignorie de Chastel en Porcien, ledit Colart Bastart de Villers, a cause de damoiselle Marie de Sorbon, sa femme, les choses qui cy après s'ensuivent : C'est assavoir sa maison seant en la ville de Sorbon (...). Item, a et doit avoir par don de loy et point de chartre que quant il veult aler en guerres ou autres ses affaires en honneur ou querelle, les deux pars de la ville dudit Sorbon luy doivent chevaulchiez par l'espace de six sepmaines. (Comté Porcien R., 1459, 313).

 

Rem. Cette aide est due par le vassal à ses frais ; elle est en gén. d'une durée fixée à quarante jours.

 

-

"Armée ainsi constituée" : Lequel, quant il fu retourné en l'ost et chevauchiée dudit conte, pour ce qu'il s'en estoit partis sans son sceu et congié, et en emmené le cheval dudit conte (...) fu par icellui conte commendé à aucuns ses gens et serviteurs que l'en lui coppassent saditte oreille destre (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 116).

D. -

"Tournée d'inspection faite par des officiers royaux dans les différentes administrations (principalement celles ayant trait aux finances)" : ...l'estat et distribucion des espices non valoirs, tauxacions et chevauchées de cedit païs de Languedoc (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 213).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre