C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/cherche1 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHERCHE1          CHERCHE2     
FEW II-1 695b circare
CHERCHE, subst. fém.
[T-L : cerche ; GD : cerche1 ; AND : cerche ; FEW II-1, 695b : circare]

A. -

[Correspond à chercher A]

 

1.

"Parcours d'un espace, tournée, visite" : ...et la de rechief messire Bouciquaut visita le Saint Sepulchre (...) et refist la cerche en tous les autres lieux (Bouciquaut L., 1406-1409, 64).

 

-

La sainte cherche. "Visite de dévotion aux Lieux saints" : ...environ trois heures avant le jour, nous mena le gardien de l'eglise du Saint Sepulcre faire la saincte serche que l'en peut et doit faire ou saint voyage de Jherusalem (Voy. Jérus., c.1395, 13). Item, ung pou oultre en montant vers Galilée, a destre partie, a une grosse pierre sur laquelle avoit Nostre Dame acoustumé de reposer, quant elle faisoit la saincte serche apprès l'Assencion Nostre Seigneur (Voy. Jérus., c.1395, 17).

 

-

Faire la cherche. "Faire une ronde, patrouiller" : ...et aucuneffois en faisant la cerche par leur guet, se ilz ne leur respondent hastivement et a cop, leur imposent que ilz dorment (Chron. Mt-St-Mich. L., t.1, Pièces div., 1418-1432, 226).

 

2.

P. anal. "Fait de compulser, d'examiner (des écrits)" : En ceste quarte d'aage, faisant ma serche et mon discours en plusieurs volumes grecz, latins et ebrieux, siryaques et caldeïqs, ay trouvé plusieurs clers hommes (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 43 v°).

B. -

[Correspond à chercher B]

 

1.

"Recherche de qqn ou qqc. ; effort pour trouver qqn ou qqc." : Sire, je le [hermitte] querray a cerche Ainçois deça et dela mer, Souffrant peine et tourment amer, Se Dieu plaist, que je ne le truisse, Mais que tant de vie avoir puisse (Mir. parr., 1356, 35). Que ont il gardé des excellences seigneuriaulx, et retenu dez dignités des princes, fors seullement le nom faint et vain, dont leurs oeuvres lez desmentent et desdient ? Voulentiers reçoivent les reverences et la crainte dez subgietz avec l'emolument des terres, maiz lez faitz de bon gouvernement et la charche de transquilité et de justice, qui sont lez faitz de leur principal charge et office, ont ilz abandonné. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 66). Puisque Dieu le m'a revelez, Il faut inquerir out il est. Je m'en voys dom, puisqu'ansi est, Le dire au bom Policarpe, Et nous deulx en ferons la cherche. (Myst. st Sébast. M., c.1450-1500, 293).

 

-

Aller en cherche : ...Car il [la cigogne] s'en va tantost en serche ; Par les nis des oisiaus reverche A ceuls qui sont de sa samblance, Tant qu'il en a grant habondance. (MACH., J. R. Nav., 1349, 194).

 

-

Faire son cerne et sa cherche : Or est Pluto enamourez, Mais la n'est gueres demourez, Eins va et vient et court et serche ; Partout fait son cerne et sa serche [var. chace]. (MACH., C. ami, 1357, 86).

 

-

"Revue (d'un corps de troupe)" : Et se en faisant la serche desdiz Frans-archers, les Capitaines trouvent aucuns qui ne soient gens souffisans pour l'exercice de la guerre, les mettront tous en escript en ung roole (Ordonn. rois Fr. B., t.14, 1448, 5).

 

2.

En partic.

 

-

"Effort pour trouver une solution satisfaisante" : ...madame (...), par le kerke de messigneurs dou Conseil (...), s'estoit conclute avoecq les 3 Estats dou pays de... (Actes Etats gén. Pays-Bas C., t.1, 1427, 6).

 

-

"Enquête" : Pour pourveoir sur le fait du registre des serches de Chastellet, et pour interroguer Girart de Rouen, clerc de la geole de Chastellet, prisonnier en la Conciergerie de ceans, ont esté commis maistres Phelippe de Nanterre et Jehan Queniat, conseilliers du Roy. (FAUQ., II, 1421-1430, 250).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre