C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/chétiveté 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CHÉTIVETÉ     
FEW II-1 captivus
CHETIVETÉ, subst. fém.
[T-L : chaitiveté ; GD : chaitiveté ; AND : chaitiveté ; DÉCT : chaitiveté ; FEW II-1, 330a : captivus ; TLF : V, 668a : chétif (chétiveté)]

A. -

"Captivité" : ...les Perssans que nous appellons maintenant Sarrasins (...) gasterent toute la terre de Jherusalem, et le patriarche mirent en chetiveté, et emporterent la sainte Croix. (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 258). ...aprez ce que Jechonias le roy de Jherusalem et le peuple de Ysrael furent menez en prison et chetiveté en Babiloine et que la cité de Jherusalem fut destruite par le roy Nabugodonosor (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 48). ...et dura ceste chetiveté, que les Juifs furent prisonniers en Babiloine (...) .LXX. ans. (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 167).

 

-

"Exil (et dénuement)" : Il ne creoit que Dieu eust telle potesté Qu'il le peüt abbatre de sa grant majesté, Dont Dieu se courouça, quar il fu demoustré, Car il en fu .VII. ans en grant chestiveté (Flor. Octav. L., t.2, c.1400, 501).

 

-

[Dans un cont. métaph.] : [Regrets d'avoir office de Justice] Prinsonnier est sanz cause et sanz raison Mon las de cuer qui long temps l'a esté Sans avoir bien ne joieuse saison, Fors que toudis languir en obscurté ; Mon cuer s'en duelt qui sent toute griefté, Qui jadis seult vivre tresliement ; Or me voy serf en grant chetiveté Sanz joie avoir, confort, n'esbatement. (DESCH., Oeuvres Q., t.1, c.1370-1407, 267).

B. -

Au fig.

 

1.

"Misère, pauvreté (matérielle)" : Quant povres homs vient selon l'escripture De povre lieu et de chetiveté, Par acident, c'est trop grant adventure, Quant il se voit en grant auctorité, S'il n'est fel orgueilleux, Villains en fais et goufres comme uns leus (DESCH., Oeuvres Q., t.2, c.1370-1407, 53). ...et en nostre vesture et en nostre povreté nous segnifions la chetiveté en quoy les Apostres estoient tandis comme ilz vivoient en ce monde. (Livre bêtes L., c.1450-1500, 48).

 

2.

"Infortune, malheur qui frappe qqn" : Or ay trespassé son voloir Dont a tousjours suis a doloir En paine et en chetiveté Et en toute malheureté ! (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 71). Tost se desrée Nostre povre fragilité Pour aucune chetiveté, Pour souspeçon, s'elle lui vient, Ou pour ce qu'avoir lui couvient Blef pour semer et ne l'a mie, Ou n'a pas pour lui a demie Ce qu'il li fault pour son hostel, Ou si enfant d'autre costel Sont de mauvais gouvernement, Ou il n'a cheval ne jument, Ou il doit et ne puet paier (DESCH., M.M., c.1385-1403, 343). Lors fu menez en la chambre ou Clerembaut, son frere, estoit, et tous les autres prisonniers. Lors, quant il les appercoit liez et gardez en ce party, si fu moult doulent. Et quant Clerembaut le voit, si lui a dit : Haa, Glaude, beau frere, nous sommes par vostre orgueil cheuz en grant chetivité, et me doubte bien que nous n'en eschapperons ja sans perdre les vies, car trop est Gieffroy crueulx. (ARRAS, c.1392-1393, 205). ...clèrement appert que ce monde en soi n'a eu jamais que toutes misères, toutes tribulations et chétivetés, perdition d'âmes, espouvantements d'esprits (CHASTELL., Chron. K., t.1, c.1456-1471, 9). O intaisible langue ! Malditte soit l'heure que le cuer soy confiant en la misericorde d'aultruy te fist sonner les secretz vergongneulz et la chetiveté incongneue qui t'estoit administree et a ta dame ! (Fille comte Pontieu B., c.1465-1468, 93).

 

3.

"État misérable de l'homme face à Dieu" : De la bonté de vos, douce Sires, ne de la grande noblee, nul n'en poet a droit parler n'en penser, mes de la cheitivetee de moy et de grantz maux q'en moy sont, jeo et autres en saverons bien parler (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 100).

 

4.

"Misère morale, faiblesse, lâcheté" : ...lequel pauple estoit de si grant foiblesce et de si grant chetiveté plain, et de pou de foy (VIGNAY, Théod. Paléol. K., c.1333-1350, 45). ...de necessité Lui failloit [au prince] gens qui deissent verité Pour son honour et pour leur conscience, Sanz mal engin et sanz chetiveté, (DESCH., Oeuvres Q., t.2, c.1370-1407, 136). Fault besongner Pour eslongner Oysiveté, Car sejourner Fait retourner Chetiveté (ALECIS, Blas. faulses am. P.P., a.1486, 238).

 

-

Chetiveté de coeur : ...la chaitiveté de son cuer et la povreté de son corps (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 246). O hommes forvoiez du chemin de bonne cognoissance, feminins de couraiges et de meurs, loingtains de vertuz, forlignez de la constance de voz peres, qui pour delicieusement vivre choisissez a mourir sans honneur, quelle musardie ou chetiveté de cuer vous tient les mains ployees et les voulentez amaties que vous bastez en regardant devant voz yeulx vostre commune desertion et musez comme attendans de quelle part versera le faiz de cestui vostre naturel heberge et retrait (CHART., Q. inv., 1422, 10).

 

-

"Bassesse" : CarDieux lui a ceste vertu donnée [à l'homme] Qui le maintient, se sage est, en planté, Et lui oste toute autre destinée Par Franc Vouloir, qui est en lui enté, Et par lequel maint homme ont resisté A toy [Fortune], Qui riens ne puez contre valoir, S'il ne consent a ta chetiveté (DESCH., Oeuvres Q., t.2, c.1370-1407, 141). Le secont martel que veez ça, Vers le cornet de par deça, A proprement a nom honneur (...). Sa teste est de bonne largesse : Vez ci la teste de grant noblesse, Dont il assomme convoitise, Celle qui les maulx atise, Et exille cheistiveté Qui est plaine d'iniquité (LE PETIT, Champ d'or L., c.1388-1392, 59).

 

-

P. méton. "Acte lâche, misérable, méprisable" : ...mais je croiroye envis que bons bourgois et honnourables feissent telle chestiveté (LE BEL, Chron. V.D., t.2, 1358, 271). ...il gastent leur vie, la quelle il demainent toute en grans desconvenues, chetivetéz et folies, viltéz et pechiés et hontes. (FOUL., Policrat. B., I, 1372, 111).

 

5.

En partic. "Avarice" : Mais illiberalité qui est en non donner ou en non exposer deüement est appelee avarice et revacité ou chetivité. (ORESME, E.A.C., c.1370, 236). Car se c'est merité, le prince doit bien regarder que le don soit tel qu'il ne puisse estre blasmé de nulle chetiveté ou escarseté, si doit estre fait tousjours sur le large selon le merite (CHR. PIZ., Corps policie L., 1406-1407, 45).

 

-

Chetiveté de coeur. "Défaut de générosité" : Et se au contraire fortune donnoit que il fust vaincu eu champ, semblablement le dit seigneur doit oster sa gent hors de chartre (...). Et se par aventure le dit seigneur estoit detenu en prison avec ses genz, a ce conseille je que celi seigneur n'entende pas tent seulement de procurer sa delivrance, en delessant les autres en chartre. Car chascun bon homme peut jugier que l'en doit amer sa loyal compaingnie, car elle vault miex que nul tresor ne que tout le parenté du monde (...) ; aussi est il convenable chose que il ait leur compaingnie en adversitez et et en domagez, et ne les doit pas delesser par chetiveté de cuer ne par avarice (VIGNAY, Théod. Paléol. K., c.1333-1350, 78).

 

-

"Acte avaricieux" : Et qui plus est, avec toutes ces choses qui fait bien à nocter, mectoit en tresor, si comme assez de gens scevent du tresor qui puis sa mort fu trouvéz, tant de tres nobles et riches joyaulx, comme d'or, monnoye et toutes voies qui vouldroit dire que pour ses choses faire, convensist maintes chetivetéz estre faictes en estat ou autrement, sa court mal servie, ou la despense de son hostel non payée, peu de gentilz hommes ne serviteurs et en petit estat ou que il ne feist dons, ne que par lui ne fust personne avancié en estat, si que on fait ores, et que seigneurs sont communement à ceulx qu'ils ont en grace je t'y respons pour vray, et ne doubte nul du contraire (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 158).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre