C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/certaineté 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     CERTAINETÉ     
FEW II-1 611a certus
CERTAINETÉ, subst. fém.
[T-L : certaineté ; GD : certaineté ; AND : certeinté ; FEW II-1, 611a : certus]

A. -

"Qualité de ce qui est certain"

 

1.

"Certitude dans l'ordre du savoir ou de la foi"

 

-

[Dans l'ordre du savoir] : ...je racompteray les signes par quoy on peut savoir la certaineté, si comme Avicene les racompte, ou IIIe de son Canon (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 121). Certaineté n'as en science, Tu n'es en force permanens, En seignourie, en eloquence, En richesce : ce n'est que vens Du monde qui est decevens ; Tantost te fait la mort fenir. (DESCH., Oeuvres Q., t.1, c.1370-1407, 181). ...et moult d'autres sciences qui toutes usent d'aucuns signes estranges, lesquelles toutes excede astronomie en dignité et en certaineté et en toute noblesce par la grant dignité du ciel (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 29). ...comme la memoyre de l'ome soit labile et defaillant et que des choses ne seroit nulle memoyre ne certaineté se ce n'estoyent les escriptures (CHIQUART, Cuis. S., 1420, 30).

 

-

Dire la certaineté de qqc. "Dire la vérité de qqc." : "Belle suer Raison, tu as esté longuement hors de moy par les portes des V sens corporelz pour enquerir de nostre Dieu et pour scavoir se aucun t'en pourroit dire la certainneté. Que me dis tu ? Quelles nouvelles me rapportes tu ?" (GERS., Trin., 1402, 156).

 

-

Savoir la certaineté de qqc. "Avoir la certitude de qqc." : ...et après eue leur response ou sceue la certaineté de ce que dit, de envoier à Rouen maistre Bertrand Fons (FAUQ., III, 1431-1435, 11). Cestui Ysaac escripvit de la science des estoilles, comme dyent aucuns de Assyrie, qui le alleguent en leurs volumes. Aussi font les Ebrieux, combien que plusieurs ont esté de ce nom et ne scet on pas la certeneté duquel, synon que les Hebreux dient que ce fut cestui. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 19 r°).

 

.

[Avec une interr. indir.] : ...mais encore n'en y a point de certaineté où il est. (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1495, 175).

 

-

[Dans l'ordre de la foi] "Certitude révélée" : Mais ycy on me puet faire aucunes questions. La premiere : Puet on congnoistre la venue ou la presence du Saint Esperit ? Je repon que non, sans especiale revelacion et par certaineté : Nemo scit an amore etc. (GERS., Pent., p.1389, 82). Qui te peult doncquez en terre remouvoir de ta fiance, quant ton espoir est fondé es cieulx, ou pour quoy te deffiez tu de celuy en qui demeure eternellement invariable seurté, et certaineté estable. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 93). Je dy moy que priere on face Au grant dieu, pour que de sa grace Il nous veuille certaineté Donner cy. (Myst. Incarn. Nat. L., t.2, c.1454-1474, 412).

 

2.

"Certitude relative aux faits, à ce qui est, qualité de ce qui est réel, réalité (de qqc.)" : ...nous avons mandé a nostre seneschal de Tholouse qu'il se enforme et sache tost et diligenment de la certaineté du fait et de la cause de ceste besoigne (Doc. 1331. In : J. Miret Y Sans, Le Moy. Âge 29, 1917-1918, 57). ...les signes par quoy on peut savoir la certaineté de la grossece (SAINT-GILLE, Comment. A.Y. L., 1362-1365, 240). ...commismes auttreffoys de nos gens d'une et autre partye à en faire enqueste et information et pour scavoir la certaineté d'un chacun d'entre nous à icelle faite (Cartul. Laval B., t.2, 1401, 370). Tu ressembles le fol dont la truffe parle, qui en dormant au moulin, fu revestu de la robe d'une femme, et au resveiller, pour ce que ceulx qui le mouquoyent luy tesmoingnoyent que femme estoit, crut myeulx leurs faulx diz que la certainete de son estre. (CHR. PIZ., Cité dames C., c.1404-1407, 622-623). Et moy, Guillaume Tringant, dit Messire Odes, nourry en la compagnie des troys dessus nommez, [qui] ay oy debatre à eulx-mesmes et autres la certainetté et verité des faictz [accomplis par le Jouvencel], ay volu escripre et declarer à mon povoir les chouses ainsi que je les ay peu entendre et comprendre. (TRING., c.1477-1483, 267).

 

3.

"Exactitude de qqc." : C'est assavoir grossement, senz grant subtilité et figuralment, senz demonstracion et senz parfaicte certaineté. (ORESME, E.A.C., c.1370, 107). ...et refusans de monstrer l'estat et certainneté des revenues de ladicte eglise aux autres chanonnes d'icelle... (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B.-B., t.2, 1400, 424).

 

4.

"Assurance, certitude relative à l'avenir, à ce qui sera, ou relative à ce qui est soumis à l'interprétation, aux hypothèses" : ...si comme en art de gouverner une naif ou tout une navie, il convient plus conseillier que en art de luitier, de tant comme il a moins de certaineté et plus de doubte en art de gouverner une naif que en l'autre. (ORESME, E.A., c.1370, 190). Et pour ce que en battaille n'a nulle certainetté, fors esperance de victoire, a voullu droit et ordonné par decret que le roy soit a cheval, affin que se la journee lui estoit contraire et ses gens desconffiz, qu'il se puisse mieulz sauver (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 237). Desquelles interpretacions il eust certainetté de deux choses : l'une, de la conjuncion de Dieu ; et l'aultre, de la gouvernacion du regne (LA SALE, Sale D., 1451, 25).

 

-

La certaineté d'esperer. "La certitude de ce qu'on espère" : Dame Foy aprez cez parolles garda silence et donna lieu de parler a Esperance sa seur, comme a celle qui adresse l'esperit a entendre par desireuse confiance ce que nous devons premier entendre par entiere foy. Car la creanse va devant l'espoir, et la certaineté d'esperer est fondee en la fermeté de bien croire. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 86).

 

5.

P. méton. "Ce qui est certain, ce qui est vrai ; information ou connaissance certaine" : Et quant je seray montee en gloire en la presence de Dieu - ce sera a son bon plaisir, je en ai vraye certaineté - certes ! lors il me souvendra de toy, mon enfant, et de vous autres, mes amis, qui aurez plouré et prié pour avencer mon sauvement. (GERS., Déf., 1400, 229). ...nous vous prions que (...) de voz nouvelles de par deça nous vueilliez par tous venans par deça souvent faire savoir la certainneté, car nous y prendrons tres grant plaisir a les savoir bonnes. (Doc. 1406. In : J. Vielliard et R. Avezou, Bibl. Éc. Chartes 97, 1936, 334). À Anthoine de Villers, la somme de trente frans, qui deue lui estoit pour XII jours entiers (...) qu'il a vacquez à estre alé, par le commandement et ordonnance de mondit seigneur, des sa maison de Boncourt audit lieu de Geneves, pour savoir, veoir et visiter lesdiz chevaulx, pour en escrire la certaineté à mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.2, 1420, 785). Sire Lyon, encore vous en diray autre certaineté. (Livre bêtes L., c.1450-1500, 153). ...le roy sachant ceste convention estre à Calais, dont la peur lui gisoit en coeur et ne savoit quel chose on y brassoit (...), et de fait pour en apprendre aucunes certainetés envoia gens par mer et par terre en Flandre et en Angleterre (CHASTELL., Chron. K., t.3, c.1456-1471, 428). Avez-vous aucune certaineté du cas...? (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 253).

B. -

"Sécurité, sûreté"

 

-

Lieu de certaineté. "Lieu où l'on est sûr, en sécurité" : La esprouvoit il son barnage Et s'en ala sans nul sejour, Tant qu'il vint a un certein jour En un lieu de certeinneté Ou il avoit son cuer geté, Pour un fort chastel assegier. (MACH., D. Aler., a.1349, 313).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin / Pierre Cromer

Fermer la fenêtre