C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/bullette 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BULLETTE     
FEW I 613b bulla
BULLETTE, subst. fém.
[T-L : bullete ; GD : bullete ; FEW I, 613b : bulla]

A. -

"Bijou en forme de petite boule (où on enferme quelque souvenir)" : ...vint en leur congnoissance que on vendoit sur billonneux et marciers et sus orfevres à Paris buletes dorées, blanches et esmailliées faictes dou Pui en Averne (Industr. Paris F., 1389,,, 306). ...une buxlete d'or de Rodes (...) en laquelle a de la haire et du voyle madame saincte Arragonde (Comptes Lille L., t.3, 1417, 271). ...pour or, façon et esmailleure de deux burlettes d'or, pesant II escuz, que ledit seigneur a fait faire pour mettre au coul (Comptes roi René A., t.1, 1451, 284). ...une bulète d'or, où est le visaige de monseigneur de Bourbon (Comptes roi René A., t.1, 1479, 345).

B. -

"Petite boule servant de sceau"

 

-

Bullette à sceller : Pour billetes [l. bulletes] a seeller et meneue corde et cire a seeller les peniers (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1347, 127).

C. -

P. méton. "Certificat, acte officiel, lettre de sauf-conduit, lettre de change..." : Et les portes anciennes de Romme et de Romaignolle a mynuit estoient sans garde et toutes ouvertes et a tous venans et sans bullete aperte[s]. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 273). Et en la fin, quant la monnoye des marchans par l'examen, qui vault du faulx aloy une purgacion, est bien examinee, lors le marchant du maistre de la monnoye prent une bullete et [se] part de l'isle de la Touche, et tantost en ung moment, par la vertu de la dicte bullete, ledit marchant se trove en Hierusalem, et lors d'elixir et de la pierre susdicte du philosophe ledit marchant a telle quantite comme la bullete le devise. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 548). Et avec ce soient faictes defenses les plus grans que l'en pourra, et publiées solennelment par tout le royaume, que nul ne soit si hardy de transporter, ne faire transporter par lettres, bullettes, obligations ne autrement (BAYE, II, 1411-1417, 158). ...ladicte Court de Parlement (...) ordonna que par tout le royaume feust publié et defendu solennelement (...) que aucun (...) ne portast ou feist porter aucunes finances hors d'icellui royaume par lettres, bullettes, ou autre maniere que ce feust (FAUQ., I, Pièces diverses, 1418, 100). ...nous vous mandons que ne souffrés passer es mettes de vostre bailliage quelconque personne du royaulme d'Angleterre pour retourner ou dit royaulme, s'il n'a bullette ou ensaignement de nous. (Chron. Mt-St-Mich. L., t.1, Pièces div., 1424, 145). Et si furent contrains de non yssir de leur ville sans avoir chascun une bullete du roy, et aussi les convint avoir à tous autres du pays qui estoient soubz la dominacion dudit roy d'Angleterre. Lesquelles bulletes coustoient chascune quatre sols parisis, monnoie de France. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.3, c.1425-1440, 309-310).

 

-

Estre en bullette. "Avoir reçu le certificat attestant que le serment de fidélité a été prêté" : ...des long temps a, il ait esté en l'obeissance de feu nostre tres chier seigneur et pere et de nous et en bullecte (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1423, 25).

 

Rem. V. abulleté. Cf. DU GANGE I, 777b, s.v. bulleta

D. -

"Droit de sceau ; recette des droits" : ...il estoit eschevin du Pallaix, maistre de chainge, maistre des mollin, maistre de la burlette, maistre de l'ospital on Nuef Bourch, trésoriés de la cité (AUBRION, Journal L., 1466, 19). Jugement (...) que dit coment que, devant que l'atour de la burlette fut fait, par mil .IIIIc. et .VII., on mie a paier burlette d'argent c'on avoit en wairde de jonnes enffans ne d'autre, par c'on ons acranteit. (Jug. maître-échev. Metz S., t.3, a.1494 [1392], 570).

E. -

[Dans un cont. grivois] : S'ardoit [l. D'ardoir] ou feu sont dignes [les béguines], Car il n'est si jolie chose, Quant leur burlette [dans la version lat. carnea bulle] est bien desclose Et elles sont bien a droit pointes Et dessoubs large robe. (LE FÈVRE, Lament. Math. V.H., c.1380, 91).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre