C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/bulle 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BULLE     
FEW I bulla
BULLE, subst. fém.
[T-L : bulle ; GDC : bulle ; AND : bulle ; FEW I, 613b : bulla ; TLF : IV, 1061b : bulle2]

A. -

"Objet de forme arrondie"

 

1.

"Dans l'Antiquité romaine, insigne honorifique porté autour du cou par les jeunes garçons" : Et que nous tuit li senateur aportons en publique ou jour de demain tout l'or et l'argent signé que nous pourrons avoyr, et que chascun ne retiengne fors que aniaux pour soy, pour sa femme et pour ses enfans, et bulles [trad. lat. bulla] pour son filz (BERS., XXVI.36, c.1354-1359, ms. Paris, B.N.F., fr. 263, f° 284c). Et tout aussi comme cel habit estoit vestement de homme de auctorité tel comme de magistrat, tout aussi estoit la bulle signe de triumphe et de victoire a ceulz qui la portoient. Et de la vint la coustume que les enffens des nobles commencierent a user de bulle et de celle noble cote qui s'appelle prestexte. Et est la bulle ainssi comme ces choses que l'en porte pendues au col a une chayenne, si comme un escu, i. escuer, .i. cerf et autres enseignes que l'e[n] porte au jour de huy. (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, III.15, glose, f° 125a). ...un chascun bailla telement tout ce qu'il avoit que il ne demoura a .i. chacun que .i. annel d'or et une seule bulle, qui estoit le mescheant signe de dignité [trad. lat. singulasque bullas, mirabilia dignitatis insignia] (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, II.19, f° 142c). ...a chascun ne demoura que une bulle et autant a leurs enfans, c'est a dire une ensaigne que ilz pendoient a leurs colz, comme l'en peut maintenant voir ces escuz et les autres ensengnes que l'en pent aus colz (RAOUL DE PRESLES, Cité de Dieu, 1371-1375, ms. Paris, B.N., fr. 22912, III.19, glose, f° 144c). ...le senat ne laissa pour lui riens d'or fors tant seulement les propres aneaulz de leurs dois et leurs bules [trad. lat. bulla], et estoient leurs enseignes de dignité miserables plus que les autres ordres (MIÉLOT, Romuleon, 1460, IV.29).

 

2.

"Sceau (de forme arrondie)" : ...furent bouli (...) Estienes de Saint Germain (...) et Henri Foynon, (...) pour ce qu'il avoient fait tailler coinz à faire brulez [l. burlez] et coinz à faire deniers d'or à l'ange (Conf. Jug. Parlem. Paris L.L., 1348, 175).

B. -

P. méton. "Acte authentifié par un sceau, certificat" : ...[il] estoit alez à Lizsignen, par devers mons. de Berry, porter lettres que le roy lui envoyoit, et aussy pour avoir response certaine de sondit compaignon se l'evesque de Poitiers avoit eues ses bulles de l'arcevesché de Sens (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 519). ...se aucun contre ladicte ordonnance s'efforce d'impetrer bulles ou lettres (...) qu'il soit prins et emprisonné (FAUQ., I, 1417-1420, 109).

 

-

En partic. "Acte revêtu du sceau du pape, lettre patente du pape" : Car le pape le mande et veult Par ceste bulle... (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 12). En signe de ces deux excellences on les met [ss. Pierre et Paul] ou seel de la bulle du pape. Disons doncques, se il vous plaist, les louanges de saint Pierre en brief, et puis a celles de saint Pol nous arrestons ung peu plus (GERS., P. Paul, a.1394, 486). Pere Saint (...) Je suis bien tenuz que je prie Tous jours pour vostre Sainteté. Maiz de vostre benignité M'en veuilliez voz bulles donner ? LE SAINT PERE. Faites les lui tost ordonner, Grossaire, avanciez sa besoigne. (Gris., 1395, 73). Si [le marquis] en a envoié a Romme Pour empetrer du pape comme Il puist prendre autre et vous laissier Pour vous de tous poins abaissier ; J'en ay veu la bulle scellee. (Gris., 1395, 75). Li papes Clemens vei que li rois de France le requeroit de raison. Si jeta sentense generale et puble sus les Flamens et sus toute Flandres, et envoia ses bulles d'esqumenication as diocesains (FROISS., Chron. D., p.1400, 367). ...par vertu d'une bulle du pape Urbain (FAUQ., I, 1417-1420, 190). ...deniers payez à maistre Jehan Jobart, archediacre de Lengres et procureur de mondit seigneur en court de Rome, pour pluseurs bulles de indulgences et autres qu'il avoit payes touchant mondit seigneur (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 223). ...par bulles de nostre saint pere le pape octroiées a nous... (Chron. Mt-St-Mich. L., t.1, Pièces div., 1429, 278). Aux pelerins du grant pardon Lesquelz n'ont pas fait par chemin, Mais par bulles en parchemin, Du pape l'ont acquis par don. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 214). Oudit temps [1456], le pape, voulant pourvoir de quelque remède pour contribuer en quelque sorte, de son costé, à la destruction et ruine des mescréans Turcs et autres allans contre la foy de Jésus-Christ, donna et octroya des indulgences et pardons, exprimez en certaines bulles, en faveur de ceux qui combatroient contre eux, lesquelles bulles il envoya par toute la chrestienté. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, c.1437-1464, 57). ...pour quelconques cas que ce soit, voire de ceulx que on dit ecclesiastiques, voire de falcificacion de bulles papalles (JUV. URS., Verba, 1452, 308). ...laquelle fondacion fut confermée par nostre Saint Pere le pappe, lors estant, qui sur ce octroya bulle expresse, par laquelle, entre autres choses, il anathematiza tous ceulx qui presumeroient oster ou diminuer aucuns d'iceulx livres (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 3 r°).

 

-

Carmeliste bulle. "Bulle concernant les Carmes (bulle de Nicolas V (1409) qui accordait aux Mendiants, et aux Carmes en particulier, le pouvoir de confesser, au préjudice des curés)" : Item, je laisse a Sainct Amant Le Cheval blanc avec la Mule, Et a Blaru mon dÿamant Et l'Asne royé qui recule. Et le decret qui articule Omnis utriusque sexus Contre la Carmeliste bulle Laisse aux curés pour mettre sus. (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 16).

 

-

Porteur de bulles. "Celui qui se livre au commerce des fausses bulles et des indulgences, trafiquant d'indulgences" : Car ou soies porteur de bulles, Pipeur ou hazardeur de dez, Tailleur de faulx coings et te brulles Comme ceulx qui sont eschaudez (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 130).

 

-

Avoir bulle de + inf. "Avoir ordre, mission de" ? : Je croy que cestuy la a bulle De faire si grant preschement, Ou il a, se croy je, cedulle De parler sur le temps present. (Sots Magn., a.1488, 198).

V. aussi boule
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre