C.N.R.S.
 
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     BIENFAITEUR     
FEW III facere
BIENFAITEUR, subst. masc.
[T-L : bienfaitor ; GD : bienfaiteur ; GDC : bienfaiteur ; FEW III, 352a : facere ; TLF : IV, 481a : bienfaiteur]

"Celui qui fait du bien à autrui, bienfaiteur" : Et fut ce fait, pour Dieu et em pure aumosne, pour le salu de l'ame de luy, de son père, de sa mère, de touz ses amis et bienfaicteurs, pour estre acuilly es biens faiz, aumosnes, priyères, messes et oreissons dudit hostel (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1370, 178). Item, a savoir mon se l'en doit plus rendre grace et retribucion a son bienfaicteur, ou donner a son amy, ou cas que l'en ne pourroit faire a tous les deux. (ORESME, E.A., c.1370, 455). Les bienfaiteurs aiment plus leur beneficiés que les beneficiés ne aimment ceuls qui leur ont bien fait. (ORESME, E.A., c.1370, 472). Et ceulz qui furent premiers bienfaicteurs excellentement a la multitude selon aucuns ars ou en faiz de bataille ou en concuillant et assemblant le peuple ou en achetant et conquerant la region, il furent pour ce faiz roys de la volenté de touz, et prenoient le royalme l'un apres l'autre par succession paternele. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 147). PREMIER POVRE. (...) "Bienfaiteur" : Mais pour noz bienfaiteurs prions, Tant pour femmes conme pour hommes (Mir. Pierre Changeur, c.1378, 231). ...mais je n'ay veu les biensfaiz guerredonner, ne les faultes punir, si ne scay, se honte y a, qui plus en doit rougir ou ceulx qui faillent a leurs gardes defendre ou ceulx qui leur faillent de bon secours. Et sur tous en est plus la vergoigne à ceulx qui les défaillans et les bienfaicteurs mectent tout en ung raeng (CHART., Q. inv., 1422, 43). ...quant Ninus fist une statue d'or pour memoire de son pere Belus, et commenda adourer du peuple comme Dieu, dont les hommes foibles de sens et faciles a pernicieulx exemples ont depuis prins la coustume de adourer et prier les ydoles, et faire ymage a leurs proismez et bienfacteurs, ou a ceulx qui en leur vie avoient esté puissans et redoubtez. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 114). Sy en rescriptz [pour mes deux pauvres clergeons, deux très vieux chanoines de Notre-Dame] au collateur Lettres semblables et parreilles ; Or prient pour leur bien faicteur Ou qu'on leur tire les orreilles ! Aucunes gens ont grans merveilles Que tant m'encline vers ces deulx, Mais, foy que doy festes et veilles, Oncques ne vy les meres d'eulx. (VILLON, Test. R.H., 1461-1462, 108). Les diffinitions de predestination, Saint Augustin assigne quatre. La premiere est que predestination est la prescience des bienfaitteurs de Dieu. La seconde est que predestination est une preordonnance et preparation d'aucun a la glore. (Somme abr., c.1477-1481, 166). Seroit aussi evacuee et widié la liberté et franchise de la liberté, qui est franche a faire ou non faire equalement. Item et ne seroient a reprendre ne a vituperer les malfaiteurs, ne a loer les bienfaitteurs. (Somme abr., c.1477-1481, 167).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

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