C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/batterie 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     BATTERIE     
FEW I 291b battuere
BATTERIE, subst. fém.
[T-L : baterie ; GD : baterie ; GDC : baterie ; AND : baterie ; FEW I, 291b : battuere ; TLF : IV, 287b : batterie]

I. -

[Action de battre]

A. -

"Action de battre qqn ; attaque violente contre des personnes" : Et les autres commutacions sont violentes et manifestes, si comme baterie, emprisonnement, mort, estre tué, rapine, mutilacion, accusacion, injuriacion ou souffrir injure. (ORESME, E.A., c.1370, 284). ... [il] a esté aussi a pluseurs prises et raençonnemens de pluseurs noz subgiez et fait pluseurs bateries et pilleries tant de jour que de nuyt a hommes et a femmes (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1423, 24). ...[il] avoit baillé ou envoié la somme de quinze soulz à celx qui avoient esté à le batre avecques luy, pour les parpaier de quarante soulz, que leur avoit promis pour celle baterrie (Cartul. Laval B., t.3, 1435, 96). ...destrousses, bateries, mutilacions... (Chron. Mt-St-Mich. L., t.2, Pièces div., 1447, 210). ...selon les cas d'injures, bateries et autres excès et maléfices que lesdiz maistres, ouvriers, maneuvres, servicteurs et autres besongnans ès dictes mines commectront et perpétreront, ledit gouverneur les pourra faire mectre et constituez prisonniers ès lieux des dictes mines (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 353). ...ostez vous hors d'ymaginacion de ceste baterie, car vous ne me touchastes oncques (C.N.N., c.1456-1467, 266). Et desire fort de vous vois Aveques vostre compaignie, Que aujourd'uy, comme je crois, Il y a eu grant baterie, Que par leur grant chevallerie Dedans Baugenci sont entrez, Et y a eu tres grant turie D'Englois mors et acarventez. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 613). Las je ne scay que me dira Mon maistre quant il me verra Il me rompra de batarie (OUDIN, St Genis M.S., c.1490, 74).

 

-

"Action de se battre" : ...[l'Eglise] le batre leur deffendi, Et si condempna leur chanson Que chantoient li enfançon, Et tous les escommenia Dou pooir que Dieus donné li a, Pour itant que leur baterie Et leurs chans estoit herisie. (MACH., J. R. Nav., 1349, 146).

B. -

ART MILIT. "Action de lancer des projectiles, action d'attaquer (une ville) avec des machines de guerre, attaque d'artillerie" : Et à celle heure semblablement se misdrent lesditz Angloiz à siège devant Laigny, et après plussieurs bateries de bombardes et assault, s'en retournèrent semblablement, sans autre chose faire. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.1, c.1437-1464, 120). Vous devez, durant la baterie de voz bombardes, faire trenchées pour entrer ès fossez. (BUEIL, II, 1461-1466, 41). ...nous escripvez que (...) vous envoyerez querir d'autres artilleries à Angers, et que en avez trop peu pour faire trois batteries (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1488, 336). ...ladicte place de Chasteaubriant est mal aisée à garder au moyen de la grant baterie qui s'i est faicte (Lettres Ch. VIII, P., t.2, 1488, 7). Le roy fist approcher son artillerie et tyrer, laquelle estoit puissante et en grant nombre. Le fossé ny la muraille ne valloyent guères. La batterie fut grande, et furent tous espoventéz ; et n'avoyent comme point de gens de guerre dedans. (COMM., II, 1489-1491, 188). Mais toutesfois François encouraigez De les avoir a demy enraigez, Tant par approche que par grant baterie D'esnormes coups de grosse artillerie, Ce neantmoins, ainsi que gens vaillans, Se deffendirent contre les assaillans. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 244). En ces entrefaictes se rendit le chasteau, par praticque des Almans qui en eurent ung monde de biens qui estoient dedans ; et aussi fut pris le chasteau de l'Euf par baterie. (COMM., III, 1495-1498, 101). ...lors estans en laditte ville de Beauvais, estoient d'oppinion de lesser et abandonner la ville, car il leur avoit esté remonstré que icelle ville n'estoit point tenable pour les causes qui leur furent alleguées et aussi veu la puissance du Bourguignon et la grant baterie que son artillerie y avoit faitte. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 289).

 

-

"Lieu où est implantée l'artillerie" : Et tantost apprez alla le duc, son oncle le connestable, aveuc toutte leur puissance, devant Fougières, et se approchèrent de ladicte ville, et fist ledit duc asseoir son artillerie du costé de devers le chastel, qui battirrent très fort la muraille ; et firent les Anglois aucunes saillies sur les Bretons (...). Et depuis, au bout de XV jours, se esmeut une escarmouche vers la batterie, et aussy d'un autre costé où estoit logié le connestable (ESCOUCHY, Chron. B., t.1, c.1453-14, 204).

C. -

DRAP. "Action de battre la laine pour la débarrasser de ses impuretés ; résultat de cette action" : ...que nulz ne puist vendre ne accater lui, ne peser en maison ne hors maison, u que ce soit dedens le banliuwe de Valenchiennes, filet de traime, d'estain ne de baterie, se ce n'est le venredi (Drap. Valenc. E., 1358, 320).

 

Rem. Cf. G. de Poerck, La Drap. médiév. en Flandre et en Artois, t.1, 1951, 35, 53, 64 et t.2, 1951, 16-17.

II. -

"Ensemble des ustensiles en métal battu dont on se sert pour la cuisine" : ...de baterie d'estaing et paeslerie d'arain, de cuyvre, plomb et estain (Ordonn. rois Fr. P., t.20, 1488, 128).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre