C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/apprêt 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APPRÊT     
FEW IX praesto
APPREST, subst. masc. et adj.
[T-L : aprest ; GDC : aprest ; FEW IX, 318b : praesto ; TLF : III, 324a : apprêt]

I. -

Subst. masc. "Fait de préparer, d'arranger qqc."

A. -

"Préparatifs" : Mon cor sonna quant eulz fait mon aprest, Et descouplay mes chiens selon l'usage (Au grey d'amours F.-H., c.1400-1500, 275). Mesmes, par ce que tous les jours sentoient et veoient à l'oeil, les Vénitiens, qui tant chaudement et par tant de fois avoient sollicité le duc par prières en ceste matière de la foi, les mirent hors de courage et de tout bon espoir, parce que mesmes ne firent nul apprest (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 47). Or advint qu'après ceste conclusion prise et que Gantois faisoient de grans apprests, le XXVIIe de mars en la sepmaine peneuse, en Gand et tout à l'environ de la ville et non ailleurs fit un grant tramblement de terre qui beaucoup espoentoit coeurs (CHASTELL., Chron. K., t.5, c.1456-1471, 407). ...mais de tout ne fist riens et leur laissa faire grant despence et grand apprest et puis les garda de partir (COMM., III, 1495-1498, 246).

 

-

Faire ses apprests de qqc. "Préparer qqc." : Chier pere, vostre enseignement Vient d'un entendement tres bon. Vecy grant planté de charbon, Le feu tout alumé et prest Si m'en vois faire mes aprestz D'un aigneau pour sacrifier. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 22).

 

-

"Préparation culinaire, chimique"

 

.

[Dans un contexte métaph.] : Comme le sucre a la chaleur recuit, Quant il est prest Par recuittes et maint divers apprest, Quel part qu'il soit, ou en don ou en prest, Jamais ne fait si non bien ou il est : Doncques l'ardure De Jennesse (...) Est par Amour amenee a mesure Et bien passee Et de mainte grant foleur respassee (CHART., D. Fort., 1412-1413, 175). ...on pourroit penser ou doubter, voyre plainement dire, que la gresse des biens temporelz meslee de souffre d'envie, la chaleur de ambition et de luxure ont fait leur aprest pour mettre le feu en l'Eglise. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 177).

B. -

"Arrangement" : Se j'en pensoy [de la situation] trouver aprest, Voulentiers g'y travailleroye. (Colin loue dép. Dieu T., c.1485, 134).

 

-

"Façon d'arranger, de disposer qqc." : Carneades en parler nect et prest, Et Cleantes, portant le ferme arrest D'opinion veritable et tresseure, George ymita, et tousjours monstré s'est En ses escriptz de grant et noble apprest De doctrine bien digeste et bien meure. (ROBERTET, Oeuvres Z., c.1450-1500, 174). Raison, voyant les advocas debattre Et soustenir leur cas comme dit est, Pour la rigueur des felons cuers abatre Voult sur le tout proferer son arrest ; Et chascun d'eulx fut ententif et prest Pour oyr droit sur le cas pretendu, Qui demené estoit en tel aprest, Bien assailly, bien aussy deffendu. (MICHAULT, Procès honn. F., p.1461, 85).

II. -

Adj. "Arrangé, disposé" : Puis que le fait est si aprest Qu'aler nous y fault sanz demeure, Alons men donc (Mir. chan., c.1361, 163).

V. aussi appreste, /apprestement
 

DMF 2020 - Lexique complémentaire 2007 Pierre Cromer

Fermer la fenêtre