C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/appréciation 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     APPRÉCIATION     
FEW IX pretium
APPRECIATION, subst. fém.
[GDC : apreciacion ; AND : appreciacion ; FEW IX, 374b : pretium ; TLF : III, 313a : appréciation]

A. -

"Estimation du prix et de la valeur d'une chose" : ...faire assiepte, partage et division d'icelle tierce partie de ladicte conté à ladicte contesse, et ycelle mestre, tenir et garder en saisine et pocession, faire apresciacion desdis fruis que ladicte de Bar peust avoir levés et perceus (Cartul. Laval B., t.2, 1385, 322). A Jehan Damien, pour IIIIxx et X pièces de boestz quesne, de luy prinses par le dit maistre des oeuvres, que emploié a esté avec autre bois prins ès garnisons du chastel à faire l'édiffice de la tasche cy dessus desclerée ; pour ce, par appressation sur ce faicte par le dit maistre des oeuvres et quictance d'icellui Damien sur ce faicte, XL l. t. (Actes norm. H., t.1, 1399-1400, 106). ...ou regard de l'appreciacion et distribucion des vivres et de toutes les autres choses touchans le gouvernement et police de ladicte ville de Paris (FAUQ., I, 1417-1420, 187). ...et aussi par vertu du mandement de justice, obtenu en nom et requeste du procureur genéral de lad. ville de Rouen, furent, par sa poursuite, lesd. maisons et heritaiges mis en criée et passez par decret, enquel les solempnitez acoustumées furent bien et deuement acomplies, les appreciacions et criées deuement faictes. (Commerce marit. Rouen F., Pièces justif., 1418, 290). ...vous fachiés faire deue et raisonnable apresiacion comme de lors que icelle buche fu prinse (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1419, 9). ...il voult lesdis acheteurs ou ledit porteur estre creus par leur serement devant juge ou tabellion roial par fourme et maniere d'apressacion (Rouen temps Jeanne d'Arc L., 1421, 27). ...et aussi y fera estre des ouvriers, s'il y a edifices et vignes, s'aucuns y en a, et d'iceulx sera faicte appreciation et mesmes des rentes et drois seigneuriaux, court et usage et autres redevances (...) lequel pris le sergent mettra en escript en leurs presences pour en faire rapport devant justice. (Echiq. Normandie S., 1462, 129-130).

 

-

FIN. Faire l'appreciation [d'une circonscription administrative]. "Faire l'évaluation du budget de" : ...pour ce que nous envoions (...) nostre (...) conseiller et correcteur de noz comptes, maistre Pierre Jouvelin, (...) pour faire l'apreciacion de ladicte conté de Boulongne, et qu'il leur est besoin d'avoir toutes les lettres, papiers, registres et escritz servans à ceste matiere, nous vous mandons (...) que (...) vous baillez et delivrez à nostredit conseiller (...) toutes lesdictes lettres (...) en luy faisant plaine et entiere ouverture des coffres et armoires (Lettres Louis XI, V., t.6, 1475, 1478, 179).

B. -

"Estime" : ...l'amour et appréciation que j'ay de moy (Disc. amour divine, 1470, 312).

 

-

Avoir qqn en grande appreciation. "Tenir qqn en haute estime" : ...il avait predicte la prinse de Samarie et l'orible captivité, voire eternelle, en ceste lumiere reclus entre les mons de Caspie, entre les Persiens et les Medians, où furent d'icellui peuple dix lignées enfermées sur ung fleuve qui s'appelle Cosam, par le tribunal dudict Salmanazar, qui de ce fut esmerveillé et le ot en grande estyme et apreciacion (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 42 v°).

 

-

Estre en grande appreciation. "Être très estimé" : Neemyus, natif de Jherusalem, fort entendu en la science des estoilles et, pour ce, bien amé de son maistre [Arthaxarxes], roy de Perse, et aussi de Esdras et de Socrates, fut environ ce temps en grande appreciacion et obtint du roy, son maistre, de reclorre de murs Jherusalem, qui avoit esté razé, et y mena le roy lui mesmes et fist si très bonne dilligence que en deux ans et IIII mois fut close de tours et de muraille (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 48 r°).

 

Rem. Le sens de estime est absent de FEW ; celui de "jugement porté sur une personne" n'est daté que de 1845.

 

.

[D'une chose] De grande appreciation. "Très apprécié" : Maistre Gerard Du Bois fist le livre de moult grande apreciacion de la science de astrologie l'an mil IIIcLXI (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 141 v°).
 

DMF 2020 - Synthèse Pierre Cromer

Fermer la fenêtre