C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/amusement 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AMUSEMENT     
FEW VI-3 musus
AMUSEMENT, subst. masc.
[GDC : amusement ; FEW VI-3, 281a : musus ; TLF : II, 889b : amusement]

A. -

"Action d'amuser, de détourner l'attention et/ou l'action de qqn en l'occupant d'autre chose ; état de distraction ; ce qui dérive l'intérêt de qqn vers un objet secondaire" : Je fus de joye sy espris Qu'a paine je pris hardement De danser comme bien apris, Et l'eusse fait certainement Se je n'eusse eu l'amusement De Valentin qui me survint, Qui me fit ung long preschement Du chasteau Venus dont il vint. De ce chasteau tant me compta Mon compaignon que tant amoye Qu'en la voulenté me bouta De veoir Venus et sa joye. (MARTIN LE FRANC, Champion dames I-II, P., 1440-1442, 39). ...prestement (...) commença un tel discord et desroy entre ceux qui l'avoient prise [la reine] et desconfite, pour cause du butin et du gagnage de sa despouille, que furieusement tuans l'un l'autre, comme gens enragés, n'entendoient plus à la très-douloureuse desconfortée royne (...). Par quoy, quand ceste povre royne vit ce, (...) parla piteusement à un escuier qu'elle vit là, et luy prya qu'en l'honneur de la passion de Nostre-Sauveur Jésus-Christ il prist pitié d'elle (...). Sy monta [sur son cheval] la royne et son fils. Et donna Dieu tel amusement à tous les autres que nul d'eux oncques ne perçust leur partement (CHASTELL., Chron. K., t.4, c.1456-1471, 301).

B. -

"Action de détourner du vrai, de jeter dans l'erreur ; état d'égarement, d'illusion" : Quant je la vi si hautement Assise, et si trés noblement De grans richesses acesmée (...), Dedens mon cuer venirent doubtes Qui y entrerent par folie Et par droite merencolie. Car j'estoie trop esbahis (...) Et d'erreur telement temptez, Que je cuiday estre enchantez. Mais en si fait amusement Ne demouray pas longuement ; Car j'usay dou conseil d'Avis Qui fist retourner mon avis Justement par devers Raison, Qui est tout adès en saison Des loiaus cuers remettre a point Qui sont issu hors de leur point. (...) Si que depuis en sa garde a Mon cuer, mon sens et mon penser, Pour resister et pour tenser Aus fausses cogitations, Et oster les temptations Qui cuidoient avoir victoire A moy faire faussement croire. (MACH., J. R. Nav., 1349, 183). ...avec le mauvais lenguage et blasme qui puet sourdre a femme par abit desordenné et par maniere malhonneste, y a un autre plus perilleux inconvenient : c'est l'amusement des folz hommes qui peuent penser que elle le face pour estre convoitee et desiree par fole amour. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 179).

C. -

Rare. "Ce qui fait passer le temps agréablement, ce qui divertit, égaie" : ...ma dame Sensualité, qui me charroye le demy temps [Demy Temps, nom d'une plaine] en doulces parrolles ycy devant narrées et en petitz amusemens et folz aisiers (SAINT-GELAIS, Séj. honn. J., c.1490-1495, 237).

REM. Cf. aussi amuserie en agn., M. fr. 39-40-41, 1995-1997, 635.
 

DMF 2020 - Synthèse Michèle Clarendon

Fermer la fenêtre