C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/amaîtrier 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     AMAÎTRIER     
FEW VI-1 magister
AMAISTRIER, verbe
[T-L : amaistroiier ; GD : amaistroier ; AND : amestrier ; FEW VI-1, 36b,38b : magister]

I. -

Amaistrier qqn/qqc. "Soumettre à son pouvoir" : ...ces segneurs (...) ne se sont point tant travilliet pour vous mangier Qu'il ont fait pour warder le règne d'essilier, Que Flamens en pourpos avoient par quidier ; Car forment s'en vantoient, bien vorent commenchier, Il firent Hem et Nielle ardoir et essillier, Et pensoient des autres ensement apointier. (...) Car enpensé avoient de tout amestrier Et de vous desrober et le vostre pillier (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 496).

 

Rem. Cf. aussi : Jehan de Monfort (...) s'en ala devant le chité de Limoge, qui avoit estet au dux Jehan, et tant fist, qu'il le prist et tout le païs d'autour (...) et s'en ala en Bretagne, et tant fist, par les segneurs et barons du païs, qu'il fu receus à Nanthes, à Rauennes, à Dinant et à pluiseurs aultres villes et forteresse. Là il mist garnison pour amestryer les communes, qui se voloient tenir à Charle de Blois, comme leur droiturier segneur (Doc. 1458. In : Chron. des Pays-Bas, de France, d'Angleterre et de Tournay, éd. J. J. de Smet, t.3, 1856, 155).

 

-

[Domaine abstr.] : Mais ceste loy est en amour enfrune Qui par force de loy fait obeir Cil qui avant vouloit amours servir ; Et par ainsis est amour asservie Par loy qui veult nature anientir (...). Prince, Amour veult equalité tenir, Amer c'om l'aimt franchement, et non mie L'amaistrier ; chascun ait son desir (DESCH., Oeuvres Q., t.1, c.1370-1407, 226).

II. -

Amaistrier qqn. "Instruire, former"

 

-

Empl. pronom. S'amaistrier à qqc. "S'instruire de qqc." : ...toutes créatures de la foy crestienne, lesquelx li seront présentées à vendre, promet de les achatter et subitement poyer, et ancore les envoyer achatter de loings, toutes celles que il porra avoir, et puis les envoyer à l'escolle desoubz maistre pour quatre ans, à ce qu'il se puissent amaistrier et prendre amour alla foy de Mahommet. (Passage Terre Sainte Piloti D., 1441, 34).
 

DMF 2020 - Synthèse Michèle Clarendon

Fermer la fenêtre