C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/accenser 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ACCENSER     
FEW II-1 census
ACCENSER, verbe
[T-L : acenser ; GD : acenser ; FEW II-1, 581b-582a : census ; TLF : I, 336b : accenser]

I. -

Empl. trans.

A. -

DR. Accenser qqc. [un bien]

 

1.

"Donner à loyer, donner en accense" : Item, appartient à dit maieur singuleirement, dedens la dit citeit, ly congies à donneir de tenir les grans jeu de dées del Sainte Katherine jusques alle Chandeleur ; d'acenseir et avoir le planchaige del foire, des neis qui montent et deskendent la dicte foire durant. (HEMRICOURT, Patron Temp. B., c.1360-1399, 92). ...il puisse passer ses marchandises ou autres, tant à aller de Lyon à Venize que de Venize à Lyon, jusques à ladicte somme de deux cents ducatz d'or par an, et qu'il les puisse ascenser à telles personnes que bon luy semblera (Lettres Ch. VIII, P., t.4, 1494, 44).

 

2.

"Prendre en accense"

 

-

Empl. abs. "Prendre une terre en accense" : ...ledit feu Jehan Bonhomme, l'an mil CCCCXXXVIII, acensa de feu messire Guillaume de Thinière (...) pour en prandre les fruictz, yssus, revenues et émolumens, jusques à huit années lors prochain ensuivant, et pour le pris et somme de 800 réaulx d'or que ledit feu Jehan Bonhomme paia lors audit seigneur de Thinière assensateur. (Doc. 1457 In : Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 601).

B. -

Accenser qqn

 

1.

"Imposer des tributs à" : Bien sache qui a seignourie Sur gent en ceste mortel vie, Il n'a droit que son peuple accense Pour faire oultrageuse despense Ne qu'il taille bourgs ne citez Pour mettre en superfluïtez Qui pour lor flux en l'escripture Sunt a droit clamees luxure (Tomb. Chartr. Souvain S., c.1337-1339, 39).

 

2.

"Exempter (qqn) d'un service moyennant payement d'une redevance" : ...pluseurs de noz subgitz qui ont chasteaux et forteresses en nostre pays afferment et accensent ceulx qui ont accoustumé à faire le guet esd. chasteaux à grand somme de peccune, et font asseoir les sommes d'iceulx accenseurs en leurs papiers rentiers et en font compter les receveurs avec eulx comme de rente ordinaire (Très anc. cout. Bret. P., Textes divers, 1420, 379).

 

Rem. Cf. DU CANGE I, 42c, s.v. accensa : Accensare, Censum exigere loco alterius praestationis, servitium cum censu commutare.

II. -

Empl. pronom.

A. -

"S'enrôler pour tel service" : Et ainsi m'est il avis que ceulz des ditez terres, obediens sanz ranqueur et sanz conplainte, s'acenssent a leurs seigneurs deübment. (VIGNAY, Théod. Paléol. K., c.1333-1350, 51).

B. -

"Payer une redevance (afin d'échapper à une obligation)"

 

-

S'accenser au guet. "Payer une redevance afin de ne pas être astreint au guet" v. accens : Et supposé que on tollere pour le present, pour la necessité de la guerre, que les subgitz se puissent accenser au guet, il ne sera levé sur celui qui se accensera en plus large que la somme de seix soulz par an, sauff au seigneur ou son cappitaine de contraindre à faire le guet sans poier accens, eu esgart à la qualité de la forteresse et numbre des contribuans, si le seigneur ou son cappitaine aime mieulx que les subgitz fassent le guet que ilz payent accens. (Très anc. cout. Bret. P., Textes divers, 1420, 379).
 

DMF 2020 - Synthèse Jean-Loup Ringenbach

Fermer la fenêtre