C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/abréviation 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ABRÉVIATION     
FEW XXIV 26 abbreviare
ABREVIATION, subst. fém.
[GDC : abreviation ; AND : abreviation ; FEW XXIV, 26 : abbreviare ; TLF : I, 199b : abréviation]

A. -

"Fait de rendre plus court en durée" : Finablement pour l'abreviacion de la besongne et obvier aux frais et despens que... (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B.-B., t.2, 1400, 438).

 

-

Abreviation de (la) vie : Quant monseigneur saint Jehan congnut l'abrefviacion de sa vye et qu'il le convenoist trespasser de ce monde en l'autre... (Renart contref. R.L., t.1, 1328-1342, 242). ...et aux gens de guerre est ordonnée la deffence des orateurs et des laboureurs de toute la chose publique et de ceulx à qui on fait tort ; en quoy ilz doivent employer leurs forces, non pas en euvres infructueuses qui ne servent, sinon à l'abreviacion de leur vie. (BUEIL, II, 1461-1466, 22). Aussi le saige Salomon Au livre d'Ecclesiastique Enseigne evidemment comme on Doit fouyr tout estat lubrique. De lui viennent dissencions, Fortunes, pertes importables (...), Abreviation de vie, Despens, soucys innumerables (Résol. am. M.R., c.1480, 321).

 

-

Abreviation du temps de : ...car tel accressement de posté ne est pas seulement cause de l'abreviation du temps du princey et de sa duration ; mes ovec ce peut estre cause que aucunes cités ou provinces se departent et exemptent de tel princey par desobeïssance (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 243).

 

-

"Fait de réduire la durée et l'intensité" : ...Dieu ot miseracion D'eux [les damnés] par abbreviacion De leurs paines et leurs tourmens, Et leur fist tex alligemens Que jusques a sa venue Nulle paine d'eux sentue Ne seroit fors que l'absence De sa vëue et carence. (GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 126).

 

-

Pour (plus) abreviation. "Pour abréger" : De toutes bonnes meurs estoit plaine, et de sciences a toutes dames couvenables bien enseignee. Et combien que aucuns aucteurs se seyent au devant de ses heures moult travaillez a ses grans beautez descrire, neantmoins, et pour abreviacion, m'en passe fors a tant que, selon ce que j'ay leu et le rapport de leurs escriptures, elle estoit tres parfaicte en beaulté, sens et gracieuseté. (Guy Warwick, c.1400-1450. In : Chrestom. R., 93). Pour plus abreviacion, De l'an et jour je me deporte (CH. D'ORLÉANS, Ball. C., c.1415-1457, 161).

B. -

DR.

 

1.

"Fait de hâter l'issue d'une cause, d'un procès, d'un différend" : ...et leur a esté enjoint que desormais ilz y advertissent sur l'abreviacion des procès et diminucion des despens (FAUQ., II, 1421-1430, 222). Voulant l'abreviacion des causes d'entre celles qui touchent les droiz de l'eglise... (Chron. Mt-St-Mich. L., t.2, Pièces div., 1435, 71-72). ...donnons faculté, puissance et auctorité de commettre, ordonner et establir bailli, seneschal, chastellain, prevost, greffiers, sergens et autres officiers et ministres de justice telz et en tel nombre qu'ilz vouldront et verront estre à faire pour le bien, solagement, abreviacion des causes et procès de leurs subgectz et justiciables (Doc. Poitou G., t.12, 1482, 519). Nos amez et feaulx, pour ce que desirons l'abreviacion du procès du seigneur de Villarnoul (Lettres Ch. VIII, P., t.1, 1485, 84). ...pour donner abreviation aux querelles des matieres des pleideyeurs et litigans (Echiq. Normandie S., 1497, 153).

 

2.

"Fait de mettre un terme à, de clore (un procès, un contentieux, un compte...)" : ...adfin que d'ores en avant li argentier de le dicte ville puissent plus diliganment et soigneusement entendre à l'ordenance et abbreviation des comptes de le ville, sanz occupation ou ensoingne de quelcunquez aultre besoingne (Hist. dr. munic. E., t.1, 1356,,, 355-356). ...congnoissans lesdiz perilz, et pour la seureté et abreviacion de la chose, voulons et nous pleust que ledit Guy, nostre conseillier et receveur general, compte d'icellui office de recepte par devant vous du temps qu'il y a servi jusque à quatre ans entiers et continueulz (...) et vous mandons et à ce commettons, s'il est mestier, ou lieu desdiz gens de nos comptes à Dijon, que lesdis comptes que nostredit receveur vouldra rendre dudit temps et vous presenter, vous recevez (Comptes Etat bourg. M.F., t.1, 1420, 217). ...pour nourrir paix et amour entre les dites parties, gens d'eglise, et ceulz de nostre dite ville (...) nous desirons singulierement l'abreviacion et jugement desdites parties, et meismes que le retardement d'iceulz est et peut estre fort prejudiciable au bien commun de nostre dite ville, nous (...) mandons (...) que les diz procès vous widez et expediez avant tous autres (Lettres Louis XI, V., t.5, 1472, 79). ...quelles choses ont esté trouvées dommageables et prejudiciables au bien et au proffit du jugement et abbreviation des matieres. (Echiq. Normandie S., 1497, 154).

 

3.

[Synon. : abrègement] Abreviation de fief. "Fait de diminuer la valeur ou les services d'un fief" : ...abournemens sont licites èsdiz pays et dont aucuns usent, c'est assavoir qu'il loist à tout seigneur de fief de mectre et abourner aucune foy et hommaige qui luy est deue à cause d'aucun fief ou héritaige, à ung petit devoir ou à une grousse rente inféodée ou grant devoir, les peut diminuer, appeticier, et en prendre deniers, teulx contractz font diminucion et abréviacion et aliénacion de fief (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.1, 1411, 463-464).

C. -

ARITHM.

 

1.

"Extraction (de racines)" : Abreviacion de racines nest aultre chose fors que extraction dicelles jusques a ce quelles soient reduictes en nombre ou le plus pres que faire se peult (NIC. CHUQUET, Triparty M., 1484, II, 693).

 

2.

"Simplification (de fractions)".

 

Rem. V. abrévier

D. -

[Synon. : abrégé] "Version abrégée (d'un écrit)" : Ce est l'abreviacion de cest chapitre. (ORESME, C.M., c.1377, 356). ...et que n'y ait aucunne abreviacion de tiltre ou autrement, maiz que tout soit escript au long, affin que le livre viengne à estre plus gros (Deables Enfer V.V., 1480, 480).
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre