C.N.R.S.
 
http://www.atilf.fr/dmf/definition/émonder 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     ÉMONDER     
FEW VI-3 214b mundare
EMONDER, verbe
[T-L : esmonder ; GDC : emonder ; AND : esmunder ; FEW VI-3, 214b : mundare ; TLF : VII, 943b : émonder]

A. -

[Proche du sens latin ("nettoyer, purifier")]

 

1.

"Nettoyer, purifier" : Et, après que ledit de Bourgongne ot esté porté audit lieu de Nancy et ilec lavé, emondé et netyé, il fut mis en une chambre bien close, où il n'y avoit point de clarté, laquelle fut tendue de veloux noir, et estendu le corps dessus une table, habillé d'un vestement de toile depuis le col jusques aux piez, et dessoulz sa teste ung orillier de veloux noir, et dessus le corps ung poile de veloux noir. (ROYE, Chron. scand., II, 1460-1483, 42).

 

Rem. Ex. d'a.fr., cf. TLF.

 

2.

Au fig. "Corriger, réparer" : ...entre toutes les choses, ce que se conclust par fer se doit conclure par bon et sain conseil ; car ce sont choses qui ne font pas a refferer ne que ne se poevent emmonder. (LA SALE, Sale D., 1451, 33).

B. -

P. anal.

 

1.

"Élaguer, émonder" : Et puis que vostre sire scet et apperçoit que ses periers est telx, il le deüst emonder de rains et de branches, par quoy il fust si affoiblïez qu'il ne peüst nuire ne empeschier aux autres arbres ne les fruis de son vergier. (Bérinus, I, c.1350-1370, 145). ...les branches qui seront esmondees et les oisiaulx et bestes qui se partiront, c'est que leur force faillie, leurs subgiez et ceuz qui seront pour les cruantés des desdaings de leurs enfleures les craignent et doubtent les lairont en leur persecucion (CHR. PIZ., Avision T., 1405, 93).

 

Rem. Doc.1357 ds GDC IX, 439a (aymonder).

 

-

[Du cerf] "Rompre, écorcher (des branches, lors de son passage)" : Aprés li vueill aprendre a conoistre grant cerf par le froyeïs, quar, s'il trueve le froyeïs du cerf et il voit que le boys ou il s'est froyé soit gros, qu'il ne le puisse avoir ployé, et se soit froié bien haut et ait bien l'abre escorchié et esmondé et les branches rompues et torses bien haut et que les branches soient bien grosses, c'est signe qu'il est grant cerf et qu'il doit porter haute teste (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 153).

 

2.

P. ext. "Enlever, priver" : ...a cognoistre appris Gouverner nefs et le pourpris, Ou maint celle, qui tout le monde De grant felicité esmonde. (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 55).

REM. Lat. emundare.
 

DMF 2020 - MAJ 2020 Robert Martin

Fermer la fenêtre