Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/juste1 
JUSTE1      | 2 FEW V justus
JUSTE, adj., subst. et adv.
[T-L : juste ; FEW V, 87b-88a : justus]

I. -

Adj.

A. -

[D'une pers.]

 

1.

"Qui se comporte conformément à la justice" : Chiron le medicin fut environ ce temps homme très juste et très sage philosophe, lequel fut moult bien erudicq en la science des estoilles et aussi en la science de medicine. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 20 r°).

 

2.

"Qui se comporte conformément à la loi de Dieu"

 

a)

[D'un saint] : Quartement que Dieu est, les saints bons et justes le preschent et afferment. (Somme abr., c.1477-1481, 100).

 

b)

[De Dieu] : Vous scavez que Dieu est juge tres juste de tout l'umain lignage, et qui rent a chascune personne selon ses euvres et ses faiz (GERS., Déf., 1400, 223). Beau tres doulx Dieu, je vous rens graces quant vous m'avez amené a vous congnoistre estre tel, tout puissant, tout juste et tout bon, et que dedans les parfondes tenebres de mon cuer vous avez fait resplandir vostre merveilleuse lumiere. (GERS., Trin., 1402, 164).

B. -

[D'une chose]

 

1.

"Qui est conforme à la justice, aux lois" : ...et que entre les dessusdiz esleuz eust deux ou troys ou quatre personnes de grant estat, qui ne doubtassent en riens de faire une juste negative ["refus"] a un grant seigneur et a un oultrageux et cauteleux demandant. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 359). Et veez cy comment : car l'autre partie de ceste beste infernale avoit une autre maniere de bestes, comme renars, loups et lyons et ours affamez, par lesquelz je entens affections ou gens vicieux et rapineux qui la servoyent sur le titre de juste necessité. (GERS., Noël, p.1404, 309). Ja Dieu ne veuille, sire, que par une telle maniere ou par autre, de trop grans demandeurs vous chargiez tant vostre bon peuple povre sans evidente et juste necessité (GERS., Noël, p.1404, 314). Et se on me demande qui est juste necessité, a moy n'est pas le determiner. (GERS., Noël, p.1404, 314). Le premier genre d'affinité est contrait de persone additee et adjoustee a sanguinité par copule charnele juste (Sacr. mar., c.1477-1481, 74). Comme dist Saint Gregore : "Toutes les choses humaines qui sont justes et belles comparees a la justice et beaulté de Dieu ne sont justes ne belles, mais encore nullement sont" (Somme abr., c.1477-1481, 100). ...ce qui fut veriffié tost après par Ligurgus et autres, qui bailla loix très justes aux Lacedemoniens. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 36 r°).

 

-

En partic. [Du jugement de Dieu] : La premiere est, car l'homme pecha en son eternel, c'est a dire en Dieu, qui est eternel, et pour tant a juste cause sera et doibt estre pugny en l'eternel de Dieu. (Somme abr., c.1477-1481, 176). Par ceste maniere sont pugnis les innocens et enfans, afin qu'il ne samble inconvenient aux pecheurs, se aucune fois sont tribuléz par le juste jugement de Dieu (Somme abr., c.1477-1481, 178).

 

2.

"Qui a de la justesse, qui est exact" : Et ajoustez un peu de cire, Qui blanche soit, et d'ambre grise Une juste dragme à devise (LA HAYE, P. peste, 1426, 149). Et de la pouldre, pure et nete, De bon triasandali faicte, Des deux, égalment à la foiz, Dragme et demie, à juste poiz (LA HAYE, P. peste, 1426, 158).

II. -

Subst.

A. -

Subst. masc. "Homme qui vit selon la volonté de Dieu" : ...et, certes, c'est contre l'Escripture qui dist que sept foys le jour chiest le juste ; et ad ce s'acorde la Loy civile, la ou elle dist que c'est chose de divinité, et non mie de humanité, que aucun soit sanz pechié. (Songe verg. S., t.1, 1378, 8). Ce conseil, propoz et ordonnance incontinent se publia par le monde en diverses manieres : en ciel entre les angelz, en terre entre les prophetes, et en enfer entre les justes qui leur redempcion attendoyent. (GERS., Concept., 1401, 390). La vie des iustes en ce monde est excercitee en cinq choses par les quelles ainsy que par degrez elle est subleuee a la perfection qui est aduenir en la vie mortelle. (CIB., p.1451, 176). La seconde ymage de recreacion est es bons et es iustes qui par grace et charite ayment dieu. (CIB., p.1451, 204). Aucune fois et l'un et l'aultre est couvert, comme en la tribulation des justes et innocens, comme en Job et ez maladies des petis enfans. (Somme abr., c.1477-1481, 176).

 

-

En partic. "Dieu, le Christ" : "...O cieulx, degouttez vostre rousee d'en hault, et le juste descende des nues ! Ouvre soy la terre, et germe le Sauveur !" (GERS., Annonc., a.1400, 229).

B. -

Subst. fém. "Flacon de table ; mesure de capacité pour la bière ou le vin" : Bouteilles flagons pots et pintes ou iuictes ont vne mesme signefiance pour ce qu'ilz seruent a vne mesme chose. Et senefie que cellui qui premier les porta en armes estoit homme craintif que ses biens ne appetichassent et tres doubteux en ses fais et hardi entreprenant a pratique aux despens d'aultri (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 511).

 

Rem. AND, s.v. juste1.

III. -

Adv.

A. -

"Avec exactitude" : ...et en icelle [science des estoiles] enseigna Nynus le Quart de ce nom et Asclepias, ses plus familliers, et leur predist à merveilles juste l'infortune et servitute des Ebrieux (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 42 r°).

B. -

Loc. adv. Au juste. "Avec précision ; d'aplomb" : On dit que cestui ala aux mons de Ethna, qui tousjours ardent sans diminuer, et y ala plus avant que homme n'avoit encore fait, pour prandre au juxte le zeniq et centre d'iceulx (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 29 r°). Cestui mesura justement les corps celestes par les regles de geometrie, et trouva moult au juste la haulteur de Saturne et des autres planetes et signes (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 63 v°).
 

Littérature didactique Hiltrud Gerner


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2012
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2012), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.