Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

http://www.atilf.fr/dmf/definition/ressoigner 
RESSOIGNER FEW XVII *sunni
RESSONGNIER, verbe
 

"Craindre, redouter, appréhender"

 

-

Ressongnier qqc. : Et se tu m'aimmes de cuer loing, Pour ce que de toy ne m'esloing, Eins t'aour, ser et m'abandoing À toute peinne Pour amer, ne riens n'i ressoing, Mort m'aras, quant de ton tesmoing Ma chiere dame, à qui me doing, Sera certeinne. (MACH., Compl., 1340-1377, 247). Et quant riens plus ne ressongnay, A deus genous m'agelongnay Emmi la sentelette estroite, Les mains jointes, la face droite Vers le lieu precieus et digne Qui m'estoit apparence et signe (MACH., R. Fort., c.1341, 117). Et se vous dittes que vous ressoingniés le partement, je ne cuide mie que vous le ressoingniés plus de moy, car j'en ai tant de pensees que, en l'eure qu'il m'en souvient, je ne puis bien avoir (MACH., Voir, 1364, 286). Et se me sera le partir si dur que, par m'ame, je ne sai comment je le porray porter ne endurer, ne comment je m'en conforterai, et c'est une chose que je ressoingne trop. Se vous prie pour Dieu que, tant comme je serai prés de vous, vous mettés paine de m'i conforter pour le temps advenir, car, par Dieu, il n'est biens ne joie ne confors qui me peust venir s'il ne venoit de vous ; n'onques mais dame ne fu tant amee ne si loialment desiree come je vous aim et desir sans partir ne muer. En ceste pel mourrai. (MACH., Voir, 1364, 314). Sire, je dis premierement Que je vous aim si bonnement Que volentiers, se je savoie, En tous cas vous conseilleroie. Mais je voi en ceste besongne Pluiseurs choses que moult ressongne, Et que moult devés ressongnier, Et tous ceulz qui ont a songnier De vos biens et de vo personne. (MACH., Voir, 1364, 610). Au departir de ceste feste, Il tourna son frein et sa teste, Si comme homs que rien ne ressongne, Tout droit au chemin de Coulongne, Et là fist IJ. mois de sejour, En besongnant de jour en jour. (MACH., P. Alex., p.1369, 27). Li gentils roy en appella Un sien chambrelan qui fu là. Ce fu Perceval de Coulongne, Qui mort ne prison ne ressongne. (MACH., P. Alex., p.1369, 84). Comment puet on miex ses maus dire À dame qui congnoit honnour Et c'on l'aimme de vraie amour, Quant amans ressoingne escondire Et s'a de son courrous paour ? (MACH., Rond., 1377, 573).

 

.

Ressongnier + compl. indir. : Li roys Le Viconte manda Et, present tous, li demanda Tesmongnage de verité De la très grant iniquité Et de la mortel traïson Qu'on li pourchassoit sans raison. Messires Jehans la tesmongna, Qu'onques homme n'i ressongna. Et li conta en sa presence Devant tous, et en audience, Et dist qu'il s'en voloit combatre À IJ. ou à IIJ. ou à quatre, En IIIJ. jours l'un apres l'autre, Teste armée et lance seur fautre. (MACH., P. Alex., p.1369, 251).

 

-

Ressongnier qqn : Encor te pri je, biaus amis, Porte honneur a tes anemis De ta parole, qui po couste, Et si les ressongne et les doubte Tant qu'encontrë eaus te pourvoies, Si que d'eaus asseürez soies. (MACH., C. ami, 1357, 138). Et li vicontes de Toureinne Descendi après, qui grant peine Met à bien faire la besongne. Chascuns le fuit et le ressongne, Car porté leur a grant damage, La journée, sus le rivage. (MACH., P. Alex., p.1369, 70). Et le secont fu Chastelet, Un très bon escuier d'Anjo ; Et uns chevalier de Poito, Nommé Perceval de Colongne Fu li tiers, qui petit ressongne Les Sarrazins et leur emprise, Car il ne les doubte ne prise. (MACH., P. Alex., p.1369, 207).
 

Guillaume de Machaut Noël Musso


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2012
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2012), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.