Accueil dictionnaire
 Recherche dans le dictionnaire
 Recherche dans les lexiques
 Recherche dans les textes
 Aide à l'édition de texte
 Espace rédacteurs
 Portail ATILF
 Lien permanent du DMF :
 http://www.atilf.fr/dmf
C.N.R.S.
 
Dictionnaire du Moyen Français (1330-1500)

Article complet 
FamilleStructureSans exempleCompletFormesExemplesLexiquesTextesSourcesImpressionAide à la lecture
TIMBRE1      | 2 FEW XIII-2 tympanum
TIMBRE1, subst. masc.
[T-L : timbre ; GD : timbre1 ; FEW XIII-2, 453a,454a : tympanum ; TLF XVI, 235b : timbre]

A. -

MUS. "Sorte de tambour, de tambourin" : ...Harpe, tabour, trompes, naquaires, Orgues, cornes, plus de dis paires, Cornemuses, flajos, chevrettes, Douceinnes, simbales, clochettes, Tymbre, la flaüste brehaingne, Et le grant cornet d'Alemaingne, Flajos de saus, fistule, pipe, Muse d'Aussay, trompe petite, Buisines, eles, monocorde (MACH., R. Fort., c.1341, 145). Sonnoient tymbre et cor, et ces trompes d'argent, Naquaires et buisines et monniaus giettant vent, Que la terre en tombist avironnéément (God. Bouillon R., t.2, c.1356, 226). Entre IJ. tymbres et taburs, Menestriers de bouche, cymbales Faisoient restentir les sales, Et si grant noise demenoient Que toutes les gens essourdoient. (MACH., P. Alex., p.1369, 196). ...et ainsy [Dame Orgueil] se seoit sur un lyon tenant un ceptre en une de ses mains et un tabour en l'autre, ou un tymbre, ou il avoit escript ainsy, que elle d'amours trop se douloit et que envie la travailloit. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 561). L'autre musique instrumental, qui est la droite propre et la vraie musique, a es chans et es sons dont nous usons son lieu principalment, soient chans excercez par nostre voix humaine ou par aucuns instrumens faiz par l'art ou par engin humain, si comme sont vieles, psalterions et harpes, orgues, muses, fleutes, timbres, tabours, cimbales et moult d'autres instrumens qui a ces .IIJ. manieres peuent bien estre ramenez. (EVR. CONTY, Harm. sphères H.P.-H., c.1400, 70). Et se instrumens avez propices Comme sont simballes et cors, Tamburs, orghenes ou aultre acors, Timbres, tinpanes et vielles, Herpes, leuz, choses nouvelles, Buisines, clarons, instrumens Et semblables abillemens, Pour nostre sabbat decorer, Je le vous enjoing aporter (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 124).

 

Rem. Jourd. Blaye alex. M., a.1455, gloss. (tinbre).

B. -

"Cloche immobile et sans battant, frappée par un marteau" : Semblablement fait doubte de la figure de la terre, car il samble a aucuns que elle est sperique ou ronde, mais as autres semble que elle est lee et de telle figure comme est une large campane ou d'un tymbre. (ORESME, C.M., c.1377, 538). Ung petit reloge, quarré, doré par dehors, et son zodiaque blanc esmaillié, à I tymbre dessus pour sonner les heures. (Comptes Lille L., t.2, 1420, 260). "...Appellez moy bien tost tout mon couvent." Le tymbre fut sonné. Si vindrent tantost devers madame trestoutes ses bonnes religieuses. (C.N.N., c.1456-1467, 141).

 

-

Timbre de bois : Et n'ont point d'autres cloches, et est force que les Cordeliers du Mont de Syon usent de timbre de boys au lieu de cloches. (Pèler. D., 1486, 389).

C. -

ARM. "Calotte du casque, panache, ornement sur le haut du casque" : Ledit Nicolas Waquier, pour sa peine de faire lesdictes tunicles, houces, arçonnières, 2 timbres de crestes des armes dudit chevalier, à mettre sur les heaumes (Comptes argent. rois Fr. D.-A., I, 1352, 184). Et estoiient armeis de plattes et de bon harnas de menut fier, de chachez de menut fier, et, lachiet sor les plattes, bons ryches wardecors d'armes, armoiiez de leurs blazons. Et avoit cascons on heame sor son bachinet, à on timbre bin jolit. (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 39). ...queis armes ne queilz blazons ly nobles et gens de linage doiient porteir, ne queis timbres sor leur heame. (HEMRICOURT, Guerres Awans B., c.1398, 40). Quant est de se armeure [de Pallas Athena] donc, elle avoit en la teste un heaume tres bien fait et de bonne mesure, qui avoit au dessus aussi come creste ou tymbre notable que la faisoit congnoistre de plus loings. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 261). Je ne veux pas dire toutevoys que telz paremens ou ornemens, quant ilz ne viennent pas par vaine gloire, pompe ou orgueil, mais pour une vaillance de courage, ad fin que on congnoisse par le timbre ou parement qui est sur la teste, come on se porte en la besongne, ne sont point choses reprouvees, et ne fut oncques que on ne le fist (JUV. URS., Verba, 1452, 248). Levez sus, bedeaulx et sergens, Courreurs, pietons et coquinaille ! Armez vostre timbre d'escaille Et venez tost devers monseigneur. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 774). Pour leur dresser la bricolle du jon Et descharger au timbre des visieres, Pas n'y faillit le bailly de Dyjon Et le seigneur dit Guynot de Lousieres. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 174).

 

Rem. GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 7500 ; GUILL. DIGULL., Pèler. âme S., c.1355-1358, 7638 ; SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, gloss. ...

 

-

HÉRALD. "Ornement placé au-dessus des armoiries indiquant la qualité de la personne qui le porte" : En ce temps parloit on de hyaumes couronnés ; et ne faisoient li signeur nul compte d'aultres gens d'armes, s'il n'estoient à hyaumes et à timbres couronnés (FROISS., Chron. L., I, c.1375-1400, 126). ...par le moyen du mariage d'elle avoit pourveu de personne qui au vivant de luy sucitast, relevast et portast les nom, cry, armes et timbre de son dict filz (Cartul. Laval B., t.3, 1424, 57). Et entre les autres biens qu'il fist quant il vivoit, il donna à l'église de Nostre-Dame de Paris celle grande cloche laquelle il fit nommer Jaqueline, comme il appert par ses armes et son tymbre qui sont entour d'icelle. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2, c.1425-1440, 301). Et sur le drap de la grant porte eult les armes de mondit seigneur à tymbre. (CHART. J., Chron. Ch. VII, V., t.3, c.1437-1464, 82). ...et en l'onneur du prince des apostres Sainct Pierre duquel il portoit le nom et y avoit sa fiance, (...) portoit en son timbre deux clefz d'argent, lesquelles estoient merveilleusement riches et avoient esté bien composees subtilement (Belle Maguel. C., 1453, 5). Item, deux grans banquiers vers, contenant 6 aulnes de long et 1 aulne et demie de large, aux armes et timbre de Jacques Cuer, le champ vert, le tout pour le pris de cinquante livres tournois. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 634). ...ung gobelet de cristal, sans couvercle, garny d'or, le pié esmaillé de fleurs de lyz, et ou fons unes armes et un timbre de France (Comptes Lille L., t.2, a.1467, 44). Au milieu sont les armes de Lalaing, brisées d'un lambel de trois pièces, avec heaume, couronne, tymbre et hachemens (Faits Lalaing K., c.1470, 257). ...et fut le pavillon du seigneur de Ternant de drap damas noir et bleu, et sur le capital ses armes et son timbre broudé moult richement (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 68). Et en tel estat vindrent en l'eglise de Sainct Jehan, qui est une des principales eglises et paroisses de Gand, et à l'entrée de celle eglise trouverent l'evesque de Tournay revestu, avecques les chanoines, chappelains et choreaulx d'icelle eglise, qui recuillirent le duc et ses freres moult devotement, et, en chantant himnes et cantiques devotes, les conduisirent jusques au cueur de l'eglise, et dont les formes d'icelluy cueur furent parez de tableaux, armez et timbrez des armes et timbres des chevaliers, de leurs motz, de leurs noms et de leurs devises (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 88). ...car à la jouste, où jousterent les plus grans, chascun porta son escu armoyé de ses armes et son timbre, et debvez croire que les houssures estoient riches (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 113).
 

Synthèse Robert Martin
[DÉCT : timbre]