C.N.R.S.
 
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31 exemples
 1 L'ame respont : - Je sçay bien que l'eul voit toutes chouses fors soy meisme, car il ne se voit point ; pour ce les clers le nonment abscolor, qui vault autant a dire comme "sans couleur". (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 261).
 2 Qui bien se voit, bien se congnoist (MIÉLOT, Prov. U., 1456, 197).
 3 ...et qui voit la Bible, pour abbresgier, on trouvera que l'esglise et les prestres avoient congnoissance de toutes causes. (JUV. URS., Verba, 1452, 365).
 4 Car li cuers trop se destruit et mehaingne Qui en tel pleur et tel doleur se baingne ; Et recorder Voit on souvent qu'on doit tout oublier Ce qu'on voit bien qu'on ne puet amender, Ne recouvrer par pleindre ne plourer. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 131).
 5 Car Dieu, souventesfois, revele a ceulz qui sont reputez les plus simples et moins sçachans ce que il muche a ceulz que l'on repute les plus sages. Et si voit on tres souvent advenir que l'entendement des plus simples comprent choses auxqueles les plus haulz et plus eslevez engins n'ont visé ne pensé. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 184).
 6 Riche qui laisse honneur pour les despens, Tout bien lui faille et son avoir lui fonde. A Largesce voit on le cuer des gens ; C'est l'enseigne des vertuz en ce monde (CHART., B. Nobles, c.1424, 406).
 7 A nul ne cuide avoir forfait, Mais ains qu'il soit la sainct Remy, Je congnoistray l'amy parfait, Car au besoing voit on l'amy. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 97).
 8 Ce peuple voit qu'il peuent grever leur annemy et estre seigneurs de la mer, a la seureté d'eulz et de leur province, mais il ne leur semble honeste dominer en la mer sy non par ouvertement combattre et subjuguer leur annemy, non pas par bruler la navire ou par aultre subtilité couverte. Par ces choses, voyons que honesteté a tousjours par les vertueux esté preferee a utilité. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 215).
 9 ...lesdits sieurs prieur, religieux et pauvres produisent un ancien contract de fieffe, passé devant les tabellions du siège de Coutances, le trente novembre mil trois cents quatre vingt unze, par lequel il se voit que Jean de la Lande dit Le Canetier et Guillot Duval, de Grimouville, ont pris à fieffe des religieux de l'hostel Dieu une pièce de terre (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1391, 196).
 10 ...sur le saulvement ou condempnacion que l'arme de lui attent aujourd'uy à avoir et recevoir après sa mort, qu'il voit qu'il convient qu'il sueffre presentement (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 92).
 11 Par ce appert que hayne tenue ou courage couvert procure a celluy que on hait dommage et desplaisir. Si ne doit donques arrester le prince au conseil qu'il voit qui procede de courage hayneux. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 250).
 12 La seconde chose qui fait acquerir glore au prince, c'est foy que l'en voit estre en luy, tele qu'il se fye en son peuple et que son peuple se peut fier en luy. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 230).
 13 Dont il s'ensuit, chascuns le voit, Que vous estes tresneccessaire, Et que chascuns par son contraire Est congnuz en l'art dont il use (DESCH., M.M., c.1385-1403, 320).
 14 Mais dame sage et seüre, Qui de s'onneur cure, Voit sens couverture S'il quierent laidure, Si que bien se gardera De leur desir (MACH., Lays, 1377, 453).
 15 ...sy te prie et requier que tu ne me failles mie a ce darrain besoing. Au besoing voit on qui amis est ; prie pour moy, ayes cuer doloreux pour moy. Je ne te requier chose que tu ne puisses. (GERS., Déf., 1400, 228).
 16 Mais, affin de non occuper temps, je laisseray ceste partye. Car assez y est respondu par ce que cy dessus en est escript, par quoy est monstré que c'est esreur, en bonnes meurs, revoquer en doubte que honneste conseil ne soit a preferer au proufitable - quelque prouffit qui en adviengne au prince - se on voit par ce prouffit honesteté blecee. Mais se honnesteté et utilité conviennent ensemble, c'est conseil louable et a ensievyr. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 234).
 17 Teles oeuvres sont les oeuvres de prudence et par teles oeuvres sont les princes reputez prudens et sages. En eulz franchement se peut fier le peuple et, par l'effect que le peuple voit en leurs oeuvres, ilz le honnourent et glorifient. (FILLASTRE, Traité Conseil H., c.1472-1473, 231).
 18 Chouse dont neccessaire est que ung chascun premierement se considere et se voit. Et en soy bien regardant, il trouvera que la chose plus neccessaire pour amer parfaitement et pour parvenir a amour infaillible est de soy congnoistre. (CRAP., Cur Deus, De arrha B.H., c.1450-1460, 262).
 19 Elle gouverne son hostel Et son bestail d'autre costel ; Elle est guettant, saige et apperte, Et voit que rien ne voist a perte (DESCH., M.M., c.1385-1403, 11).
 20 ...se aucun voit ung aultre faisant une roe, il est necessaire qu'il face la roe (Somme abr., c.1477-1481, 167).
 21 LE PRIEUR. Justice voit sur les petis : Tousjours se prent aux plus chetifz. Les grans et les gros trop redoupte Et sur leurs meffais ne voit goutte. (ALECIS, Passetemps Alecis frères P.P., a.1451, 17).
 22 Pourveance, qui est en tous sens preste, Au vrai amant un si grant bien preste Qu'il n'oseroit penser ne souhedier Ce dont se voit a son besoing aidier. (FROISS., Orl., 1368, 93).
 23 Aussi, se dame honnorer De vray ami et douter Se voit humblement, El doit, ou elle mesprent, Son bien desirer (MACH., Lays, 1377, 388).
 24 Quant le seigneur de Saintré se voit ainsin villener et menassier a la faveur et pour l'amour de damp Abbés ly dist... (LA SALE, J.S., 1456, 295).
 25 ...et damp Abbés commença et dist : "Haro ! qui parle du loup, il en voit la queue. Les oroilles, monseigneur de Saintré, vous cornoient elles point ?" (LA SALE, J.S., 1456, 291).
 26 Qui vous esmeult A croire que [Jésus] filz de Dieu soit ? Come nous mange, dort et boit. On le voit ; Dieu est invisible (Pass. Auv., 1477, 161).
 27 Tant s'amusa le roy en la chambre que pour poy qu'il ne sommeilla. Mais il s'appercoit, et vint hors, et voit que le soleil estoit ja tout bas. (ARRAS, c.1392-1393, 304).
 28 Il luy monstre commant il est sans robe et qu'on luy voit la chemise. (LA VIGNE, S.M., 1496, 548).
 29 Maiz, quant il a tres bien volé Et une foiz bien revolé Ou deux au plus, on doit vuidier L’oisel tout hors, a mon cuidier, Et puis volent les compaignons, Qui ont oiseaulx et beaux et bons. La voit on toudiz de nouvel Ou du maistre ou de son oisel, Si vous puis dire sans doubtance Que l’en n'a pas si grant plaisance Du chien ne si continuel Comme on puet avoir de l’oisel (LA BUIGNE, Rom. deduis B., 1359-1377, 488).
 30 Aucune fois la potence est miracle et le fait est naturel, comme quant ung aveugle est illuminé et voit. (Somme abr., c.1477-1481, 163).
 31 On vous a baillé, mon filz, la femme d'un tel, et creez qu'il a la vostre ; et ceste faulte vient par nostre curé, qui voit si mal. (C.N.N., c.1456-1467, 341).
DMF 2020Corinne Féron
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