C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
VERRIÈRE
  Tri :
18 exemples
 1 Car quant le soleil luist encontre .I. drap vert ou par une verriere verte, les choses opposites semblent estre vertes. (ORESME, E.A.C., c.1370, 133).
 2 ...par le moyen de laquelle clarté, il qui parle vit et apperceut que les verrieres d'icelle eglise et la couverture dudit monstier estoient froissiez et rompus (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 237).
 3 ...et nonobstant ledit Voyau se despoulla tout nud et se getta dedans lesdits fossez pour recouvrer laditte sentine, et tellement fist hocher et branler ledit pieu qu'il [l'] arracha ; et luy estant près d'avoir icelle sentyne, survint quelque ung des serviteurs du chasteau à une voiriere du portail de la Bastide pour puyser de l'eau, dont ledit Voyau eut grant paour, pour ce qu'il faisoit cler de lune, et se cacha dessoubz le bout de laditte sentyne, affin qu'on ne le peust apparcevoir. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 173).
 4 Et ne furent gueres là que Jehan de Harmes, qui estoit natif de Beauvoys, qui estoit bon, hardi homme d'armes, autant que nul pour ce temps se peust trouver, lequel ouvrit une grande verriere ; et lesditz bastard et Vuyau se leverent lors debout ou milleu du chemin, affin que ledit Jehan de Harmes les peult veoir et appercevoir, ce qu'il fist ; et, après ce, referma laditte voerrière, et ne demoura gueres après qu'il ne rouvrist laditte fenestre de rechief, et fist le signe qui estoit conclud entre eulx. Et incontinant qu'ilz apparceurent ledit signe, icelluy Jehan de Harmes referma laditte fenestre, et ledit bastard et Voyau s'en allerent à l'entour de la Bastide. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 172).
 5 ...ilz ont assis la caige voerrée, une autre petite caige trillée qui est sur le portail aux Boursiers et assis aussi et scellé les gons de III chassis et IIII fenestres et hauchié les appuyes de plastre et scellé et plastré en icelle chambre plusieurs voerrières dormant. (Comptes Archev. Rouen J., 1437-1438, 163).
 6 Ne pour ce ne dois pas cuidier Quë a l'ame de riens mestier Aient ses iex [ceux du corps] et (ses) verrieres, Quar par devant et (par) derrieres Sans fenestrage corporel Son bien voit esperituel Et aucune foiz le verroit Miex, se li cors nus iex n'avoit. (GUILL. DIGULL., Pèler. vie hum. S., c.1330-1331, 190).
 7 ...ains naquit d'icelle cest benoist enfant sans blessure du corps virginel de nostre Dame, comme la raye du soloeil passe par la verriere. (GERS., Noël, p.1404, 298).
 8 Et puis après vous debvez croire En Jesu-Crist, et pere et filz, Qui fut conceu du sainct Esprit En la doulce vierge Marie ; El l'enfanta, je vous affie, Sans entamer virginité, Par vertu de la deité, Ainsi comme le soleil passe La voirriere sans qu'il la casse (Myst. st Laur. S.W., 1499, 214).
 9 A Jehan Matheeux, pour avoir livré les voirieres de thoille qui sont es fenestres de la cuisine dudit hostel, tant pour dix aulnes de toille, les tachettes de fer, le bois et autres estoffes y emploiez comme pour la façon d'icelles voirieres, 46 solz (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 593).
 10 Pour XX pièces de bois, à faire cassiz de voirrières de papier, servans aux fenestres des chambres, là où l'en fait les dits ouvraiges (Comptes Lille L., t.2, 1468, 362).
 11 Et n'est record qui furent les compaignons qui rompirent les verrieres et la couverture de ladite eglise, ne aussi qui furent ceulx qui batirent et navrerent ceulx qui furent bleciez (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 241).
 12 Le mur de ceste eglise et la cloyson est le corps qui contient l'ame. Les portes et les fenestres et verrieres sont les V sens corporelz, les yeulx, les oreilles, la bouche et autres. (GERS., Purif., 1396-1397, 63).
 13 ...car tout aussi que le soleil envoie sa lumiere tout oultre la voirriere, sans ce que elle s'en sente ne que elle en soit de riens adommagie, tout aussi veons nous que amours moult soutillement entre par l'oeil de homme et de fame (...) sans ce que l'oeil aucunement s'en sente, ja soit ce qu'il en ait la premiere colee, ne que fait la verriere pour le ray du soleil. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 726).
 14 Et faictes relever les eglises et repparer de verrynes [var. voyrrieres, victres] et d'autres choses (Ponthus Sidoine C., c.1400, 152).
 15 Ce tresdesiré jour a chef de piece fut annuncé par les raiz du soleil, qui, malgré les voirrieres des fenestres, vindrent descendre enmy la chambre (C.N.N., c.1456-1467, 99).
 16 Ceste salle fut faicte hastivement de charpenterie, moult grande, moult haulte et moult spacieuse. Elle estoit enluminée de voirrieres si bien et si à point que tous disoient que c'estoit une des belles salles qu'ilz eussent veu. (LA MARCHE, Mém., III, c.1470, 117-118).
 17 A Gilles Jourdain, victrier, demourant à Tours - pour deux verrières de trois piez, qu'il a assises en la chambre de galiote dudit sr, et trois penneaulx, pour mectre en la chambre de son grant chalen (Comptes hôtel rois Fr. D.-A., 1478-1481, 357).
 18 ...et abatit [la tempête] plusieurs chaminées avalt la cité, et rompit plusieurs vairières (AUBRION, Journal L., 1497, 394).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre