C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     VERDURE     
FEW XIV viridis
VERDURE, subst. fém.
[T-L : verdure ; GDC : verdure ; FEW XIV, 509b : viridis ; TLF : XVI, 1016b : verdure]

A. -

"Couleur verte" : Et pour ce il a moult de noir en la couleur verte, et est la verdure des fruis et des herbes signe de humeur crue et mal digeree, sicomme dit Avicenne. Et ce appert car tant comme l'umeur des fruis est plus digeree et plus meüre, tant plus appetice la verdure et vient autre couleur sicomme blanc ou rouge ou noir ou jaune. (CORBECHON, Couleurs S., 1372, 379). La verdure des feuilles et des herbes vient des parties terrestres qui sont en elles, lesquelles sont esclarcies et coulourees par les parties de feu qui sont meslees avec elles (CORBECHON, Couleurs S., 1372, 379). ...une baniere toute verde (...) ...mais la verdure est, ce m'est avis, de foeuilles d'erre. (Percef. I, R., t.2, c.1450 [c.1340], 730).

 

-

En partic. "Intensité de la couleur verte" : ...sicomme il appart en l'esmeraude qui conforte par sa verdure les yeux de ceulx qui taillent les pierres precieuses et les metaulx, sicomme dit Ysidoire. (CORBECHON, Couleurs S., 1372, 379). Et pour ce est il que ceste couleur verde desur toutes les autres conforte la veue et la delite plus, car la partie obscure la unist ensamble, et la partie lumineuse le excite et meut amesureement, sans le point travaillier. Et ce nous moustre clerment le esmeraude qui en verdure excede toutes les autres choses de nature, en tant que elle fait l'air tout entour ly verdir quant elle est vraie et fine (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 625).

B. -

[À propos de la végétation]

 

1.

"Couleur verte de la végétation, végétation (feuillage, herbes, plantes, gazon...), verdure" : Et quant je senti la froidure Qui chut de dessus la verdure, Elle me fist tout tressaillir, Si qu'a moy me fist revenir Et mist hors dou transissement Ou j'avoie esté longuement. (MACH., D. verg., a.1340, 53). ...A dire est qu'elle est dyaprée De toutes coulours et parée, Car racine n'est tant diverse Qui a ce printemps ne s'aërse A geter, selonc sa nature, Fleur, fruit, feuilles, greinne ou verdure, Se tele n'est que plus ne sime Et qu'il n'i ait verdeur ne sime, Et pour c'est la terre si cointe, Si belle, si gente et si jointe, Qu'elle a sa robe despouillie, De l'iver crotée et mouillie. (MACH., R. Fort., c.1341, 80). Lors plus de dis fois ou de vint Resgardai entour la haiette, Mais je ne vi riens fors herbette, Arbres, fueilles, fleurs et verdure. Car il n'i avoit creature Fors moy seulet. (MACH., R. Fort., c.1341, 107). Et pour ce les cerfs et les autres bestes sauvaiges frequentent voulentiers la verdure, non pas seulement pour pasturer, mais aussi pour la veüe conforter (CORBECHON, Couleurs S., 1372, 379). Arche, vergier, printemps plain de verdure, Rose souef et fleur de lis fleurie... (Mir. Berthe, c.1373, 254). Fueille ne flour ne verdure Ne douceur de temps pascour Ne nulle autre creature, Fors vous, dame de valour, Ne pueent mettre en baudour Mon cuer qui muert par desir (MACH., L. dames, 1377, 32). Item , par l'ardeur du soleil l'en ne doit mie arrouser, mais au soir, et au matin ne copper cholz, perrecin ne autres telles verdures qui regectent (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 118). Nous povons dire donc que la verde couleur, qui appartient as herbes et as plantes tres especialment qui renouvellent chascun an leur verdure, segnifie l'amour dont les amans legiers, qui ont les cuers volages et muables, aiment aucunesfoiz les dames et les damoiselles. (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 625). Et des chemins plains de verdure Me dites la verité pure Et des arbres chargiez de fruis (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 38). ...les prestres faisoient provision de palmes et aultres verdures [La veille des Rameaux] (C.N.N., c.1456-1467, 513). ... .I. capelet de flours et de gente verdure (Jourd. Blaye alex. M., a.1455, 149). Qui se abstient de torchier son derriere d'herbe, de fueilles ou d'autre verdure qui ait creu sur terre, il n'aura ja mal en l'eschine ne es rains. (Ev. Quen., I, c.1466-1474, 92).

 

-

Sous verdures. "Sous des feuillages" : Pres de la ville en ung beau grant palais Alla disner soubz verdures et treilles (LA VIGNE, V.N., p.1495, 207).

 

-

Sur/dessus la verdure. "Sur l'herbe" : Et li jours fu attemprez par mesure, Biaus, clers, luisans, nès et purs, sans froidure. La rousée par dessus la verdure Resplendissoit Si clerement que tout m'esbloïssoit, Quant mes regars celle part guenchissoit, Pour le soleil qui dessus reluisoit. (MACH., J. R. Beh., c.1340, 58). De l'autre part fut la closture D'un pré gracïeux ou Nature Sema les fleurs sur la verdure, Blanches, jaunes, rouges et perses. (CHART., L. Dames, 1416, 200). TROISIESME. Mais que maleur ne nous enchante, Nous gauldirons PREMIER. Sur la verdure (LA VIGNE, S.M., 1496, 267).

 

-

[Contexte métaph.] : L'arbre sec suis, pourtant d'ennuis verdure, Vivant en mort, trouvant plaisance dure, Noyant de soif en la mer assechee : Tremblant je sue et si ars en froidure (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 15).

 

-

En partic. "Herbes potagères" : Et qui veult dorer vert, si broye la verdure et puis les moyeulx d'oeufz bien batuz, et passez par l'estamine pour la verdure, et en dorer poulaille quant elle sera cuicte (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 248). Le saussier doit livrer les sausses de verdure, et le buaige des nappes pour le buffet, et des napperons à nettoyer la vaisselle ; (...) et aussi le verjus de grain, le verjus de vin aigre semblablement (LA MARCHE, Mém., IV, Pièces annexées, 1474,,, 54).

 

-

Empl. adj. : Car Nature avoit ordené Le lieu et trés bien aourné De mainte diverse couleur, Et toutes coulours de valeur, De ce que puet faire Nature, Dont la champaigne estoit verdure, Et les couleurs abelissans Contre le vert resplendissans. Mais pas ne les vueil deviser, Car trop y aroit a viser. (MACH., D. Aler., a.1349, 386).

 

2.

[Représentation (en tapisserie)] : Les fourriers d'Esté sont venus Pour appareillier son logis, Et ont fait tendre ses tappis, De fleurs et verdure tissus (CH. D'ORLÉANS, Rond. C., 1443-1460, 307). ...deux bancquiers de verdure, 4 l. 10 s. (Aff. Jacques Coeur M., 1453-1457, 114).

 

-

Piece de verdure : [Paiement à un tapissier] Et premierement pour deux pieces de verdure contenant, assavoir l'une cinquante aulnes et l'autre quarante cinq aulnes, avec trois pieces de goutieres contenant ensemble dix aulnes et demie... (Comptes argentier Ch. le Téméraire B.F.L., t.3/2, 1470, 668). A Zegher de Haze, aussi tappisseur, la somme de 31 ú 10 s. dudit pris qui deue luy estoit pour une piece de verdure contenant trente aulnes (Comptes argentier Ch. le Téméraire B.F.L., t.3/2, 1470, 669).

 

3.

P. méton. "Moment du jour où la verdure apparaît, aube (?)" : Huy bien matin, a la verdure, Trois dames sont seant entrees Quil estoient mout emploreez, Je ouz tel poür, je coruz es champs. (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 254).

 

-

[Désignant des chevaliers qui jonchent le pré] : Beau chevalier, trop avez fait grant marchié de mes compaignons ! Trop est la verdure chiere dont vous oingnez la praerie ! (Percef. I, R., t.2, c.1450 [c.1340], 784).

C. -

[À propos du vin] "Acidité" : ...et garderés que le vin passe la verdure, tant que l'iver et l'esté dure, et amplirés vostre sain, soit de Beaune ou de Saint Porsain (Songe verg. S., t.1, 1378, 40).

V. aussi verdeur1
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre