C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
VER1
  Tri :
34 exemples
 1 Quant la saison d'iver decline, Que par droit toute riens s'encline Selonc nature a faire joie, Si qu'il n'est riens qui ne s'esjoie, Tant soit assis en cuer villain, Car maint aimment - et j'aussi l'aim - Trop plus le printemps que l'iver, Car neis les bestes et li ver Qui contre lui de la terre issent De sa venue s'esjoïssent, Et li oisillon s'en esgaient, Qui a faire joie s'essaient (MACH., D. Lyon, 1342, 159).
 2 Quant uns homs est grieteusement Tauxez a mort par jugement D'un bon juge sans mesprison, Et il le met en grief prison D'enfermeté en lieus divers, Ou estre puet rungiez de vers Et de planté d'autre vermine, Et il y est un lonc termine, Chargié col et les bras de fers Et les jambes, c'est bien enfers. (MACH., J. R. Nav., 1349, 207).
 3 Item, je lessë en pitié A troys petis enffans [Colin Laurens, Girard Gossuïn et Jehan Marceau, trois vieux usuriers] tous nudz Nonmés en ce present traictié - Povres orphelins inpourveuz, Tous deschaussez, tous despourveuz, Et desnuez comme le ver (J'ordonne qu'ilz seront pourveuz, Au moins pour passer cest yver) - (VILLON, Lais R.H., c.1456-1457, 23).
 4 Ha ! sire, le ferez vous pendre Pour six ou sept bestes a laine ? Au mains, reprenez vostre alaine, Ne soyez pas si rigoreux Au povre bergier douloreulx Qui est aussi nu comme ung ver. (Path. D., c.1456-1469, 178).
 5 Mais, par la mort Dieu, s'el est prise, Nue comme ung ver sera mise Toute vive en ung feu ardant. (Myst. siège Orléans H., c.1480-1500, 549).
 6 Mon cuer vous lais et met en vo commant, Et l'ame à Dieu devotement presente, Et voist où doit aler le remanant : La char aus vers, car c'est leur droite rente ; Et l'avoir soit departi Aux povres gens. Helas ! en ce parti En lit de mort sui à desconfiture, Se Dieus et vous ne me prenez en cure. (MACH., L. dames, 1377, 206).
 7 Et qu'esse d'un corps fors que un sac a fiens, une viande a vers dedans brief, et une charonne vile, puant et abhominable ? (GERS., Annonc., a.1400, 238).
 8 Tu as beauté corporelle mais tantost les vers la rongeront. (GERS., Concept., 1401, 417).
 9 ...et doye scavoir, que tantost elle sera boutee en terre, et sa charoingne rongee de vers, et que en ceste langoreuse vie elle recoit peine, doleur, honte, afflictions, maladies et maleuretés sans nombre. (GERS., Noël, p.1404, 295).
 10 Dessus toy tel sentence donne Que ton corps soit getté aux vers Et aux loups felons et divers (Myst. st Laur. S.W., 1499, 240).
 11 Le papeillon vient d'un grain duquel se fourme vng ver qui se nourrit de feulles par quoy il lui vient elles qui le font volant et est de pluseurs couleurs et a la fin de ses iours deuant sa mort pert ses elles et son corps deuient saye en vng petit moncel et dedens croist vng grain dont il reuient a naissance. (Best. hérald. H.E., c.1435-1450, 488).
 12 Lumbricus (...) : le ver qui est es boiaux, ver de ventre (Aalma R., c.1380, 240).
 13 ...un viez chaperon de pers Qui estoit tous mengiez de vers, Ort et vil, et puant, et sale (MACH., P. Alex., p.1369, 272).
 14 Item appetit intens ou intensifz est causee par vers et serpens qui sont ou fons de l'estomac (GORDON, Prat., c.1450-1500, V, 4).
 15 Nous vëons un chien qui enrage, De quel cause li vient la rage ? D'un ver qui la langue li perse. Or est la cause si desperse Qu'il pert le boire et le mengier, Et puis le couvient enragier. (...) Se fist son chien par force prendre, Loier, bersillier et estendre Et sa langue sachier a plain, Tant qu'on vit le ver tout a plain. (MACH., J. R. Nav., 1349, 228-229).
 16 Et dient aucuns que ce [la I>rage mue/I>] leur vient d'un ver qu'ilz ont dessoubz la langue, de quoy vous trouverez pou de chienz qui ne l'i aient. Et aussi dit l'en que, qui osteroit le ver au chien, jamés ne enrageroit, mais je ne l'aferme mie, toutes foiz est il bon de les leur oster, et on l'oste en ceste maniere. On doit prendre le chien quant il a demi an passé et li tenir bien les quatre piez et li metre un baston au travers de la bouche, affin qu'il ne puisse mordre, et puis prendre la lengue et le ver, que vous trouverez dessoubz la lengue. Li ostez et fendez un pou la lengue, et puis passez une aguillee de fil entre le ver et la lengue, et puis tirez le fil amont a tout le ver. Et, combien que [on l'apele ver, ce n'est que] une grosse veine, que les chiens ont dessoubz la lengue. (GAST. PHÉBUS, Livre chasse T., 1387-1389, 114).
 17 Item, quant aucun oisel de proye baille par troiz foiz de renc et fait mate chiere, c'est signe qu'il est malade d'une maladie que les fauconniers appellent le filz, et est ung ver qui les point (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 168).
 18 Or, vien ça, declaire moy comme Tu t'es habillé en ce point, Qu'as tu trouvay, quel ver t'a point, En l'aultre an pourquoy ne vins tu ? (Sots gard., a.1488, 104).
 19 Car bien se sara pener de flater le maistre, et de parler a lui bien en preude femme et dire fy de fatras, afin qu'il se fie bien en elle de sa femme et de tout. Mais ne fault pas a lui tyrer bien les vers du nés, car d'autre part reflatera la joenne femme, si que par telle maniere les tendra tous deux, qu'ilz ne croiront en autre dieu. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 210).
 20 Tire leurs bien les vers du né. Nul de toy ne se doubtera. (Pouvre peuple H., c.1450-1492, 170).
 21 ...pourverra si bien son courage de sage et bon avis qu'elle n'aura ja en soy le mortel ver de celle fausse envie qui destruit l'ame a qui la porte, et runge et deffrit le cuer et l'entencion. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 135).
 22 Se tu veulz scavoir par quele justice l'homme est pugnis eternelement pour ung pechié qui passe fait en ung moment, regarde premierement l'auctorité de Ysaie le prophete : "Leur ver ne morrera et leur feu ne se extaindera." (Somme abr., c.1477-1481, 176).
 23 Car retenir d'autrui l'argent Met conscience en si mal point Que touz jours le mort et le point Le ver de remors (Mir. ste Bauth., c.1376, 94).
 24 Mais ceste opinion fu reprouvee ou quint chapitre et les raisons devant mises ne concludent pas, car il ne convient pas que tout corps soit vif qui est plus noble que cel est vif, car un saphir ou une esmeraude est plus noble que une mousche ou que un ort verm et que pluseurs corps vifz d'ame materiele. (ORESME, C.M., c.1377, 502).
 25 ...et mesmes es dampnez par la maniere que iay dit deuant que le souuerain iugement qui est synderesis est le ver immortel et sera tousiours es dampnez. (CIB., p.1451, 204).
 26 ...le premier president (...) donra son arrest encontre le pauvre homme, qui au commaincement avoit juste cause, et toutesfoiz le ver de conscience ou cuer du president et des assistens ne devroit pas dormir (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 476).
 27 A nostre propoz, faisant le pelerinage humain, cestui miroir de la royne figure n'est autre chose que le ver de conscience, qui point ne dort et represente a la creature les vertuz et les vices et dedans et dehors. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 631).
 28 Et quant tu orras dire qu'ilz se gouverneront mal en detriment des ames, se tu doubteras Dieu, Beau Filz, le ver de conscience en toy ne dormira pas. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 311).
 29 Le signe quint et apparence Est multitude, ou abondance, Rainetes et petiz crapaux, Qui sont en ce les principaux, Et autres vers de mainte sorte, Ainsi que leur nature emporte (LA HAYE, P. peste, 1426, 54).
 30 Orgueil, tres detestable et de Dieu hay vice, tant de maulx s'ensuivent par toy, et dont vient ce que tu avugles tant ceste nature humaine en tous les estas que meismes n'est si meschant ver de terre qui n'y vueille monter, et par ce sont venus tous les maulx passéz, tant de la part es grans, comme des moiens et petis. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 145).
 31 ...car iceulx menuz gens et vers de terre susserent tout le noble sang de France et furent tuez plusieurs gentilz hommes en leurs litz et firent moult de inhumanités (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 150 r°).
 32 Sa gloire est comme fiens et comme ver (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 414).
 33 ...a paine as tu le sçavoir de congnoistre ton fait, et de gouverner ung seul corps terrestre, qui par comparaison ne est que ung ver de terre (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 36).
 34 Helas ! on en treuve en mains lieu Maintenant beaucop, mon amy, Qui n'ont pas du pain a demy Et son aussi nuz comme vers. (Pouvre peuple H., c.1450-1492, 178).
DMF 2020Robert Martin
Fermer la fenêtre