C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
VALET1
  Tri :
15 exemples
 1 Parellement et de ce temps ot un honme d'armes, en Bretagne, alemant que on clama Crokart, liquels avoit esté en son conmencement uns varlés au signeur d'Ercle en Hollandes, mais il se porta si bien ens es guerres de Bretagne par prises de villes et de chastiaus et des racas fais et de raençons de gentils honmes que, qant il ot assés menet celle ruse et il fu tanés de guerriier et de mal faire, il i aporta la finance de .LXM. viés esqus. Et fu chils Crokars uns de chiaus qui furent armé avoecques les Englois en la bataille des Trente, et fu tous li mieudres de son costé ; et i acquist tel grace que li rois Jehans de France li manda que, se il voloit relenqir les Englois et devenir François, il le feroit chevalier et li donroit fenme et .M. esqus de revenue par an. Il refusa a ce. Chils Crokars vint en Hollandes en grant estat, et pour ce que il vei que li signeur qui le congnissoient, n'en faisoient point de compte, il retourna en Bretagne, en ce temps que li dus de Lancastre Henris, qui chi desus est nonmés contes Derbi, seoit a siege devant la chité de Rennes. Li dus li fist grant chiere et le retint de son hostel a .XII. chevaus, (FROISS., Chron. D., p.1400, 860).
 2 ...li chevaliers se leva et vesti et arma et fist armer ses varlés, et tout compté il n'estoient que euls douse. Lor desfense ne dura point longement, car il i avoit la bien .C. arbalestriers et .Vc. honmes. (FROISS., Chron. D., p.1400, 893).
 3 ...lequel roy Pepin avoit dit aux trois varlés qu[e]... (Hist. Berthe Pépin T., c.1400-1500, 147).
 4 Messires Henris de Biaumont, un grant baron d'Engleterre, et messires Thomas Wage, son oncle, qui venoient servir la roine d'Engleterre, trouverent d'aventure sus les camps des varlés dou roi, liquel estoient parti de Bristo et aloient au conmandement dou roi semondre chevaliers et esquiers, et euls dire que tantos et sans delai il venissent a Bristo deviers le roi. (FROISS., Chron. D., p.1400, 82).
 5 Ilz devisent peres et meres, Filz et filles et suers et freres, Seigneurs, varlés, pucelles, dames, Et lez mariz d'avec leur fames. Il font entre eulz Dieu d'un brifault. (Mart. st Pierre st Paul R., c.1430-1440, 135).
 6 : Et qant ces gens se furent tous remis ensamble, il se trouverent siis mille honmes d'armes et .XL. mille d'autres honmes as lances et as pavais, lesquels on nonme pour le temps present "gros varlés." (FROISS., Chron. D., p.1400, 647).
 7 Et depuis li mestre d'ostel de la roine issirent hors de la salle et vinrent en la court, et fissent venir avant tous les varlés et pages de ces chevaliers et esquiers de Hainnau qui partir devoient (FROISS., Chron. D., p.1400, 99).
 8 ...Charlot Verdelet et Pierre Boutant, varlés de garde robe (FAUQ., II, 1421-1430, 85).
 9 ...chevaliers, escuiers d'onneur et varlés (Hist. Berthe Pépin T., c.1400-1500, 208).
 10 Et mesires Lois d'Espagne meismement, et ot si grant quoite de li armer et d'aler a l'escarmuce, que il ne li souvint de ses deus chevaliers englois prisonniers, et les laissa en la tente a mesire Carle de Blois, en la garde des varlés d'offisce qui la estoient. (FROISS., Chron. D., p.1400, 553).
 11 ...pour ce, fu (...) commandé aus varlés de la geole que icelle prisonniere ilz remeissent en la prison de laquelle elle avoit esté attainte. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 299).
 12 Auquel Jehannequin nous avons donné et donnons par ces presentes povoir, licence et auctorité de prendre toutes manieres de maistres calphas et rimolas, tous charpentiers, huchiers, charrons, fevres, cordiers, varlés de bras et mariniers (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1381, 167).
 13 ...Thomas Le Pesqueur et Pierret de Venise, varlés de bras, pour avoir besongné aux ouvrages desdictes galees pour tout le moiz de mars derrain passé, c'est assavoir pour avoir manié le boiz et mettre en place pour servir les ouvriers (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1389, 190).
 14 A deux aultres varlés de bras avoir besongné en icelle sepmaine avec ledit Guillemot, par trois jours et demi (...) Item a ung aultre ouvrier de la truelle pour IIII jours et demi qu'il besongna (Comptes Archev. Rouen J., 1413, 75).
 15 ...que nuls varlés ne aultres, quelz que il soit, ne se melleche de mieure waranche ne de ouvrer en mollin de waranche, dessy atant qu'il ait fait serment es mains des dis maïeurs (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1382, 24).
DMF 2020Robert Martin
 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre