C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     USURE1          USURE2     
FEW XIV usura
USURE, subst. fém.
[T-L : usure ; GDC : usure1 ; DÉCT : usure ; FEW XIV, 83a : usura ; TLF : XVI, 854b : usure1]

A. -

[Domaine des transactions financières]

 

1.

"Intérêt que produit l'argent prêté, intérêt qui est dû" : Ces chatel à nul usurier n'est forfaiz, fors de ceulx qui en ont usuré vulgaument de ces manieres de usures en l'an qu'il estoit mort ; que nul ne doit estre tenu à usurier que un an et un jour a cesser continuelment de ces manieres d'usures. (Cout. bourg. glosé P.M., c.1380-1400, 89). Lasse ! je faisoie que nice, Pour tant que de voir bien savoie Qu'a boire et a menger avoie De l'avoir qui venoit d'usure. (Jour Jug. R., c.1380-1400, 249). Usure est ce que est prins ou exigé par aucun crediteur pour l'usaige de la pectune qu'il a prestée. (Cout. instit. Anjou Maine B.-B., t.2, 1437, 216). LA FEMME. Se ne luy voulez renvoyer [au juif], Despeschons de le mettre en euvre [l'argent prêté] Affin que le usure on recueuvre Pour le payer comme sçavez. (...) C'est raison s'i prouffite bien. (Mir. st Nic. juif, c.1480-1500, 97). Vivres estoyent a tous venans baillez Sans point estre ne comptez ne taillez, Et sans viser a proffit ne usure, On en bailloit sans compte et sans mesure. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 191).

 

-

Prester à usure : Ce n'est pas presté a usure, Mais est amour passant mesure Et oultrebonne. (Mir. Berthe, c.1373, 172). Car la sainte escripture dit : "Donne l'aumosne au pauvre et tu prestes a Dieu a usure." (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 84). ...au temps qu'il demeuroit en ycelle ville, il presta à usure tant petit d'argent qu'il povoit avoir pour lors, afin d'avoir à recouvrer sa vie pour la sustence de lui et de sadite femme. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 484).

 

2.

P. méton. au plur. "Lieu où l'on prête de l'argent sur gages" : ...pour ossi le fret de warder en prison à le perche par 3 jours et 3 nuis le dit Jaquemon Quadebouche, pour cause de che que il estoit coustumiers de mettre en wagez as uzures l'ouvrage que il avoit des boines gens (Hist. industr. drapière Flandre E.P., t.3, 1364-1365, 33). ...certaine somme d'argent, laquelle il emprunta aux usures (LA SALE, Sale D., 1451, 179).

 

3.

P. métaph. "Ce qui est dû" : Mais se vous me creez, tout avant que vous les rendez, quant la vendra, vous les ferez tres bien batre de verges ci endroit en comice pour rendre l'usure de la painne ! (BERS., I, 9, c.1354-1359, 9.2, 15).

B. -

[Avec une valeur nettement nég.]

 

1.

"Fait de prêter à un taux excessif, prêt à un taux excessif, usure" : ...[Dieu] les conforte et les gouverne En terre, en mer et en taverne, Qui est la chapelle au dyable ; (Et vraiement ce n'est pas fable, Car on y aprent à jurer, À mentir et à parjurer, Ordure, luxure et usure, Et toute mauvaise apresure, De jour, de nuit et à toute heure ; Voire eu païs où je demeure ;) Volt punir ceste trayson Et les siens metre à garison. (MACH., P. Alex., p.1369, 186). Au tiers, je di que bien peut estre que celuy qui a emprunté, se par sa negligence ou par malice ne rendoit en temps deu et l'autre y eust dommage, il seroit tenu a l'autre. Mes ce n'est pas usure. (ORESME, Pol. Arist. M., c.1372-1374, 68). Avarice a sept branches : la premiere si est larrecin, la seconde rapine, la .IIIe. fraude, la .IIIIe. decepcion, la .Ve. usure, la .VIe. hazart et la .VIIe. symonnie (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 33). Maiz quant oultrage se joint et se marie a estat, tres mauvaise lignee s'ensuit ; (...) c'est tres mauvaise beste, gouffre de mer, loup ravissable en tous estas ; (...) en estat de bourgoisie : ferme, rapine, fraude, parjuremens, usure, baraterie et mainte deception (GERS., Annonc., a.1400, 237). ...quant vous avez à faire de promptes finances pour cause de vostre guerre ou pour vos autres grans besongnes, il fault aler à certaines personnes marchans d'argent, qui par usures et rapines illicites trouvent finances de monnoye, moiennant ce qu'ilz ont engaige de vostre vaisselle et de voz joyaulx d'or et d'argent (Doc. 1412. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.2 c.1425-1440, 316). C'est a dire, mon ami, que avarice est cause de larrecin, de rappine, de usure, de fraude, de barat, de simonie, de parjuremens, de batailles, et en conclusion, de tous les mauls. (LA SALE, J.S., 1456, 23). Le feu d'avarice nul n'arde ! Gardés vous de comectre usure ; Evités pechés et ordure. (Pass. Auv., 1477, 125). ...ung religieux hostelier, nommé frere Raymon Gautier, pour usures manifestes deffendues de droict, exactions indeues et illicites, voyes de faict et crimes par luy commis, fut par ledit grant maistre condempné en mil livres tournois d'amende envers le roy, et toutes ses debtes despendans d'usure declairés confisquées au roy, et fut dict par la sentence que tous les heritaigez par luy acquis par tel tiltre seroient rendus à ceulx à qui ilz appartenoient de droit, et seroit contrainct faire absouldre à ses despens tous ses debteurs, se à l'occasion de ce ilz estoient ou les faisoit excommunier. (LE CLERC, Interp. Roye, c.1502, 250).

 

2.

P. ext.

 

a)

"Transaction prohibitive"

 

-

Prendre à usure. "Accepter qqc. à un prix abusif" : Tiercement, quant la volenté n'est pas simple ou pure, mais mixte ; si comme celui qui prent a usure qui veult soy obligier a poier plus que il ne doit pour ce que veult plus ce faire que estre senz peccune et ne peut autrement. (ORESME, E.A.C., c.1370, 312).

 

b)

"Abus"

 

-

À usure. "Par abus, abusivement" : ...[le temps] quant il est perdu, l'en ne le puet recouvrer - et que l'en requerra a usure et demandera l'en par paine dure et cruele, qui [si on] le dit temps dispense folement (FOUL., Policrat. B., I, 1372, 99). Segnieurs que paucer ycy, L'ont dit pour la cicter Que a grant tort et a grant usure Avés en la croy Jhesus pandus (Pass. Autun Roman F., c.1400-1500, 204).

 

Rem. TL cite deux ex. de ce mot en a. fr. au sens fig. de "vengeance".
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre