C.N.R.S.
 
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USAGE
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83 exemples
 1 ...le residu de l'argent et debtes de ladicte execution sera delivré et baillié par la main de la Court aux freres du Carme à l'usage ordonné par ladicte Perrenelle (BAYE, I, 1400-1410, 9).
 2 Fut celui qui deffendit l'usage du pavot, en tant que touche les maladies qui peust venir aux yeux et aux oreilles. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 74 r°).
 3 Par ce point me pris a servir, Nom pas de mon corps asservir En subjection de servage, Mais d'avoir coustume et usage De savoir la gent honnourer, Pour eaus a moy enamourer (MACH., D. Aler., a.1349, 319).
 4 ...j'ay d'usage Trop bien que souvent d'avantage Boive et pour nient. (Mir. prev., 1352, 235).
 5 Et s'Amours a de coustume et d'usage Qu'elle face morir pour li amer Ceulz qui sont sien et en son doulz servage Et qui vers li ne saroient fausser, Ce poise mi vraiement ; Car je sui cilz qui sui siens ligement A tous jours mais. (MACH., L. dames, 1377, 91).
 6 ...j'avoie en usage De lui saluer humblement (Mir. nonne, 1345, 345).
 7 Je scé de leur loy [des crestiens] tout l'usage. (Mir. Barl. Josaph., c.1363, 282).
 8 Conment arez char si osée Que de vous je soie adesée Conme il est de conmun usage Es assemblez en mariage ? (Mir. fille roy Hongrie, c.1371, 13).
 9 Vint avant les plaidoiries le cardinal de Pise, legat a latere du Pape es provinces de Sens, Reins et Rouen, en la Chambre et print pro themate les paroles de l'Evangile de dimanche prouchain selon l'usage de Court de Romme (BAYE, II, 1411-1417, 208).
 10 ...au lieu ou l'apostume est confermee, l'usage du froit fait les membres noirs, aide a l'apostume de herisipille non vulneree, il nuist a celles qui sont vulnerees. (SAINT-GILLE, A.Y., 1362-1365, 83).
 11 ...en quoy lesdis greffiers ont fait nouvelleté et entreprise contre l'usage, stile et commune observance de la Court (FAUQ., III, 1431-1435, 2).
 12 ...[un chevalier] contre la coustume et usage du païs, tenoit a pain et a pot une donzelle belle et gente, en son chasteau (C.N.N., c.1456-1467, 454).
 13 Nous yrons diner chiez le page, Qui le nous fera a l'usage De son pais. (Mir. st Panth., 1364, 325).
 14 Adont s'est Foy en piez drecie Comme sage et bien adrecie De droit, de coustume et d'usage ; S'a dit : "Guillaume, le musage Avez bien paié ci endroit, Par dehors la voie de droit, Au mains en aucune partie..." (MACH., J. R. Nav., 1349, 216).
 15 Car au partir de vous en droit servage Laissai mon cuer en vostre compaignie, Comme vos sers qui de droit et d'usage Le doy faire, sans penser villonnie. (MACH., L. dames, 1377, 36).
 16 Et quel mot est neutre genre ? Cil que parle de chose que par nature ne resemble mye ne a masle n'a femmelle, si come I>un bank/I>, I>un huis/I>, I>un cuilier/I>, I>un cene/I> et ainsi des autres. Mais icy sçachez que chescun mot que par nature est neutre genre non obstant ce toutez vois est parlé en françois come il fust un masculin ou femenyn selonc ce que leur usage demande, come il apert aux exemples avant ditz. (DonatOxf., p.1400. In : Th. Städtler, Zu den Anf. der frz. Grammatikspr., 1988, 131).
 17 Je suis comparez a la mort, Car je pren le foible et le fort, Que nuls ne m'en puet eschaper, Qu'il ne le couveingne passer Par mes las ou par mi mes mains. Mais de cela soiez certeins Que j'y ay un bel avantage, Que j'ay par droit et par usage ; Car adès pren je li premiers, Et de ce suis je coustumiers, Et puis la mort si prent après Sans riens espargnier loin ne près. (MACH., D. verg., a.1340, 24).
 18 Ces Escos portent haces par usage, dont il donnent et frapent trop biaus horions (FROISS., Chron. D., p.1400, 781).
 19 Car avant n'estoit q'un lengage, C'estoit hebrieu, que par usage Et par nature Juïfs parlent (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 154).
 20 Je me recorde avoir oÿ dire a mon hoste de Plaisence, qui estoit de tous costéz noble de sanc et moult sage selon le monde et qui craignoit Dieu, que c'estoit chose sollempnelle et de commun usage es citéz d' Ytalie que, tant que il aiment pais et gardent justice et se tiennent de parjurer, il sont en si grant joie et franchise et pais qu'il n'est rien en ce monde qui leur repos oste ou appetice ou leur trouble en quelconque maniere, mais touz asseurs sont jour et nuit. (FOUL., Policrat., IV, 1372, 80).
 21 Si est la response pour ce que nous supposons que ja elle en soit bien, si que il apertient a princepce a estre, et que c'est plus de commun usage que les barons et nobles elle frequente. (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 66).
 22 ...car tele justice est usage de toute vertu quant est vers autre et injustice est usage de toute malice vers autre. (ORESME, E.A., c.1370, 282).
 23 Et n'est pas doubte que meilleurs en seroient les besongnes du roy et les communs prouffis, quoy qu'il semble à ceulx qui l'ont acoustumé que meismes merchandise et tous autres affaires ne puissent estre frequentées sans l'usage de menterie, laquelle chose n'est autre riens ne mais coulourer de faulceté, tricherie et barat par dire mençonges par grans sermans parjurés afermeement. (CHR. PIZ., Paix W., 1412-1413, 165).
 24 ...sondit pere et lui, estant en ladite ville de Chatres, fu mis par sondit pere en gaiges sur les juifs un blanchet fourré de connins à usage de femme (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 217).
 25 En laquele taverne fu lors prinse par ycellui compaignon une houppelande sengle de drap marbré à usage d'omme (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 470).
 26 ...Guillaume de la Heuce s'est constitué acheteur d'une hopellande à usage de femme, de drap vert, doublée de cendail noir (FAUQ., II, 1421-1430, 346).
 27 ...oultre plus il composa le Kallendrier et Nombre d'or, lesquelles choses n'avoient esté ainsi devant lui faictes, ne si bien ordonnées, et que nous tenons encores en usage. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 3 v°).
 28 ...lequel livre ay veu au Colliege du roy Charles le Quint en la librairie de astrologie à Paris, jouxte le Livre des IX Juges, bien correct et approuvé et, par ce, incathené et en usage à qui en veult. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 82 r°).
 29 ...et, pour chacune diversité de maladie, mist epithaphes et tiltres, pour advertir que l'un ne se print pour l'autre. Mais l'envie des escoles de Salerne fist rompre iceulx epithaffes, à cause de quoy sont hors usage. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 70 r°).
 30 Et en justice legal est contenue toute vertu ensemble et est vertu mesmement parfaicte, pour ce que par elle a l'en usage de vertu parfaicte, laquelle est parfaicte en ce et par ce que celuy qui le a en peut user quant a autre ou en regart d'autre et non pas tant seulement a lui meïsme. (ORESME, E.A., c.1370, 279).
 31 Car les habiz naturelz sont en enfans et en bestes, mais quant il sont senz entendement et senz bon usage de raison, il semble que il sont nuisibles (ORESME, E.A., c.1370, 358).
 32 Toutesvoies, teles choses ne contraingnent a mal faire nul homme qui ait en soy usage de raison, se il veult au commencement resister et soy acoustumer au contraire. (ORESME, E.A.C., c.1370, 198).
 33 ...ne sçay quelle chose je doye maintenant dire, respondre, ne proposer a voz raisons ; ainsi m'avez tollu et privé l'usage de parler. (C.N.N., c.1456-1467, 565).
 34 ...et lequel lingot il qui depose, depuis ce, porta en la ville de Bourges en Berry et illec la vendi à un marchant changeur qu'il ne congnoist la somme de XJ frans qu'il en ot et receut, et yceulz appliqua à son usage et proufit. (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 450).
 35 Les religieux, abbé et couvent de Notre Dame de l'Ille Dieu ont es forestz de Lions (...) usage à ediffier, ardoir et reparer, par livrée, à cause de leur dicte eglise. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 1).
 36 Les religieux, abbé et couvent de Saint Wandrille, à cause de leur hostel de Saint Estienne, ont en la forest de Rouveroy usage à congniez, la branche volage, arbre froissié dessus terre, sans amende, hors deffens. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 55).
 37 Rogier Suhart, escuier, a en la forest de bris en la verderie de Vallognes, à cause de son fieu du Vast, et tous les hommez du dit fieu soubz le dit escuier, en la dicte forest le vert boiz en gesant et le sec en estant selon la coustume et usage de la dicte forest, tant pour lui que pour ses dis hommes du dit fieu. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 131).
 38 Item un bichet d'avoine et une geline que doit chascun an à sa vie Domanget Petit, pour usage du bois en ce lieu (Comté Champ. Brie L., t.2, 1341, 454).
 39 De Mielot de Besu, prise par III fois en batis, où elle n'a point d'usage, pour ce, XV s. (Comté Champ. Brie L., t.3, 1347-1348, 397).
 40 Ou finage d'entre la Roupte Saint Fyacre, le Chasne de la Devise et la Male Maison où pluseurs gens ont usage, c'est assavoir : Dou bois ou lieu dit Gallende... (Comté Champ. Brie L., t.3, 1348, 375).
 41 Et ainsi, maleureuse forsennee creature que tu es, te semble que Dieu, qui a donné le temps a toute personne pour employer en bon usage, t'ait donné auctorité de le passer en oyseuse plus que un autre ? (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 17).
 42 Dou fil la Sourde de la Riviere, qui fu pris coppent bois vif es batis, hors des jours d'usage, par II fois, VI s. (Comté Champ. Brie L., t.3, 1347-1348, 397).
 43 ...reservé les pors qui n'y ont point d'usage. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 15).
 44 Sire, est ce ore en mauvais usage Que je m'emploie ? (Mir. march. larr., c.1349, 96).
 45 Le clergé se esbat en truffes, et l'usage du chevalier ["la manière d'être du chevalier"], les jeunes et les viex, villains, et toute personne, de quelconque sexe il soit, prent son esbatement en truffes, soient riches, soient povres sergens ou nobles. (FOUL., Policrat. B., I, 1372, 91).
 46 Toutes choses viennent en l'usage de sage personne et, quelconque chose soit faicte ou dicte, il y treuve matiere de vertueusement ouvrer et labourer et de vertu hanter. (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 133).
 47 ...jamais en nul autre usage Je ne pense ma vie user Que Dieu servir (Mir. st J. Paulu, c.1372, 125).
 48 Cuer, corps, pouoir, desir, vie et usage En vous servir, douce dame, mis ay, Pour ce que tant avés plaisant et sage Cuer, corps, pouoir, desir, vie et usage ; Mais c'iert toudis, sans penser nul oultrage, Car certeins sui que bien emploieray. (MACH., L. dames, 1377, 89).
 49 Si que, s'il est vrais amis Et en l'amoureus servage Vuet mettre vie et usage De cuer, com loyaus sougis, Folour feroit et oultrage De plus voloir ; ce m'est vis. (MACH., Lays, 1377, 385).
 50 ...on feroit hastivement coper et abatre les bois du Roy environ Saint-Cloud (...) afin que les ennemis de ce royaume n'en puissent avoir usage à leur aisement ou besoing pour grever ladicte Ville (FAUQ., I, 1417-1420, 253).
 51 ...a maintenir en vertu et usage ["comportement, manière d'être"] de preudefemme (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 99).
 52 Nabugodonosor (...), par pugnition de vergue de Dieu pour son orgoeul, fu mué comme en usage de beste par oubli de soy mesmes (CHASTELL., Temple Boc. B., 1463-1464, 109).
 53 ...leurs femmes avoient mué leur usage en usage qui est contre nature, et leur masles et les hommes avoient delaissié le naturel usage de femme et estoient touz enflambéz et ardans de leurs desirs en faisant ensemble leur laidure hommes sur hommes (FOUL., Policrat. B., III, 1372, 240).
 54 Par nature engien proufite, il est aidié par usage, par labeur immoderé est rebouté et par attempré excercice est aguisié. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 37).
 55 ...mais maintenant, si tost que l'ame est conjointe au corps, elle est corrumpue et ne peut excercer ses proprietés, jusques autant que par usage et par experienche esvillie par doctrine elle commenche a avoir congnoissance. (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 63).
 56 Et celle puissance, nous l'eüsmes senz aucun usage ou operacion precedent (ORESME, E.A., c.1370, 147).
 57 Et avecques ce, il a en ses mains une qualité acquise par usage, par quoy il les demaine legierement selon cel art. (ORESME, E.A.C., c.1370, 145).
 58 ...car tout art a son commencement de nature et par nature, et son procés de usage et raison (FOUL., Policrat. B., II, 1372, 156).
 59 Decheoir pas ne le lairay [ce lieu] ; Mais de maintenir l'ostellage, Com l'ai fait puis douze ans d'usage, C'est bien m'entente. (Mir. roy Thierry, c.1374, 325).
 60 ...Ou mué le sens de la letre Autrement qu'il ne déust estre, Ou escript en rude langage Par défault de sens et usage (LA HAYE, P. peste, 1426, 164).
 61 La tierce [cause] entens par long usage De vicieux et faulx bevrage, Mesmement d'eaue corrompue, De sa purté privée et nue. (LA HAYE, P. peste, 1426, 48).
 62 Adont parla, ce m'est avis, Li bons princes, que Dieus confort ! Et sa gent amonnestoit fort, Qu'il fussent preudomme et vaillant Et qu'il ne fussent pas faillant À ce besong ; car qui fuiroit Vraiement il se destruiroit ; Car il ne saroit pas l'usage Ne dou païs ne dou langage, Et si ne saroit où fuir. (MACH., P. Alex., p.1369, 164).
 63 Mais selonc le commun usage de parler, la ou elles [ces .III. dimensions] sont inequales, la plus grande est appellee longitude, et l'autre apres latitude, et la plus petite est dicte spissitude. (ORESME, C.M., c.1377, 48).
 64 Lez sens et crainte dez vaillans parens se espart et communique a leur generation par usage de bien endoctriner, et par frequentation de haultes oeuvres. (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 69).
 65 Mais contre nature sont les choses qui se font contre l'usage de nature, toutevoies elles se terminent et conforment selon nature, comme de illuminer et faire veir ung aveugle. (Somme abr., c.1477-1481, 162).
 66 ...Ulixes le sage, Qui prudence avoit en usage Et science (CHR. PIZ., Chem. estude P., 1402-1403, 224).
 67 ...son oeil ne se peut garir si n'est que son aultre oeil soit caché, car l'usage qu'il a a regarder empesche la garison de l'autre malade. (C.N.N., c.1456-1467, 504).
 68 Car bien peu vault art sans usage (MILET, Destruct. Troye S., c.1450-1453, 249).
 69 Car homme dist qe usage fait mestier [var. fait le mestre]. Tresdouz Sires, de cele mestier [var. mestrie] ai jeo tant apris qe jeo sai de voir sanz doute qe jeo siu dignes a estre perduz sanz recoverir (HENRI LANC., Seyntz medicines A., 1354, 78).
 70 ...Qu'ils voulurent espoïre Que usage de vin pourroit nuire En la maladie actuele, Qui descent de chaleur cruele, Plus qu'en celle par aventure Qui prent cause de pourreture. (LA HAYE, P. peste, 1426, 99).
 71 ...car il [le magnifique] ne despent pas grandement en son usage cotidian, mais il le fait volentiers en choses communes. (ORESME, E.A., c.1370, 245).
 72 Et qui veult lors de vin user Le doit choesir sans abuser, Tel qu'il soit cler et odorant, Soubtil et meur et savorant, Fort ou foible jouxte l'usage De son vivre, s'il est bien sage (LA HAYE, P. peste, 1426, 99).
 73 Le bon mary d'usage demouroit tressouvent aux champs, en une maison qu'il y avoit (C.N.N., c.1456-1467, 507).
 74 S'en avient, on le voit d'usage, Qu'amant qui poursuit a oultrage Sa dame en la tenant, forfait Vers elle et son eür desvoie. (Cent ball. R., c.1388-1396, 158).
 75 ...vostre plaisant language De doctrine plain et non en usage (SAINT-GELAIS, Eurial. Lucr., c.1490. In : Chrestom. R., 259).
 76 Quant ce vit Rebecque le sage, Viande fit a son usage, Et par Jacob le fist porter. (LE FÈVRE, Respit Mort H., 1376-1380, 118).
 77 ...il y avoit ja des nuis vint ["vingt"] Que par usage a mon couchier Morpheüs aloie priier (FROISS., Par. am., c.1361-1362, 81).
 78 Et, s'il avenoit que l'usage De vin aigre feroit dommage À l'estomac pour sa froidure, Ou autrement par aventure, Il fauldroit rompre sa malice [Par] cynamome à ce propice (LA HAYE, P. peste, 1426, 125).
 79 C'est bien raisons que je vous baille Matere pour vous resjoïr : Par usage voelliés oïr A parler de Sainte Escripture, Car c'est la droite noureture De l'ame (FROISS., Dits Débats F., 1363-1393, 124).
 80 Et m'a apris c'on ne doit pas cuidier Et que faillir doit celui par usage Qui femme croit se ce n'est sur bon gage (MACH., App., 1377, 641).
 81 ...et qant la lune se renouvelloit, il avoit par usage le chief moult dolereus (FROISS., Chron. D., p.1400, 780).
 82 Se tu es homme, par usage, Consideres que es mortel (CHR. PIZ., M.F., II, 1400-1403, 28).
 83 Et plusors hantent bien l'eglise Qui n'y vont pas pour le servise Mais pour esbat ["pour se distraire"] et pour usage. (Tomb. Chartr. W., c.1337-1339, 46).
DMF 2020Robert Martin
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