C.N.R.S.
 
Exemples de l'entrée 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
UNIVERSEL
  Tri :
26 exemples
 1 Ardent desir de veoir pays, savoir et cognoistre pluseurs experiences qui par le monde universel journellement adviennent, nagueres si fort eschaufa l'atrempé cueur et vertueux courage d'un bon et riche marchant (C.N.N., c.1456-1467, 126).
 2 Ensuyvez mes commandemens Et alez faire preschemens Par tout le monde universel, Preschans le hault fait sollempnel De l'Evvangille. (Myst. Pass. Troyes B., a.1482, 1002).
 3 Helas ! Dieu de tout le monde universel, mes yeulx ont perdu toute leur lumyere, mon povoir a esté aboly, si tost que devant ta souveraine Majesté je me suis presentee. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 297).
 4 Et croy que les merveilles qui sont par universel terre et monde sont les plus vrayes, comme les choses dictes faees, comme de pluseurs autres. (ARRAS, c.1392-1393, 2).
 5 Comme dont en celui tamps je eusse encommencié a faire, pour l'amour et honneur de tres noble nostre sire le roy, ung oevre universel de l'estat du prinche et de toute la court ou famille royale et de la administration de la chose publique et de tout le gouvernement du royaume, non seulement des divines Escriptures, mais aussi des sentences des docteurs catholiques et des dis de phisique et de poetrie, toutefois pour satisfaire a vostre requeste, laquelle envers moy a bon droit obtient vigeur de commandement, en delaissant l'ordre que j'avoie encommencié, je me sui hasté de composer icelle partie de l'euvre susdite qui appartient a la instruction et doctrine des enfans royaulx (DAUDIN, De la erudition H., c.1360-1380, 3).
 6 ...et en demonstracions speculatives tout est universel, tant principes et premisses comme conclusions (ORESME, E.A.C., c.1370, 353).
 7 ...maiz pour espandre la largesse de sa bonté, a la cure et gouvernement universel dez royaulmes et dez personnes (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 34).
 8 ...ainsi que puissance a similitude et pareilleté avec le Pere qui est principe universel et general, et sapience avec le Filz et bonté avec amour. (Somme abr., c.1477-1481, 159).
 9 ...le cas est de très-mauvais exemple contre le universel monde, aïant regart à crime de lese-magesté (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 469).
 10 Et a son trespas elle laissa monseigneur René (...) son seul et universel heritier (LA SALE, Salade, c.1442-1444, 198).
 11 ...des maux enormes qu'elle faisoit et faisoit faire au peuple universel du royaume de France (Hist. Berthe Pépin T., c.1400-1500, 182).
 12 Et de tant comme le bien est plus universel et commun, est il plus excellent, et par le contraire le mal plus damnable, comme par une mesme discipline se jugent deulx contraires (CHART., L. Esp., c.1429-1430, 46).
 13 ...le bien et utilité de la chose publique, et encores l'universel monde et humaines créatures (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 6).
 14 ...et, en après, en la désertion et confusion totalle du bien universel de son royaume et pays (ORESME, Monnoies W., c.1365, III).
 15 Je puis sceurement dire que oncques honneur, vertu et salut universel de la communité de la seigneurie ne fut mains empraint es couraiges qu'il est de present (CHART., Q. inv., 1422, 32).
 16 Et, cedit jour, mondit seigneur de Berry (...) envoya ses heraulx à Paris, qui apporterent de par lui quatre lettres, les unes aux bourgois, manans et habitans d'icelle ville, unes à l'Université, les autres aux gens d'Eglise et les autres à la court de Parlement, qui contenoient en effect que lui et ceulx de son sang avecques lui tout assemblez estoient ilec venus pour tout le bien universel du royaume de France, et que par ladicte ville lui feussent envoiez cinq ou six hommes notables pour oyr les causes pourquoy lui et ceulx de sondit sang estoient ainsi venus que dit est. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 88).
 17 Si comme honnourer son pere ou son seigneur, c'est un commandement universel ou general. (ORESME, E.A.C., c.1370, 305).
 18 Et par ce que dit est s'ensuit que se Dieu et nature fesoient que la terre vers la partie habitable devenist et fust faite ausi pesante comme elle est vers l'autre partie, ou que la pesanteur de celle autre partie appetiçast tant que toute la terre fust uniforme et de semblable pesanteur en toutes ses parties, il convendroit que la partie qui est habitable descendist et que toute la terre fust plungie en la mer et toute couverte de eaue, ausi comme un honme qui cuevre son visage de son chaperon. Et ainsi pourroit estre un diluge universel et sans pluie. (ORESME, C.M., c.1377, 570).
 19 Puisque Dieu est juste, il a divers lieux en son royaulme universel de tout le monde, selon les diverses oeuvres des hommes qui sont ses subgetz. (GERS., Déf., 1400, 224).
 20 Et pour ce dit Aubert, un moult grant philosophes, que "quant Dieu voult le ciel come une pel estendre pour faire le livre de l'université, il ne voult qu'il y faulsist riens des choses qui estoient escriptes par devant en son livre de eternité", c'est a dire que Dieu, quant il crea le ciel, que cely Aubert appelle le livre universel, il ne voult riens laissier de toutes les choses qui perdurablement avoient par devant esté en sa pensée (EVR. CONTY, Eschez amour. mor. G.-T.R., c.1400, 528).
 21 Les gracieuses chambrieres, qui estoient XXI en nombre, de III foiz sept, et entre autres troys en la vertu de la glorieuse trinite, lequel nombre susdit de ung est, selon les docteurs, nombre universel [var. mss B et C : lequel nombre de VII, selonc les docteurs est nombre universel], estoient resplendissans come les sept planetes et les estoilles qui tournent ou ciel, chacune en son degre (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.1, c.1386-1389, 451).
 22 En tant que se l'en scet en la premiere maniere, c'est a savoir en universel, ce ne semble nul inconvenient se l'en fait contre tele science. (ORESME, E.A., c.1370, 372).
 23 Briefment, combien que honme en universel ne soit autre chose fors cestuy et cestuy, toutevoies la consideracion et l'intencion ou concevement de l'entendement est autre de honme en espece et de cestuy ou de cestuy, quar le premier est general et commun a plusseurs et ne represente plus un que l'autre, mais le secont est propre a cestuy ou a cel autre. Apres il aplique a propos. (ORESME, C.M., c.1377, 152).
 24 A Dieu ! pere. Le cueur me pasme, Quant icy vous voy mort gisant, Vous qui estiez le plus puissant Qui fust en l'universel monde. (Myst. st Laur. S.W., 1499, 184).
 25 ...et, moyennant bonne voulenté, faictes, Sire, que en chascune terre tant de temporalité comme de l'espiritualité, tant en universel comme en singulier, la part et le don de bonne paix soit ottroyé par vous, qui estes Dieu benoit en eternité (GERS., Noël, p.1404, 314).
 26 Nul ne rendoit son voysin malcontent, Nul n'aloit veoir par l'universel monde, Chascun regnoit en son estat constant (ANTITUS, Poés. P., c.1500, 28).
DMF 2020Robert Martin
 Retour à la page précédente 
Fermer la fenêtre