C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TUILE     
FEW XIII-1 tegula
TUILE, subst. fém.
[T-L : tiule ; GDC : tieule ; DÉCT : tiule ; FEW XIII-1, 153a : tegula ; TLF : XVI, 734a : tuile]

A. -

"Carreau de terre cuite"

 

1.

"Pièce de terre cuite au four utilisée pour couvrir les toitures" : Une maison de tuille et toutes les appartenances... (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1354, 193). Ne veés vous quel vent il vente ? Gens, maisons et clochiers cravente, N'on n'ose venir në aler Pour les tieules qu'on voit voler Pour le vent qui ainsi les souffle Par son fort et mervilleus souffle. (MACH., Voir, 1364, 612). Cils Wautres estoit uns couvrères de maisons de tieulle : mauvais gars et envenimés estoit (FROISS., Chron. R., X, c.1375-1400, 98). Et dit, sur ce requis, que à chascun noët qu'il jettoit esdiz puis, il lioit une tieule ou une petite pierre, pour enfoncer, ainsy comme celui qui les lui avoit baillées lui avoit dit. (Reg. crim. Chât., I, 1389-1392, 449). ...ilz tirerent l'eschiele à eulx, l'emporterent, et de fait monterent icelle eschiele sur la toit dudit monstier, et casserent et briserent les tuilles dudit monstier (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 223). ...à la porte Barbete, il vit Jehanne, femme Martin Loquet, couvreur de tuile, laquelle lui pria et requist que il voulsist boire de une chopine de vin avec elle (Reg. crim. Chât., II, 1389-1392, 346). Et fist bastir entre le bourc et le chastel une forte tour, grosse, de tieules sarrasinoises, a fort cyment. (ARRAS, c.1392-1393, 67). Item, ont et doivent avoir en icelle forest, hors deffens, la mousse, le caillou, la maille, le sablon et l'argille, sans fere tieulle et sans amende (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 99). ...cinquante thieulles vannelles emploiez oudit ouvrage de couverture (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 615). Item, est ordonné que pipe de chau ne sera vendue oultre X. s. Item, cent de sable, oultre XXXV. s. Item, cent de bournaie, oultre XXV. s. Item, milier de tieuble corgné, oultre XXV. s. Item, milier de tieuble plate, oultre XLV. s. Item, miler de carreau de demi pié, oultre XXV. s. Item, cent de late sangle, oultre II. s. VI. d. (Doc. Poitou G., t.7, 1422, 387). C'est bon temps pour couvrir de tuille Quant les maisons si se desceuvrent. (Est., p.1460, 22). ...achapt de trois mil et cinq cens tuilles de Jehan Savagnas, tuillier de Gardane, à cause de convertir au couvert de la maison du vergier dudit seigneur (Comptes roi René A., t.1, 1479, 50).

 

-

Tuile creuse. "Tuile en forme de demi-cylindre" : Jehan Gaudineau et un autre, touz deux varlez de Jehan Galet, bourgois de La Rochelle, qui menoient et charroient de la tuille creuse (Doc. 1415. In : P. Rézeau, R. Ling. rom. 78, 2014, 436). [Archives hist. de la Saintonge et de l'Aunis]

 

-

P. méton. "Ensemble des tuiles, couverture de tuile" : ...et que laditte granche estoit et avoit esté si mal couverte et si longuement que par le deffaut d'ycelle couverture le vent se estoit boutez dedens laditte grange, et par la force d'ycellui vent le merrien, late, clo et tuille d'ycelle grange estoient cheus (Chartes Abb. St-Magl. T.F., t.3, 1330, 25). Et, eu sur ce conseil et jugement des jurés massons et charpentiers de Paris, ledit frere Jehan Maulpoint, prieur etc. marchanda aud. Carrizi de fere ce que dit est et saulver toute la tuille et charpenterie desdiz lieus (MAUPOINT, Journ. paris. F., App., 1461, 18).

 

-

P. ext. "Carreau servant à la couverture (quel qu'en soit le matéraiu)" : ...le maisonnement d'entre lesdictes tours estoit couvert de tuilles d'or fin (RENÉ D'ANJOU, Cuer am. espris W., 1457, 158).

 

2.

"Brique"

 

Rem. Hist. prem. destruct. Troie R., c.1470-1480, gloss.

 

-

"Carreau de terre cuite utilisé pour le pavage" : ...4 cens de tieulles à paver, emploiez tant en la reparacion des pavemens de la chambre de monseigneur, du retrait d'icelle chambre (Comptes Etat bourg. M.F., t.3, 1418-1420, 588).

B. -

P. anal. [Anal. de forme]

 

1.

"Plaque de métal précieux" : ...un nommé Philippot Hallé, qui emportoit deux tieulles d'argent, lesquelles il disoit avoir apportées du pais de Bretaigne, pesant chascune dix marcs (Chancell. Henri VI, L., t.1, 1425, 205).

 

2.

[Désigne un mets de viande ou d'écrevisse (présenté en parts individuelles)] : Gravé d' escrevisses. Mectez boulir vos escrevisses, et quant elles seront cuictes, soient eslites comme qui les vouldroit mengier, et ostez le mauvaiz de dedens. Puiz ayez des amandes pelees et broyees, deffaictes de puree de poiz, coulees par l'estamine, et du pain harlé ou des chappellures trempees en puree, broyees et coulees par l'estamine ; puis ayez gingembre, canelle, graine et cloz broyez, et tout mis en ung pot et ung petit de vinaigre, et boulu ensemble, puis drecié par escuelles. Et soit mis dedens chascune escuelle les escrevisses frictes en huille et de l'autre poisson frit. Item, qui veult faire tuille d'escrevisses, ainsi se peut il faire ; maiz [broyez] forment les escailles des escrevisses (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 208). Tuille de char (...). Or devez vous avoir cuit en eaue, en vin et en sel, chappons, poucins et poules despeciez tous crus par quartiers, ou veel despecié par morceaulx ; et de l'eaue d'icelle cuicture devez destremper et deffaire ce que vous avez broyé, puiz coulez parmy l'estamine, puis rebroyez le relaiz et coulez arriere. Puiz gingembre, canelle, clouz et poivre long destrempé de vertjus sans vinaigre, puiz boulez tout ensemble. Or soit vostre grain cuit en sain de porc par morceaulx ou quartiers, et dreciez vostre grain par escuelles et mectez du potage pardessus. Et sur le potage de chascune escuelle .IIII. ou .V. queues d'escrevices, et du succre pardessus pouldré (Ménagier Paris B.F., c.1392-1394, 220).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre