C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TREIZIÈME     
FEW XIII-2 tredecim
TREIZIEME, adj. num. et subst. masc.
[T-L : treiziesme ; GDC : tresisme ; FEW XIII-2, 234b : tredecim ; TLF : XVI, 571a : treizième]

A. -

"De rang treize, treizième" : La treziesme joie de mariage si est quant... (Quinze joies mar. R., c.1390-1410, 95). Pour lors estoit Phelippe de Hainnau ou tressime an de son eage. (FROISS., Chron. D., p.1400, 157). La trezieme euvangille Quiconques ne voeult estre assailly ne abbayé des chiens de jour ne de nuyt, si aist du bon frommage rosty et leur en donne en disant... (Ev. Quen., II, c.1466-1474, 137). Lundy, tresziesme d'octobre alla aux Granges (LA VIGNE, V.N., p.1495, 185).

 

-

[Par référence à la valeur maléfique attribuée au nombre treize] : Encor t'es tu pris, toy trezisme De meschans avec qui tu mains, Et dis que n'en vueulx plus ne mains : Par quoy a plusieurs sembleroit Que ce nombre te serviroit Pour faire aucunes sorceries Ou charmes ou enchanteries Dont tu es ouvrier moult subtil. (GRÉBAN, Pass. J., c.1450, 260).

B. -

REDEV.

 

1.

Région. (Normandie) Treiziesme denier. "Droit perçu de trois ans en trois ans par le suzerain et se montant au treizième de la rente primitive due par l'usager à son seigneur immédiat" : Pour les quelles franchises et usages dessus declarés, eulx sont tenuz rendre et paier au roy notre seigneur de trois ans en trois ans chacun le XIIIe denier de la rente ancienne que eulx font aux sengneurs de qui eulx tiennent leur terre, lequel XIIIe denier est apellé charuage ; et se chacun an estoit pasnage en la dicte forest de Saint-Sever, chacun an paieront le dit XIIIe denier pour charuage. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R.B., 1398-1402, 94).

 

Rem. Déf. d'apr. L. Delisle, La Classe agric. en Normandie, [1851], 382.

 

2.

Subst. "Redevance due au seigneur, qui se monte à la treizième partie des revenus d'un fief ou du prix de vente d'un bien" : Et furent remises sus sousides, gabelles, aides, fouages, dousimes, tresimes et toutes manières de tels coses, et li plas païs avoec che tous riflés (FROISS., Chron. R., XI, c.1375-1400, 80). Apres ce que le roy fut venu à Paris, aucuns nobles et ceulx de Paris ne vouldrent plus que les subvencions, comme de l'imposicion de douze deniers pour livre, la gabelle, le quatriesme et le treiziesme, courussent (Chron. Valois L., c.1377-1397, 291). Et pour ce, Beau Filz, il est expedient et de pure neccessite que les aides, et par espicial celles qui sont importables et pour lesquelles les pauvres gens s'en fuient du royaume, c'est assavoir gabelle oultrageuse, quatriesmes, tailles et tresiesmes, du tout soient abatuz. (MÉZIÈRES, Songe vieil pèl. C., t.2, c.1386-1389, 366). Et de ce, est deu au roy notre sire hommage, reliefz, XIIIes ["treizièmes"] quant le cas s'offre. (HECTOR DE CHARTRES, Cout. R., 1398-1408, 83). Item en debvon reliefs, treiziesmes, aides et sous aides coustumières, toutes et quantes fois que les cas s'offrent et adviennent. (Cartul. Hôtel-Dieu Cout. L., 1478, 324).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre