C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TRAVERSE1          TRAVERSE2     
FEW XIII-2 transversus
TRAVERSE, subst. fém.
[T-L : traverse ; GD : traverse ; GDC : traverse ; DÉCT : traverse ; FEW XIII-2, 223b, 225a : transversus ; TLF : XVI, 560a : traverse]

A. -

"Ce qui coupe transversalement, qui est placé transversalement, qui agit transversalement"

 

1.

"Rue transversale" : ...lesdiz escolliers frappèrent sur ledit Michelon et le recullèrent jusques deça la traverse qui va vers Nostre-Dame de la Chandellière dudit Poitiers (Doc. Poitou G., t.12, 1476, 106).

 

-

"Voie qui traverse, chemin de traverse" : ...et lors leurs chevaucheurs pristrent une traverse entre les deux batailles et s'embatirent en la bataille en lieu de leurs peons (BERS., I, 9, c.1354-1359, 27.10, 50). ...mes li chevaucheur romain pristrent une traverse et leur furent au devant (BERS., I, 9, c.1354-1359, 35.7, 65).

 

-

Traverse de chemin. "Chemin de traverse" : ...advint que ung homme ... cheval, de la compaignie d'icellui Salezart, passoit tout seul par ladicte viconté de Caramaing et tenoit une traverse de chemin qui est entre ledit lieu de Caramaing et le lieu de Saint Feliz. (Ecorch. Ch. VII, T., 1446, 475).

 

2.

"Pièce de bois qui sert à porter ou à renforcer d'autres pièces" : ...Jehan Trotin et Thomas Le Pesqueur, varlés de bras, pour leur paine et salaire d'avoir servi les mestres d'aesse, calfas et rimolas qui appareillent de present les galees dessusdictes, avoir cuit et servi de bray, d'estouppes, aidié a remuer les traverses desdictes galees (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1389, 194).

 

3.

"Coup de travers" : Ponthus estoit en aguet de ferir le payen par le visage, qui estoit descouvert, et tant qu'il va gecter une traverse tellement qu'il lui couppa tout le nez et la bouche et le menton (Ponthus Sidoine C., c.1400, 27). ...quant il vit que le geant venoit sur luy les bras estandus, Charles haulce l'espee et luy couppa le bras destre d'une traverse. (Charles de Hongrie C., c.1495-1498, 26).

B. -

Au fig.

 

1.

"Tout ce qui s'oppose à un dessein, à la réalisation d'une chose, empêchement, obstacle" : De tout ce estoit il si duis Que ce n'estoit c'uns drois deduis De li vëoir esbanier. Jamais ne li peust anuier, Car il en aprist tout le cours, Guanches, traverses et retours, Pour le gibier et pour la prise. Car meintes fois aucuns plus prise Le gibier que les oyseaus prendre. Pour ce fait bon de tout aprendre. Car il par moy tant en aprist Qu'onques nuls tors ne m'en reprist. (MACH., D. Aler., a.1349, 279). Tout ce me vient par Mallebouche Qui më acrouche De sa voulenté tant perverse, Et sans causë elle m'approuche De faulx reprouche, Pour moy bailler une traverse. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 193).

 

-

Faire des traverses à qqn. "Mettre des obstacles à l'action de qqn, créer des empêchements, des ennuis à qqn" : Lequel roy, qui tousjours estoit assés enclin de croire conseil, pour ce que durant son règne on lui avoit fait et machiné par pluiseurs fois de grans traverses et assés semblables, crey légièrement tout ce qu'on lui dist des besongnes dessusdictes, estre véritables. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 453). Et furent cestes lettres baillees et portees par ledit Rocelle audit messire Guillame ; lequel (...) les envoya au duc son maistre a Bruselles, qui assez les prist a aigre, car ja lui en avoit on fait beaucop de traverses et de hautaines bien estranges, lesquelles sagement avoit tollerees pour le bien de la paix (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 229). ...ceulx qui vous ont fait ceste traverse en la prinse du Chasteau ne sont de nos gens, ains les avons faicts deschasser et bannir de nostre royalme (Lettres Ch. VIII, P.M., t.5, 1491, 240).

 

2.

"Moyen détourné" : Ha Fortune, la tresdiverse, Pour doubte de toy converser Je prenoye longue traverse Affin que ne peusse verser, Mais tu m'es venu traverser Par ta voulenté si perverse Que tout jus m'as fait renverser (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 13). Qui point ne verse a la renverse Si fault il gesir dos envers, Il n'y a destour ne traverse, Car tous serons mangez de vers. (RÉGN., F.A., 1432-c.1465, 212).

C. -

Loc. adv.

 

1.

À la traverse

 

-

"De travers" : Cleriadus tient sa lance en son poing, mais de mal ne fait il point au lion, car il sailloit à la traverse et si se savoit tresbien garder des coups de Cleriadus. (Cleriadus Z., c.1440-1444, 126). Mieulx luy vaulsist estre en Perse Tant le perse Au long et a la traverse Puis le berce En tresdeloyal deport (MESCHIN., Lun. princes M.-G., c.1461-1465, 68).

 

-

"De travers, à côté du sujet" : Quant li sires de Couchi vey que ces gens que il avoit là amenés, ne vorroient aller plus avant , et que il ne faisoient que respondre à le traverse , si fu durement merancolieus (FROISS., Chron. R., VIII, c.1375-1400, 221).

 

-

"De manière inconsidérée" : Quant je ly ramentoy, il samble qu'on le gerse : Il rechigne, il tempeste, pos et henas reverse, Et par mi son celier va et vient et traverse, Comme tous forsenez, quant son service exerce ; Et respont à chascun toudis à la traverse, Comme homs plus eschaufés c'un verras que l'en berse. (MACH., Compl., 1340-1377, 266). Et s'on t'aportoit a cautelle Ceste viande bonne et belle, Et puis tu en mengasses trop, Tu t'ociroies a un cop, Qu'on te donroit a la traverse Après d'une autre si diverse Et si anuieuse a mengier Que tu n'en porroies mengier. (MACH., C. ami, 1357, 60).

 

-

"En se mettant de travers, en créant un empêchement" : ...le bastard luy demanda a part : "Messire Jehan, vecy ung chevalier de ceans, lequel sans congié et aveu de Monsieur s'est avancié par presumption de porter emprinse en ceste maison ; et Monsieur (...) vouldroit bien que quelq'un venist a la traverse touchier a son congié, sans aveu aussi et congié en publique. Qu'en dictes-vous ? Ozeriés vous riens dire ? Car au regard de la mesprison je vous asseure." (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 135).

 

2.

De traverse. "Obliquement" : Pierres de Montraboy, (...) Le fiert d'un roit apié ou vuit flanc de traverse. (Gir. Ross. H., c.1334, 240).
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin

Fermer la fenêtre