C.N.R.S.
 
Article complet 
StructureSans exempleCompletFormesExemples
FamilleTextesSourcesImpressionAide à la lecture
     TABLEAU     
FEW XIII-1 tabula
TABLEAU, subst. masc.
[T-L : tablel ; GDC : tablel ; FEW XIII-1, 17b,23a : tabula ; TLF : XV, 1294b : tableau]

A. -

"Panneau, plaque" : Pour avoir refourmé la cheminee de la cuisine partout ou mestier estoit et fait une couverture de tableaux sur le tuel de ladicte cheminee et pour avoir fait l'astre et le contrecuer d'icelle cuisine, baillié en tasche a rabés et coustume a Jehan Leverrier, plastrier (Clos galées Rouen M.-C., t.2, 1380-1389, 199). ...une grande mande quarrée pour mettre, chargier et amener par charroy, treize tableaux de bois (Comptes Lille L., t.1, 1451-1452, 409).

B. -

"Panneau comportant une inscription ; écriteau ; l'inscription elle-même" : Lors ataint le tablel, aux païens le monstra (Renaut Mont. B.N. V., c.1350-1400, 530). Et aux piez de la tombe mist une ymage d'albastre de son hault et de sa figure, si bel et si riche que plus ne povoit, et tenoit la dicte ymage un tablel d'or ou toute l'aventure dessusdicte estoit escripte. (ARRAS, c.1392-1393, 14). Et a ses piez avoit en estant une royne d'albastre, couronnee richement, et tenoit un tablel qui disoit : Cy gist mon mary, le noble roy Elinas d'Albanie, et devisoit toute la maniere comment il avoit la esté mis, et pour quelle cause (ARRAS, c.1392-1393, 265). Helinas li bons roys Fu trouvé dedens le rochier Dont nul ne pouoit approchier, Tant eüst force ou vasselage, S'il ne fust yssu de lignage ; Comme entombelé fu encor Dessus les grans coulombes d'or. De Presine dit autretant, Comme fu pourtraitte en estant Aux piez de la tombe Helinas, D'albastre faictë a compas, Et du tablel qu'elle tenoit (COUDRETTE, Mélus. R., c.1401-1402, 289). Donc ceste saige dame, qui bien se saura garder d'ycellui vice, vouldra bien que les dons et aumosnes qu'elle fera par celle voye soient sceuz et enregistréz, se il sont notables - comme pour reffaire leur eglises ou leurs convens ou autres neccessaires - en memoire perpetuelle en tabliaux en leurs eglises (CHR. PIZ., Trois vertus W.H., c.1405, 67). ...pour senefier Toute celle ordenanche, feroit ataquier Tabliaus où on feroit tous ces fais entaillier (Geste ducs Bourg. K., c.1410-1419, 328). PILLATUS. Or sus, Acquim, activement, Va mectre en hault apertement Ce tableaul cy dessus sa teste (Pass. Semur D.M., c.1420 [1488], 214). ...les presidens et conseilliers de la Chambre de Parlement ont veues et visitées les anciennes ordonnances de Chastellet avec les nouvelles pour ordonner les tableaux qui seront mis oudit Chastellet, selon lesdictes nouvelles ordonnances, nagaires publiées. (FAUQ., II, 1421-1430, 177). Et en ung tableau devant l'eschaffault où ladicte Jehanne estoit, estoient escrips ces mos : "Jehanne qui s'est fait nommer la Pucelle, menterresse, pernicieuse, abuserresse de peuple..." (FAUQ., III, 1431-1435, 13). Lesquelles paroles sont escriptes en vostre chambre de Parlement, ou tableau qui est contre le mur, qui sont choses que devez bien considerer et noter (JUV. URS., Loquar, 1440, 385). Metelle, vueilliez moy baillier Le tabliel que je vous chargay, Car atachier je le volray Au desure de ce prophete, Car je vueil qu'il soit magnifeste Qui il est et qu'il soit congneux De ceulx qu'a sa mort sont veus, Et qu'ilz dient en leurs pays Comment estoit roy des Juifz. (MARCADÉ, Myst. Pass. Arras R., a.1440, 189). ...ung tableau ouquel avoit escript les mots qui s'ensieuent : ... (Percef. III, R., t.1, c.1450 [c.1340], 9). ...ilz vindrent a ladicte maisonnete, et regarderent a la porte et virent lectres dessus escriptes en tableau, qui disoient ainsi... (RENÉ D'ANJOU, Cuer am. espris W., 1457, 47).

 

-

[En cuivre] : Et pour perpetuel memoire des choses ordonnées par ladicte Perrenelle (...) sera fait un tableau de cuivre où sera emprainte l'ordonnance de ladicte Perrenelle et l'office que doivent et devront faire perpetuelment lesdictz freres pour l'ame de ladicte Perrenelle, lequel tableau sera miz et affichiez en la chappelle où ledit office sera fait où a accoustumé d'estre fait. (BAYE, I, 1400-1410, 10).

 

-

[En pierre] : Et que ès lieux de chascune maison soit faicte une haulte et notable croix de pierre gravée et en chascune d'icelle soit fait ung grant et fort tableau ouquel soit escripte la cause de ladicte destruction. (Doc. 1408. In : MONSTRELET, Chron. D.-A., t.1 c.1425-1440, 343).

 

.

[Comme épitaphe] : ...et que, pour ces causes et afin qu'il en feust memoire, ordonna estre faicte et mise sur son corps ung tableau ou epytaphe contenant les choses dessusdictes ; lequel epitaphe fut fait faire par les dessusdiz jusques à l'asseoir. (ROYE, Chron. scand., I, 1460-1483, 265). ...ung grant tableau (...). L'epitaphe mot a mot contenoit... (SAINT-GELAIS, Séj. honn. D., c.1490-1495, 265).

 

-

Mettre qqc. (un texte, une interdiction...) en tableau. "Afficher qqc." : ...ladicte defense sera escripte et mise en tableaux qui esdictes foires seront mis et atachiéz devant les maisons ou loges desdiz marchans (Ordonn. Ph. le Hardi, Marg. de Male B.-B., t.2, 1401, 489). Et pour ce que on ne pourra pas si promptement avoir congnoissance desdictes ordonnances, elles seront leues publiquement, enregistrées et mises en tableaux, affin que aucun n'en pretende ignorance (Echiq. Normandie S., 1462, 142).

C. -

"Panneau comportant une représentation picturale ; cette représentation elle-même" : ...un grant estuy de cuir boully (...) pour mettre et porter ungs tableaux que a faiz Jehan d'Orléans, peintre et varlet de chambre du Roy nostre sire (Comptes argent. rois Fr. D.-A., II, 1387, 179). Cedit jour, Colart de Laon, peintre, a promiz de parfaire le tableau et ouvrage qui est ou parquet de Parlement dedans le mi-caresme (BAYE, I, 1400-1410, 146). La Court a au jour d'ui confessé avoir receu de Nycolas Bonnet, changeur du Tresor, la somme de XX libvres (...) pour convertir et emploier en la façon d'un tableau pour la Chambre des Enquestes (BAYE, II, 1411-1417, 211). ...ung petit tableau de dévocion, où est la pasion (Comptes Lille L., t.2, a.1467, 192). Et premierement au dossier d'icelluy pavillon, et au plus hault estoit, en ung tableau, la representacion de la glorieuse vierge Marie, tenant le redempteur du monde, son seigneur et son filz (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 146).

 

-

[Représentant des armoiries, en partic. celles des chevaliers de la Toison d'or] : Ouquel cuer estoient mis et atachiés par dessus lesdiz chevaliers, contre leur siège, ung tabliel ouquel estoient paintes leurs armes. (MONSTRELET, Chron. D.-A., t.5, c.1444-1453, 442). ...pareillement ne le vouloient les chevaliers ses freres [dans l'ordre de la Toison d'or] honorer droit cy [le duc d'Alençon] ne condempner pour ce que, s'il l'eussent souffert appeller a l'offrande avec eulx, ce eust semblé vilipendence de la justice du roy (...), et d'autre costé, qui lui eust levé son tableau et non mis en son lieu, il eust semblé qu'on l'eust fait mort ou jugié non digne de la compaignie (CHASTELL., Chron. IV, D., c.1461-1472, 281). Et en tel estat vindrent en l'eglise de Sainct Jehan, qui est une des principales eglises et paroisses de Gand, et à l'entrée de celle eglise trouverent l'evesque de Tournay revestu, avecques les chanoines, chappelains et choreaulx d'icelle eglise, qui recuillirent le duc et ses freres moult devotement, et, en chantant himnes et cantiques devotes, les conduisirent jusques au cueur de l'eglise, et dont les formes d'icelluy cueur furent parez de tableaux, armez et timbrez des armes et timbres des chevaliers, de leurs motz, de leurs noms et de leurs devises (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 88). Et fut la place du duc de Bourgoingne au maistre et principal siege, couvert de son palle, qui fut de drap d'or, et n'avoit, au demourant, nul differand à ses freres et compaignons, sinon que le tableau de ses armes estoit ung peu plus grant et plus large que les aultres (LA MARCHE, Mém., II, c.1470, 89).

 

Rem. Cf. Ch. Commeaux, La Vie quot. en Bourg. au temps des ducs Valois (1364-1477), 1979, 299 qui, relatant le déroulement des fêtes de l'ordre de la Toison d'Or, écrit : «Les chevaliers prenaient place dans le choeur, sous leurs armes, laissant vides les sièges des défunts, représentés par leur blason sur un drap noir».

 

-

"Représentation, image" : En ceste eglise, sans nulle menterie, Est le tableau qui par Saint Luc fut fait, Aprés le vif, sur la Vierge Marie Qui sur tout autre est en beaulté parfaict (LA VIGNE, V.N., p.1495, 233).

D. -

"Panneau de bois ou d'autre matière qui a reçu une décoration"

 

-

Tableau clouant. "Ensemble composé de plusieurs panneaux joints par des charnières et se repliant les uns sur les autres" : Uns tableaux d'ivire, cloans (...) en l'un des cotez desquelz sont Saint Jehan, Notre Dame, Saint Jasques, et en l'autre un Cruxifiement, à deux couples d'or et un clouant d'or (Ch. VI, D., t.2, 1420, 383).

 

-

Tableau de broderie. "Panneau d'étoffe brodée" : Un viel tableau de broderie où y a trois ymages (Ch. VI, D., t.2, 1418, 286).

 

-

Tableau de cinq pieces. "Ensemble de cinq panneaux décorés se repliant les uns sur les autres" : Uns tableaux de bois de cinq pièces, et y a une pitié ou millieu. (Ch. VI, D., t.2, 1418, 308).

 

-

Tableau de porcelaine. "Ensemble de plaques décoratives de porcelaine" : Uns petis tableaux de pourcelaine, enchassiez en or, (Ch. VI, D., t.2, 1418, 332).

 

-

Tableau d'or. "Panneau d'orfèvrerie" : ...uns tableaux d'or, tout paré de perlez et de pierrez. (Ch. VI, D., t.2, 1400, 277).
 

DMF 2020 - Article revu en 2015 Robert Martin

Fermer la fenêtre