http://www.atilf.fr/dmf/definition/savant 
     SAVANT     
FEW XI sapere
SAVANT, adj.
[T-L : savoir (savant) ; FEW XI, 195b : sapere]

A. -

"Qui est instruit, savant, sage, intelligent" : Or la lisez S'il vous plaist, afin que disez De bouche, ou au moins escripsez, Laquele plus triste eslisez De quatre amantes, Dames belles, bonnes, savantes, Qui sont tristes et desplaisantes Et de leur debat requerantes Vostre sentence (CHART., L. Dames, 1416, 303). ...Contenans grans instructions Desquelz poins le premier en somme Traite comment un savant homme Peut éviter par industrie Le dangier de tel maladie (LA HAYE, P. peste, 1426, 72). Et aucuns savans Maistres dirent Par exprez que onques ne virent Aucun mourir d'épidémie Qui usast souvent en sa vie De ceste noble médicine (LA HAYE, P. peste, 1426, 136). ...qu'estoit ung homme sçavant - je requier Dieu qu'il en ait l'ame - De vostre pere ! (Path. D., c.1456-1469, 58). Car mon dit sieur le marquis luy vivant Guerres et armes voluntiers frequentoit, Et ou qu'il fust comme saige et sçavant, Seur et certain a la couronne estoit. (LA VIGNE, V.N., p.1495, 179).

 

-

Savant en qqc. "Instruit en qqc." : Albohaly Alphayat fut en ce temps, selon aucuns, homme sçavant en la science des estoilles. (SIMON DE PHARES, Astrol., c.1494-1498, f° 99 r°).

 

-

Empl. subst. : Ce doit savoir fol et savant. (CHR. PIZ., M.F., I, 1400-1403, 132).

B. -

"Qui est informé" : ...les sergens du pais de Normendie exigent et extorquent indeuement des subgiez de leurs sergenteries plusieurs sommes de deniers et autres choses pour espargner ceulx qui leur donnent d'aler aux veues, informacions et autres exploiz de justice, par quoy plusieurs foiz la verité des contens ne peut estre sceue, pour ce que les plus prochains et mielx savans n'y sont fait venir (Echiq. Normandie S., 1400, 109).

 

-

Estre savant (de qqc.). "Être informé (de qqc.)" : ...Ou quel temps, ou peu par avant, Comme je puiz estre savant, Saturnus, le Père des Dieux, Qui est assiz moult hault es Cieulx, Les convia à sa maison (LA HAYE, P. peste, 1426, 11).

REM. Forme du verbe savoir : ...il est homme de labour, simple, rural, non lettré, ne savant lire ne escripre (Doc. Poitou G., t.10, 1456-1464, 281).

V. aussi savoir
 

DMF 2020 - Synthèse Robert Martin


© ATILF - CNRS & Université de Lorraine 2021
La présente ressource est produite et diffusée par l’ATILF à des fins de consultation pour l’enseignement et la recherche, à l’exclusion de toute exploitation commerciale. La citation d’un extrait de la ressource au sein d’une publication scientifique est autorisée sous condition de porter la mention suivante :
DMF : Dictionnaire du Moyen Français (DMF 2020), http://www.atilf.fr/dmf, ATILF - CNRS & Université de Lorraine.